Spørsmål til Knut K.
Fra : kij@statoil.com

Dato : 04-01-01 12:52

Når opphørte helvetslæren å eksistere i Den norske kirke?

Mvh
Kjellemann

Fra : kheidelberg@my-deja.~

Dato : 04-01-01 14:04

In article <3A5463CA.81546DB9@statoil.com>,
kij@statoil.com wrote:
> Når opphørte helvetslæren å eksistere i Den norske kirke?

Den såkalte helveteslæren inngår i den teologiske forestillingen om den
dobbelte utgang. Det betyr at kirken lærer at det finnes fortapelse og
at det finnes frelse og at disse to tilstandene er uforenlige. Det
finnes forskjellige teologiske tolkninger av hvordan fortapelsen skal
forstås, forestillingen om en evig og pinefull fortapelse er den mest
historisk vanlige forestillingen. Alternative forstillinger som berører
dette temaet og som lever i en mer gråsone i kirken er
apokatastasislæren (fordømt på 500 tallet, men levende i teologiske
kretser i Norge) som finnes i mange teologiske varianter og
annihilasjonslæren som finnes i to teologiske varianter. I Den norske
kirke er ingen forpliktet til å tro på noe annet enn læren om den
dobbelte utgang, altså at det finnes fortapelse og at det finnes
frelse. Spekulasjoner ut over dette er ikke dogmatisert, men allikevel
svært vanlige. Og det er en vanlig misforståelse å innbille seg at
prester er forpliktet til å tro på den såkalte helveteslæren etter den
historiske tradisjon.

Svaret på spørsmålet ditt blir 1) Forestillingen om den dobbelte utgang
hører med til kirkens lære og 2) "helveteslæren" er en del av denne
forestillingen, men spekulasjoner omkring "helvetes" natur er ingen
teologisk forpliktelse for noen medlemmer i kirken.

Ut over det kan det legges til at i Porvoorerklæringen fra begynnelsen
av 1990-åra som dokumenterer det felles trosgrunnlag for de evangelisk-
lutherske kirker i Norden, Estland, den anglikanske kirke osv, er den
athanasianske bekjennelse nedtonet eller utelatt - hvilket ikke er noe
nytt i seg selv, men det gir en vesentlig føring for hvordan Den norske
kirke stiller seg læremessig til spekulasjoenene omkring
fortapelsesdelen i læren om den dobbelte utgang.

Hvis du ventet et enkelt ja eller et enkelt nei til spørsmålet ditt,
har du misforstått de kompliserte teologiske spørsmål læren om den
dobbelte utgang stiller. Det gjør forresten alle som ensidig fokuserer
på helveteslærer. For balansens skyld bør fokus ligge på motsetningene
mellom fortapelse og frelse - og så gjør man best i å overlate resten
til Gud, for det er Han som til syvende og sist tar siste stikk.

Nå regner jeg med at du holder ord og takker for svaret, og at denne
tråden ikke kommer til å bestå av mer enn tre innlegg.

mvh Knut Klaveness Heidelberg

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : kij@statoil.com

Dato : 04-01-01 14:39

kheidelberg@my-deja.com wrote:

> [...]
>
> Nå regner jeg med at du holder ord og takker for svaret, og at denne
> tråden ikke kommer til å bestå av mer enn tre innlegg.

Vet ikke riktig hvilket svar jeg ventet meg, men slik du har svart her,
setter jeg virkelig stor pris på Knut.

Bare en kommentar til at ingen i Den norske kirke er forpliktet til å tro
på noe annet enn læren om den
dobbelte utgang, altså at det finnes fortapelse og at det finnes frelse.
Dette blir omtrent som når politiske partier på Stortinget i enkelte saker
lar sine representant stå fritt til å stemme ja eller nei på tross av at
man i partiprogrammet kan ha gjort seg opp en mening i angjeldende
spørsmål.

Men tusen takk Knut for bra svar

Mvh
Kjellemann

(Men dåp av barn har med fortapelse/ikke fortapelse å gjøre. Hvorvidt
fortapelsen er helvetes pinsler har med teologiske spekulasjoner å gjøre.
Mine spekulasjoner om dette er ikke mindre kompetent enn teologenes'.
(Beklager, men jeg kunne ikke dy meg)

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 04-01-01 19:55

On Thu, 04 Jan 2001 12:51:38 +0100, kij@statoil.com wrote:

>Når opphørte helvetslæren å eksistere i Den norske kirke?
>

>Mvh
>Kjellemann

Tja det er et godt spørsmål. Helvedslæren har vært der hele tiden. Men
prestene unngår å tale om livets to utganger , evig liv eller evig
fortapelse . De ønsker ikke å skremme folk. Heller ikke taler man om
synd lenger, vi hadde dette i trosbekjennelsen, men den er på vei ut.
Bibelen derimot taler om livets to utganger. Bibelen taler om synd og
fortapelse. Bibelen taler om at det finnes bare en vei til Himmelen og
den går igjennom Jesus. Der finnes ingen andre veier. Jesus sier vi
skal gå den smale vei, men få er det som vil gå den veien.

Olav

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 04-01-01 23:14

Olav Grimdalen wrote:

> [...]
> den går igjennom Jesus. Der finnes ingen andre veier. Jesus sier vi
> skal gå den smale vei, men få er det som vil gå den veien.

Kristendommen er på veg ut. Du har bare ikke forstått det. Etter hvertsom
flere og flere faller fra, blir det vanskeligere og vanskeligere for dere
å selv ikke falle fra. Kristendommens force mot egen tvil opp gjennom
tiden har jo vært vissheten om at dette tror de fleste

Kjellemann