Knastkæde
Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 06-01-02 00:04

Et spørgsmål især til Armand, andre må selvfølgelig gerne svare.

Knastkæden på min GSX750F skal skiftes.
I Haynes står der motoren skal skilles helt ad, det har jeg ikke lyst til.
I MC-nøglen står der kæderne leveres som standard længder og man skal
forvente at skulle afkorte og nitte kæden sammen.

Er der nogle problemer med at bruge en sammennittet knastkæde? Evt. skræk
historier, såvel som succes historier efterlyses.
Hvis den skal nittes sammen kan man vel bare trække den nye på med den gamle
eller?
Er der en måde at nitte den på uden at invistere 880kr i et nitteværktøj som
jeg nok for brug for 2-3 gange i mit liv?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 06-01-02 14:43

Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
> [...]
> Er der nogle problemer med at bruge en sammennittet knastkæde?
> Evt. skræk, såvel som succes -historier efterlyses.

Ingen erfaringer hér!

> Hvis den skal nittes sammen kan man vel bare trække den nye på med den
> gamle eller?

Jup!

> Er der en måde at nitte den på uden at invistere 880kr i et
> nitteværktøj som jeg nok for brug for 2-3 gange i mit liv?

Er det en eksakt pris, eller en formodet beløbstørrelse??
Jeg ved ikke engang hvordan et nitteværktøj til en sådan tandkæde (=
IKKE en rullekæde, som alm. kendt!) ser ud og bruges. Men i fald at det
er så dyrt kunne man jo gøre arbejdet selv, for derefter at transportere
motor/motorcykel til et værksted for at få den endeligt nittet :-/

--
Armand.
(der sagtens kan forstå at du vil undgå at skulle splitte hele motoren

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-01-02 22:35

On Sun, 6 Jan 2002 14:43:15 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej.

Med risiko for at få en verbal røvfuld vil jeg pippe lidt med her.

> [...]
>er så dyrt kunne man jo gøre arbejdet selv, for derefter at transportere
>motor/motorcykel til et værksted for at få den endeligt nittet :-/

Der er formentlig ingen problemer i at trække den nye kæde i med den
gamle, selv om jeg ikke har prøvet det.
Men, hvis man er uøvet, og der skal anvendes specialværktøj der kommer
op i nærheden af det der skal betales for at få et godt værksted til
at foretage udskiftningen, hvor pokker er så fidusen i at foretage
reparationen selv?
For slet ikke at tale om den risiko der ved at tabe kæden på vej
rundt, eller at nitningen ikke holder.
I det første tilfælde skal der vist adskilles motor.
Og i det andet vil det føre til motorhaveri.
Jeg har lidt den holdning til hjemmeskrueri at man skal overveje nøje
hvad man får ud af at pleje sine gør-det-selv tilbøjligheder i forhold
til at betale sig fra det.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 06-01-02 22:51

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> On Sun, 6 Jan 2002 14:43:15 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> Med risiko for at få en verbal røvfuld vil jeg pippe lidt med her.

Ingen røvfuld herfra

eksakt, i MC-Nøglen

Det er en almindelig kæde, minder meget om en cykelkæde

> Men, hvis man er uøvet,

Uøvet? I knastkæder ja, men jeg har nu hovedrepareret et par andre cykler
før, de skulle bare ikke have skiftet den, men fik totalrenoveret topstykket
på et maskinværksted.

>og der skal anvendes specialværktøj der kommer
> op i nærheden af det der skal betales for at få et godt værksted til
> at foretage udskiftningen, hvor pokker er så fidusen i at foretage
> reparationen selv?

Jeg tror de fleste værksteder bliver lidt triste hvis man kommer men en
adskilt cykel og siger, skift lige knastkæden, resten klarer jeg selv.

> For slet ikke at tale om den risiko der ved at tabe kæden på vej
> rundt, eller at nitningen ikke holder.

jeg taber den ikke.
Det er netop det spørgsmålet går på, holder nitningen?

> Jeg har lidt den holdning til hjemmeskrueri at man skal overveje nøje
> hvad man får ud af at pleje sine gør-det-selv tilbøjligheder i forhold
> til at betale sig fra det.

Med den omgang jeg er ude i, ca. 3-4000 kr. alene i arbejdsløn vil jeg tro.
Og det er nu ikke fordi jeg synes det er fedt at skrue (ok så lidt da) at
jeg laver det selv, jeg har bare fuld tillid til at med det rigtige
specialværktøj, massr af tid og nøje overvejelse kan jeg lave det lige så
godt som en mc-mek og nok noget bedre end de lærlinge de sætter til at skrue
på "de kedelige" cykler mange steder.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-01-02 23:37

Hej Henrik.

>Det er netop det spørgsmålet går på, holder nitningen?

Hvis det er gjort rigtigt - ja!
Der hvor jeg var i lære har jeg nittet mange kæder uden at have det
helt rigtige værktøj.
En kørner der er slebet meget stump som første slag og så et par
hamre.
En stor som modhold, og en lille bænkhammer til at veine ud med.

> [...]
>godt som en mc-mek og nok noget bedre end de lærlinge de sætter til at skrue

Nu må du ikke få den opfattelse, at jeg er imod hjemmeskrueri.
Tværdimod.
Hvis man har fingerfærdigheden, omtanke og værktøjet er der ikke noget
i vejen.
Jeg skal dog ikke være den der ubetinget anbefaler den dybe del af
hjemmeskrueriet, med mindre at jeg kender personen og dennes
færdigheder.
Jeg syntes selv at det er en del af MC livet at vedligeholde mine
cykler selv - eller så meget som jeg efter kynisk (læs: Økonomisk)
overvejelse finder for rimeligt.
Jeg kunne bl.a. ikke drømme om at sende mine NSU knallerter på
værksted - den fornøjelse vil jeg sørme have selv.
Duc'en har endnu ikke set et værksted, men når der en gang skal
stilles ventiler på den ryger begge topstykker af sted.
Det er billigere end at skulle købe et sortiment af ringe og kapper

Foreløbig har ventilerne dog ikke ændret spillerum, så det går nok
lidt endnu )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 07-01-02 17:38

> [...]
> hamre.
> En stor som modhold, og en lille bænkhammer til at veine ud med.

Det har jeg også haft gjort med en almindelig trækkæde, jeg var bare ikke
sikker på om nitning af en knastkæde var smart, jeg troede de normalt blev
leveret endeløse.

Men der er altså bred enighed om at en (korrekt) nittet kæde holder lige så
godt som en fabrikslavet?

Tak for hjælpen.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 21:17

> [...]
> var smart, jeg troede de normalt blev leveret endeløse.
> Men der er altså bred enighed om at en (korrekt) nittet kæde holder

Det ligger egentlig i din egen ordbrug: Er den lige så god som
fabriksfremstillet, så er det vel fordi at den er korrekt nittet!?
I forlængelse deraf vil jeg påstå at man sagtens kan nitte den
tilstrækkeligt godt selv.
Forøvrigt er knast-kæden på én af mig og Gruby bekendte modeller: XS 500
fra slutn. af 70'erne (med duplex (á: dobbelt-) knastkæde!), umulig at
skifte knastkæde på (såvel som at afmontere topstykket på!) uden at
sprænge hhv. samle igen. Dette fordi at den omkringgår en væg i
topstykkets knasttunnel!
Så samling af knastkæder er ikke et særsyn i den grad!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 19:03

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> [...]
> En kørner der er slebet meget stump som første slag og så et par
> hamre. En stor som modhold, og en lille bænkhammer til at veine ud

Jeg skulle mene at led der er beregnet til at skule nittes (i modsætning
til dem med en rille til låse-clips'en), er hule i enden således at de
lettere "splattes ud" :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-01-02 23:59

On Mon, 7 Jan 2002 19:02:51 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Jeg skulle mene at led der er beregnet til at skule nittes (i modsætning
>til dem med en rille til låse-clips'en), er hule i enden således at de
>lettere "splattes ud" :-/

Jeps, derfor den stumpslebne kørner til første "knald".
Jeg har nu aldrig stolet helt på den, så derfor den med hammeren.
Jeg har set en snedig variant af kørneren.
Den er slebet således at den slår et kryds i enden af pinden samtidig
med at den splatter den ud.
Jeg er faktisk på jagt efter sådan en.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 17:02

> Det er en almindelig kæde, minder meget om en cykelkæde

Dét tror jeg kun på hvis du påstår selv at have set den (i dit eget
topstykke)!!
Ér det imidlertid rigtigt, skulle det være ligeså nemt som at skifte
cykelkæden!

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 07-01-02 17:34

> [...]
> topstykke)!!
> Ér det imidlertid rigtigt, skulle det være ligeså nemt som at skifte

Det har jeg altså!!!!

jeg ved godt at der bruges tandkæder på mange andre, men igen er suzuki
altså igen lidt bagefter.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 21:14

> Det har jeg altså!!!!
> jeg ved godt at der bruges tandkæder på mange andre, men igen er
> suzuki altså igen lidt bagefter.

Jeg hár været i toppen på indtil flere GSXF og GSXR'ere og erindrer ikke
at det skulle være en rullekæde; men eftersom at du har kigget senest
giver jeg mig (som lovet)!

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 07-01-02 21:57

> Jeg hár været i toppen på indtil flere GSXF og GSXR'ere og erindrer ikke
> at det skulle være en rullekæde; men eftersom at du har kigget senest
> [...]

Jeg tager et billede af den i weekenden.
Hov, jeg kan jo bare tage et billede at tandhjulet på knastakslen, det kan
jeg gøre i morgen.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 08-01-02 17:27

> Jeg tager et billede af den i weekenden.
> Hov, jeg kan jo bare tage et billede at tandhjulet på knastakslen, det
> kan jeg gøre i morgen.

Fagre nye verdens måde at afgøre slige tvister på

Tandhjulet viser det klart:
- á finfortandet gear-hjul = tandkæde!
- á kædehjul = rullekæde!

Lidt tillægs-teknik:
Et af argumenterne til forsvar for tandkæden er at den fine fortanding
af kædehjulene giver betragteligt mindre polygon-effekt(*)
Måden at tandkæden "folder" sig ind omkring kædehjulet på, begrænser
yderligere støjer imellem kæde/tandhjul!

Samme polygoneffekt er grunden til at man idag stort set kun bruger
530'er kæder, selv til kraftige motorcykler - Istedet for tidligere
tiders kraftigere lasker klares stræk-kravene idag af bedre
materiale-legering!
Benelli forsøgte på samme måde at minimere yderligere ved originalt at
udstyre 900 SEI med en duplex-kæde af cykelkæde-dimension

(*)
Polygon-effekt:
Polygon er en mangekant, og et tandhjul er aldrig rundt: men derimod
mangekantet á antallet af tænder!
P.g.a. polygonens sider hhv. hjørner, løftes kæden af hver tand, for
siden at slå sig ind i "lejet" på kædehjulet. Dette tydeliggøres bedst
ved at forestille sig et tre-tandet tandhjul!

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 08-01-02 21:31

> Jeg tager et billede af den i weekenden.
> Hov, jeg kan jo bare tage et billede at tandhjulet på knastakslen, det kan
> [...]

Så ligger billedet i dbm, under "knast"
der er også et billede at den ødelagte knast + vippearm

Fra : Armand

Dato : 08-01-02 23:30

> Så ligger billedet i dbm, under "knast"
> der er også et billede at den ødelagte knast + vippearm

Ikke muligt at se for mig (endnu?).

/
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 09-01-02 11:02

"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse news:zGI_7.333> >
Så ligger billedet i dbm, under "knast"
> der er også et billede at den ødelagte knast + vippearm

Aha! Så fik jeg set det. Armand, er det dét, jeg skal se efter på min egen
model? - altså de små ujævnheder, man kan ane på knasterne og
vippearmsfladerne?

--
Jakob
GSX750F

Fra : Armand

Dato : 09-01-02 19:34

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
> [...]
egen
> model? - altså de små ujævnheder, man kan ane på knasterne og

Umiskendelig et tandhjul til rullekæde

Jeg kan ikke se noget entydigt på biledet af knast/vippearm; men måske
at problemet har været for stramme ventiler (vippearmen træder hele
tiden hårdt på knasten grundet manglende spillerum, og lader derfor
ikke tilstrækkelig med olie komme imellem knast/trædeflade!) ??
Er slidsporene på knasten forekommende hele radien rundt om knasten -
Henrik??

Og så for 213. gang:
Den hyppigste (og hyppige!!) knastfejl er meget små sorte og
skarpkantede (negl-test) huller!
Har en knast først ædt belægningen på vipparmens trædefllade, kan amn
ikek være i tvivl derved at dén skal være hel glat og blank uden ridser
eller facetter, endsige afskalninger!

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-01-02 17:01

> Umiskendelig et tandhjul til rullekæde

Hehe, Armand tog fejl

> [...]
> ikke tilstrækkelig med olie komme imellem knast/trædeflade!) ??
> Er slidsporene på knasten forekommende hele radien rundt om knasten -

Nemlig, der er dog ikke slid _spor_ men knasten er slidt hele vejen rundt.
Da jeg skulle stille ventiler på den stod de ganske rigtigt for stramt,
sammen eller mindre tolerance på udstød som på indsugning, der har vi nok
årsagen.

Jeg har forøvrigt lige lånt et sæt nye racing knaster til en GSX-R 1100, de
passer lige over i.
Nu er det bare at se om den vil køre ordenligt med dem, der står godt nok på
fabrikantens hjemmeside at der skal bruges high performance ventilfjedre,
men er det ikke kun for at forhindre at ventilerne svæmmer ved høje
omdrejninger? De koster ihvertfald 120$ for et sæt, så hvis den kan køre
uden kommer den til det.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 10-01-02 21:11

> Hehe, Armand tog fejl

Næh nej!
Min erindring svigtede mig!
Og dét er noget andet!!!!

> [...]
stramt,
> sammen eller mindre tolerance på udstød som på indsugning, der har vi

Jup!
Spillerummet er jo til for at kompensere for ventilernes
varmeforlængning, og er det for småt vil ventilen under kørsel udfylde
hele tolerencen og træde permanent på knasten.
Normalt kan man bruge afslidning af den sorte overflade på (også)
knastens "bagside" som indikation på årsagen til en brændt ventil (det
øjeblik at ventilen berører sædet vandrer der meget varme over i
topstykket => ventilen køles af kontakten = Ventilen brænder af hvis
denne kontakt ikke forekommer!); men jeg mener også at det kan være
årsag til en forekommende slidskade på knastoverfladen/vippearmen

> [...]
svæmmer
> ved høje omdrejninger? De koster ihvertfald 120$ for et sæt, så hvis

Men blot lidt fingerspitzengefühl burde man også kunne fornemme om
ventilerne tenderer til at svømme - Og derved spare et sæt
udstødnings-ventiler :-/
Men til gengæld har man ikke megen respit i tilfælde at et gear-kiks
=

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-01-02 22:09

> [...]
> udstødnings-ventiler :-/
> Men til gengæld har man ikke megen respit i tilfælde at et gear-kiks

Jeg forstår bare ikke at en skrappere knast skulle kunne få ventilerne til
at svømme mere end normalt?

Fra : Armand

Dato : 11-01-02 16:23

> Jeg forstår bare ikke at en skrappere knast skulle kunne få ventilerne
til
> at svømme mere end normalt?

Det "skrappe" ligger i at ventilerne åbnes såvel højere, som længere!
Når den enkelte ventil derved får mindre tid til at lukke en højere
åbning v.h.a. de samme fjedre som den originale, så vil disse begynde at
svømme tidligere end for den originale knastaksels vedkommende!

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 10-01-02 22:55

Henrik B. Larsen skrev i meddelelsen ...

> [...]

>men er det ikke kun for at forhindre at ventilerne svæmmer ved høje
>omdrejninger? De koster ihvertfald 120$ for et sæt, så hvis den kan køre

Alene de stejlere åbne og lukke kurver på racerknasten kan give problemer
med de originale fjedre, det endda ved lavere omdrejningstal end normalt
så det vil vist være dumt at spare lige netop på fjedrene.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-01-02 21:46

Henrik B. Larsen wrote:

> jeg ved godt at der bruges tandkæder på mange andre, men igen er suzuki
> altså igen lidt bagefter.

Ikke på min; det er nemlig sådan en underlig slags

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 08-01-02 23:15

> Ikke på min; det er nemlig sådan en underlig slags

Hvordan "en underlig slags". Kan du forklare nærmere.

Allan Bojesen

PS Tillykke med salget. Hæ - jeg ved godt hvad du fik for den), men jeg
skal nok lade være med at sige noget.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-02 00:35

Allan Bojesen wrote:

> Hvordan "en underlig slags". Kan du forklare nærmere.
>
> Allan Bojesen
>
> PS Tillykke med salget. Hæ - jeg ved godt hvad du fik for den), men jeg
> skal nok lade være med at sige noget.

Æhh, hva'?!? Hvordan dælen ved du hvad jeg fik for den og hvorfor skal du
nok lade være med at sige noget?
Nåmen jeg har tjent 1250 og en skivebremselås på at køre de 14000 km, så
jeg klager da ikke Det eneste der laver rod i regnskabet var lige de
5000 der røg på en ny motor
--
mvh Jes Vestervang - businessstyle
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-01-02 17:33

> Æhh, hva'?!? Hvordan dælen ved du hvad jeg fik for den

Du nævnte på et tidspunkt at du havde givet det samme for din, som vi gav
for Vibekes

> og hvorfor skal du nok lade være med at sige noget?

Bare noget fis jeg slyngede ud, fordi du ikke nævnte prisen

> Nåmen jeg har tjent 1250 og en skivebremselås på at køre de 14000 km, så
> jeg klager da ikke Det eneste der laver rod i regnskabet var lige de
> 5000 der røg på en ny motor

Det er altid træls at give penge ud, men det kunne da have været være

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-02 21:37

Allan Bojesen wrote:

> Du nævnte på et tidspunkt at du havde givet det samme for din, som vi gav
> for Vibekes

Nåeh, ok

> Bare noget fis jeg slyngede ud, fordi du ikke nævnte prisen

Hehe

> Det er altid træls at give penge ud, men det kunne da have været være

Ja, det kunne det da... jeg klager heller ikke....særlig meget

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-02 00:54

Allan Bojesen wrote:

> Hvordan "en underlig slags". Kan du forklare nærmere.

Det jeg senere har fundet ud af hedder en tandkæde ...tandhjulet har
rigtige tænder, istedet for kædehjulstænder

Fra : Peter Graff

Dato : 06-01-02 22:57

> [...]
>
> Henrik
> www.gsx.dk
>
> Jeg har engang skiftet knastkæden på min Honda CB 550 Four (1976).
Jeg fjernede ventidækslet, klippede den gamle kæde over og bandt den nye
efter og trak den forsigtigt med rundt. Derefter nittede jeg den sammen ved
at holde en stor hammer på den ene side af samleleddet og slog på den anden
side med en anden hammer.

Tjek knasterne nu du alligevel har den åben.

MVH

Peter Graff (som 2 gange måtte skifte en knastaksel + vippetøj på sin GSX
750 F)

PS jeg har en org. udstødning/forrør til højre side hvis du vil have den
(København).

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 17:04

Peter Graff <peter.graff@pc.dk> skrev i en

> Tjek knasterne nu du alligevel har den åben.
> Peter Graff (som 2 gange måtte skifte en knastaksel + vippetøj på
sin
> GSX 750 F)

HA!

Endnu et par rotter i fælden!