Inkasso omkostninger pris / hvor meget ??
Fra : Jan

Dato : 05-01-02 23:51

Hej Alle

Da jeg har modtaget et inkasso brev fra en advokat, hvor han kræver 5.457,49
i inkassoomkostninger , det skal dog siges at han skal inddrive 204066,33
kr. Da jeg kun har modtaget dette ene brev, undre jeg mig lidt over at et
brev samt porto kan løbe så højt op ???

Han beder mig også om, at jeg skal underskive et frivilligt forlig, for at
undgå at sagen kommer for retten.

Men får over et år siden forsøgte jeg selv overfor kreditor med 4 skrivelser
at indgå et frivillig forlig, som kreditor afviste på grundlag af, at jeg
som person ikke ville stille op til møde med dem.

Da kreditor tidligere har løbet fra sit ord, har jeg kun ville føre
skriftligt korrespondance med kreditor.............

Det skal dog siges at jeg har acepteret et møde med dem, mod at optage mødet
på bånd, dette er så også afvist....

Skal jeg bare klaske hælene sammen og underskrive det forlig ???

Med Venlig Hilsen og godt nytår

Jan .

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-01-02 10:50

On Sat, 5 Jan 2002 23:51:17 +0100, "Jan" <tigerdyr@bitnisse.dk> wrote:

> [...]
>kr. Da jeg kun har modtaget dette ene brev, undre jeg mig lidt over at et

Inkassoomkostninger har ingen direkte sammenhæng med udgifter til
porto mv. Inkassoomkostningen er advokatens salær for behandling af
inkassosagen.

Det er helt sædvanligt, at inkassosalæret beregnes på baggrund af det
skyldige beløb. Her udgør inkassosalæret ca. 2%, hvilket ikke
forekommer usædvanligt.

>Skal jeg bare klaske hælene sammen og underskrive det forlig ???

Hvis du kan anerkende at skylde hovedstolen (også den beløbsmæssige
opgørelse heraf): Ja - det vil spare dig for udgifter til en retssag.

Hvis du er uenig i kravet, må du drøfte det med advokaten for at
forsøge at få en afklaring.

Hvis sagen kommer for retten, vil du - hvis du taber sagen - blive
pålagt at betale retssagens omkostninger, som vil være væsentlig
højere end de ca. 5.500 som advokaten tager i inkassosalær.

--
Jakob Paikin