Tilslutning af vaskemaskine
Fra : Ivan Jakobsen

Dato : 06-01-02 09:51

Hej

Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne placeres
i strømudtaget???

m.v.h.

Ivan J.

Fra : Finn

Dato : 06-01-02 11:34

Ivan Jakobsen <maler(nospam)@ivanjakobsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c38101c$0$5453$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne
placeres
> i strømudtaget???
>

> m.v.h.
>
> Ivan J.
>
> Hvis ikke det står højt og tydeligt bag på vaskemaskinen er det bedre at
ofre de få kroner en elinstallatør koster. 380 volt er kun for folk der er
vant til at rode med den slags. Med venlig
hilsen Finn

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 06-01-02 11:59

Davs.

> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne
placeres
> i strømudtaget???

Hvis du ikke er 100% sikker på forhånd, så ring til elektriker. 400 volt er
ikke legetøj.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 13:02

"Ivan Jakobsen" <maler(nospam)@ivanjakobsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne
placeres
> i strømudtaget???

Daws,

Jeg fik tilsluttet en maskemaskine på et tidspunkt og elektrikeren sagde til
mig at hvis ledningen var udstyret med et stik, du ved sådan et almindeligt
til en stikkontakt, så sætte man bare dette i. Men var der ingen stik på
vaskemaskinen, altså bare 2 ( 3 inkl. jord) bare ledninger så skulle en
elektriker tilslutte vaskemaskinen.

Ved første metode, den med stikket er du kørende straks men om det er en god
idé ved jeg ikke men jeg ved at bliver din vaskemaskine ikke tilsluttet jord
så kan du få stød.

Noget andet er at du skal sikre dig at amperen i vaskemaskinen passer til
din el-installation, så propperne ikke ryger sig en tur.

Min vaskemaskine er tilsluttet kraftinstallationen men det er sikkert fordi
jeg også har tørretumber også, så elektrikeren gjorde dette. Derud over
rodede elektrikeren en del med installationen således at jeg kunne bruge
vaskemaskinen og tørretumbleren samtidig med at jeg brugte komfuret.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-01-02 16:02

Hej Ivan,

"Ivan Jakobsen" <maler(nospam)@ivanjakobsen.dk> wrote in

> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne
> placeres i strømudtaget???

Hvad for en stik er det? Og hvad står der på vaskemaskinen?

Hvis det er ny model er den sikkert til 230V - 1 fase - mindst 10A

I så fald skal den have en fase + nul samt jord. Det kan du sagtens hive ud
af et 400V kraftstik - men før du gør det skal du altså helst vide hvad du
gør. Hvis du har en tørretumbler også, så sæt vaskemaskinen på en anden fase
end vaskemaskinen, så har de hver deres sikring og kan køre samtidig.

** Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-02 11:20

> I så fald skal den have en fase + nul samt jord. Det kan du sagtens hive ud
> af et 400V kraftstik - men før du gør det skal du altså helst vide hvad du
> gør.

Ja, og du skal passe på. Hvis man trækker 230V ud af kraftstik, kan man faktisk
sagtens komme i den situation, at den aligevel trækker 400V ud - nemlig hvis
0-lederen får spænding - og så har du en defekt vaskemaskine.

Ring du bare efter elektrikeren - det er billigst.

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-02 15:08

Hej Maria,

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> faktisk sagtens komme i den situation, at den aligevel trækker 400V ud
> - nemlig hvis 0-lederen får spænding - og så har du en defekt

Selvfølgelig skal man vide hvad man gør. Men Ivan spurgte - og jeg tænkte nu
han havde fået 5 løftede pegefingre kunne man da også godt give ham et svar
også

> Ring du bare efter elektrikeren - det er billigst.

Helt enig, hvis alternativet er at man futter et eller andet af. Men - *ser
sig omkring* - sig det ikke til nogen, men det gik altså fint uden
elektrikeren her...

** Lars

Fra : em

Dato : 06-01-02 17:35

"Ivan Jakobsen" <maler(nospam)@ivanjakobsen.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne
> [...]

Det korte svar: Korrekt!

Hvis du ikke umiddalbart ved det, så er du på glatis, d.v.s., at du skal
have en autoriseret elektrikker til at foretage tilslutningen. ellers kan du
få probleme med garanti, brandmynduígheder og forsikringsselskab. Du kan jo
prøve at ´kontakte dit forsikringsselskab og spørge hvorden du skal gøre?
em

Fra : Michael Andersen

Dato : 06-01-02 17:42

> [...]
> Hej
>
> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne

Jeg ved dette ikke er svaret du er ude efter, men du får det alligevel - og
det er KUN for at beskytte dig og din nye vaskemaskine

RING EFTER EN ELEKTRIKER!

Hvis den kun skal bruge 230V og du sætter 400V på, så futter skidtet af, og
forsikringen dækker ikke.
Evt. heller ikke hvis du får men af et evt. stød. Afhængig af forholdene kan
arbejdet være autorisationsarbejde.

Eller som min (pokkers også) fornuftige far siger: Jeg laver ALT undtagen
noget der har med strøm og vand at gøre.

kh
Michael

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:37

"Michael Andersen" <m_andersen@_nospam_jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Eller som min (pokkers også) fornuftige far siger: Jeg laver ALT undtagen
> noget der har med strøm og vand at gøre.

Hva pokker !. Har vi samme far ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Michael Andersen

Dato : 10-01-02 17:52

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ur3_7.14972$Zm5.1330232@news000.worldonline.dk...
> Hva pokker !. Har vi samme far ?
>

> --
> Venligst
> Finn Jensen

Se det er jo ikke umuligt.
Min far var engang ved rigspolitiet og kørte rundt i hele landet, så hvem
ved - mig bekendt er man kun 100% sikker på morderen

/michael

Fra : em

Dato : 10-01-02 19:58

> Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
>
> Se det er jo ikke umuligt.
> Min far var engang ved rigspolitiet og kørte rundt i hele landet, så hvem
> ved - mig bekendt er man kun 100% sikker på morderen

Morderen??

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 10-01-02 20:09

Michael Andersen skriver:

> Min far var engang ved rigspolitiet og kørte rundt i hele landet, så hvem
> ved - mig bekendt er man kun 100% sikker på morderen

Var han da i drabsafdelingen?

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Michael Andersen

Dato : 11-01-02 00:54

Leif Chr. Andresen <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C3DE6AE.39F72AB1@familie.tele.dk...

> Var han da i drabsafdelingen?

Bah!
For de, der ikke kan se en åbenlys tastefejl kommer her en rettelse:
Ikke morderen, men moderen :P

Man kan godt se det snart er weekend....

/michael

Fra : Finn

Dato : 06-01-02 18:13

> [...]
> Hej
>
> Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine. Hvordan skal ledningerne

fase - fase
nul - nul
jord - jord

Finn