Formel for ens "ydelse" ud fra tid, længde~
Fra : Morten Ovi

Dato : 06-01-02 11:59

Jeg har lige erhvervet mig et Polar P21 pulsur og i den forbindelse
har jeg eksperimenteret lidt med hvordan jeg kan lave nogle sjove
regneark i Excel der kan give mig (endnu) mere inspiration til at
løbetræne.

Jeg kom på den ide at hvis jeg har tre faktorer, tid, længde og
gns.puls, så ville jeg kunne kombinere dem i en formel for på den
måde at se hvordan min kondition var.

Eksempeler (tænkte eksempler):
1:    5km, 20min, 160 gnspuls
2:    5km, 17min, 160 gnspuls

Det er klart at ens kondition i eksempel 2 må være bedre end i
eksempel 1. Spørgsmålet er bare hvordan jeg får en enkelt værdi ud
fra de tre tal.

Jeg har overvejet at gøre følgende:

   ydelse = puls/(længde/tid)

(ydelse er måske et dårligt ord, men det gør ikke det store lige nu.
Måske skulle det hedde "kondition" i stedet...)

Udregnet giver det:
1:    640
2:    544

Altså betyder det at jo lavere tal, jo bedre kondition.

Men giver min formel overhovedet mening?

Jeg er også meget interesseret i at høre fra andre der skulle have
nogle regneark eller lignende som i bruger til at notere jeres
træning.

Morten Ovi