Motorcykel med støttehjul
Fra : Ole Baun

Dato : 05-01-02 23:42

På denne årstid hvor den 2-hjulede med hjælpemotor er sat i vinterhi, og man
så småt er ved at få abstinenser, sidder jeg og spekulere på hvad man mon
vil kunne få en (ny) motorcykel med sidevogn for.

Den må da være en hel del lettere at holde balancen på

Og så bliver der også lige et mindre problem i og med at der står A1 i
kørekortet. Hvad mon det vil koste at få lov at køre med sidevogn ?

Ole Baun
med CB 500, ´96 i garage.

Fra : Robert

Dato : 06-01-02 00:56

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3781e0$0$190$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
>
> Og så bliver der også lige et mindre problem i og med at der står A1 i
> kørekortet. Hvad mon det vil koste at få lov at køre med sidevogn ?

Hvornår har du taget MC kort ?
jeg mener du automatisk har lov... efter de nye regler... eller
mon lovgiveren også har en finurlig løsning dér ??

Mhv
Robert

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 06-01-02 01:35

"Robert" skrev i en meddelelse news:a183rj$960$2@sunsite.dk...

> jeg mener du automatisk har lov... efter de nye regler... eller
> mon lovgiveren også har en finurlig løsning dér ??

Da jeg fik mit nye kørekort (efter at have tilføjet et stempel) stod der en
lille kode (100 vistnok) bag på kørekortet, og det betyder det samme som A1
på det gamle kørekort iflg. motorkontoret. Derfor mener jeg ikke du har ret.

Min kørelærer mente foriøvrigt at jeg kunne nøjes med at deltage i et kursus
på køreteknisk anlæg, på lige fod med dem der skal have mckort nu, og måske
et par timers teori. Der skulle ikke aflægges ny køreprøve ihvertfald.

Er vi stadig så heldige at kørelærer Lone læser med i denne gruppe, og kan
af/bekræfte mine påstande

kenn@primera.dk
www.primera.dk
XJ600s div ´98

Fra : S. B.

Dato : 06-01-02 02:01

Det nemmeste er at gå ned til politiet og sige man skal have et nyt
kørekort, fordi man har mistet det gamle, hvad man jo selvfølgelig også har.
Så får man et i sygesikringskort størrelse, og hvis man i forvejen har til
MC, får man automatisk også til sidevogn i dag.

SB

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-02 10:32

NEJ !!!!

Du skal have deltaget i et sidevognskursus. Det fremgår også af det nye kort
hvis du ikke må kører med sidevogn. Der vil stå, som tidligere skrevet, 100
på dit kort.

Det gælder kun hvis du har taget kortet under de nye regler. Der får du
automatisk sidevognskort, men så har du jo også gennemført sidevognkurset.

Men det koster nu typisk mellem 500-1000kr. Det skulle vel være til at
betale sig fra, det er vel faktisk et af de billigste kørekort man kan få

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-01-02 03:25

> [...]
A1
> på det gamle kørekort iflg. motorkontoret. Derfor mener jeg ikke du har

Jeg kan tydeligt huske sidste gang, dette blev diskuteret.. Hvis man ikke
har deltaget i et sidevogns-kursus før, så må man ikke køre med sidevogn.
Når man tager kørekort idag, er sidevognskurset standard.
Hvis man vil have lov til at køre med sidevogn, så skal man blot tilmelde
sig kurset, som varer et par timer, og så må man køre. Ingen prøver eller
teori.
Det er hovedsageligt fordi man gerne skal prøve hvor specielt det er at køre
med sidevogn.
Det er jo ikke svært, men jeg er enig i, at det er en god idé at prøve på en
bane først.

> [...]
måske
> et par timers teori. Der skulle ikke aflægges ny køreprøve ihvertfald.

Jeps.

> Er vi stadig så heldige at kørelærer Lone læser med i denne gruppe, og kan
> af/bekræfte mine påstande

Det er et stykke tid siden, jeg har læst noget fra hende, men det kan jo ske
at hun bare smuglæser.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-01-02 11:02

"Martin Sørensen" wrote:

> Hvis man vil have lov til at køre med sidevogn, så skal man blot tilmelde
> sig kurset, som varer et par timer, og så må man køre. Ingen prøver eller
> teori.

Der er vel noget med at kørelæreren udsteder en attest, som man skal til
motorkontoret med. For at få påtegnelsen på kortet.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Ole Baun

Dato : 06-01-02 11:37

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med sidevogn.
> Det er jo ikke svært, men jeg er enig i, at det er en god idé at prøve på

Fint nok, det lyder jo ikke hverken særligt dyrt eller tidskrævende.

Er der nogen bud på det andet af mine spørgsmål:

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-02 11:57

Jeg har på et tidspunkt set en MZ251 m/vogn for ca. 14.000 og meget
billigere tror jeg ikke det kan gøres. Det skulle da lige være en Junak fra
60'erne, som omtalt i tidligere tråd. Men dem kender jeg intet til, ej
heller navnet før jeg læste indlægget.

Fra : Ole Baun

Dato : 06-01-02 15:36

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> 60'erne, som omtalt i tidligere tråd. Men dem kender jeg intet til, ej

Tak for det Henrik, men

- snip -
"hvad vil man mon kunne få en (ny) motorcykel med sidevogn for."

Ole Baun

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 16:31

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "hvad vil man mon kunne få en (ny) motorcykel med sidevogn for."
>
> Ole Baun

Det svinger meget, men du kan kikke her : http://www.kok-mc.dk/ de har et
par stykker, klik på 'Mc-listen',

Der er en Suzuki GSF 1200S Bandit med EZS sidevogn, en flot/feeeeeed
ekvipage til 195000.-

ellers kan du kikke under 'Specilaprodukter'

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Ole Baun

Dato : 06-01-02 18:24

> Det svinger meget, men du kan kikke her : http://www.kok-mc.dk/ de har et
> par stykker, klik på 'Mc-listen',

OK, tak for det.

> Der er en Suzuki GSF 1200S Bandit med EZS sidevogn, en flot/feeeeeed
> ekvipage til 195000.-

Det må man sige, jeg havde nu nok tænkt mig noget mere spartansk, fx. noget
a la Jawa, CZ eller (Kanuni) MZ.
Ideen var en vintercykel der ville være lettere at holde balancen på end den
CB 500, ´96, som jeg kører på fra marts og (næsten) til december.

Ole Baun

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 18:47

> [...]
den
> CB 500, ´96, som jeg kører på fra marts og (næsten) til december.

Jeg mener at ku huske at en Jawa 350/640 + Velorex 562 sidevogn kunne
erhverves for omkring 45 K ( nyt)

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 18:51

Glemte lige.

http://www.ewalds.dk/ Ewald´s MC & Lædertøjs-import - Importør af blandt
andet Jincheng, MZ, CZ, MU og Velorex sidevogne. ...

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Ole Baun

Dato : 06-01-02 21:52

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Glemte lige.
>
> http://www.ewalds.dk/ Ewald´s MC & Lædertøjs-import - Importør af blandt
> andet Jincheng, MZ, CZ, MU og Velorex sidevogne. ...

Nu begynder det at ligne noget
2 Jawa modeller at vælge i mellem. Til 25.000 kr. og 29.000 kr., og
2 Velorex sidevogne til henholdsvis 12.000 og 14.000 kr.,
altså en nypris på mellem 37.000 og 43.000 kr.

Tak for det

Ole Baun

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-01-02 00:13

> [...]
> 2 Velorex sidevogne til henholdsvis 12.000 og 14.000 kr.,
> altså en nypris på mellem 37.000 og 43.000 kr.

Velbekomme.

Der er jo også MZ / Kanuni ? til 25.000 ?
Hvilke der er bedst til at trække en sidevogn Jawa / Mz ?, ved ikke hvilke
en der har det bedste drejningsmoment.
Men du skal nok ikke købe Jawa Chopper, til vinter kørsel ), så skal du
nok få en sponsor aftale med Autosol *LOL*

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-02 12:03

> Men du skal nok ikke købe Jawa Chopper, til vinter kørsel ), så skal du
> nok få en sponsor aftale med Autosol *LOL*

Det kan vel også klares med en dåse matsort ovnmaling - men selvfølgelig
lidt synd hvis det er en helt ny maskine...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 37Mm, Crash&Gaffa style - Der ville blive pænere

Fra : Ole Baun

Dato : 07-01-02 18:44

> [...]
> Men du skal nok ikke købe Jawa Chopper, til vinter kørsel ), så skal du
> nok få en sponsor aftale med Autosol *LOL*

Det har du jo nok ret i.
Så kunne valget være mellem:
- Kanuni MZ ETZ 251 til kr. 24.993
- Jawa 350/640 Style til kr. 24.993
med en kåbe til kr. 12.000 eller 14.000.

MZ´eren er på 243 cm3, og vejer 133 kg, og har 21 hk.
Den har max drejningsmoment: 27,4 Nm ved 5200 o/m.

Jawa´en er på 344 cm3, og vejer 149 kg, og har 25 hk.
Den har max drejningsmoment: 32 Nm ved 4750 o/m.

Det læser jeg som om Jawa´en virker som den bedst egnede.
Den har den største og stærkeste motor, og den leverer det højeste
drejningsmoment at de to, ved færre omdrejninger i minuttet.
Den er så godt nok også en smule tungere. Men det betyder vel ikke alverden
i forhold hvad den skal bruges til.

Eller er de nærmest lige velegnede, så det mest kommer an på hvilket produkt
man har mest tiltro til ?

Ole Baun

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-02 22:55

Ok, jeg troede at ordet "ny" i parentes betød ny (=anden MC end nuværende)
og brugt, hvis du forstår hvad jeg mener

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-02 10:33

Typisk 500-1000kr. Jeg gav 800,-

Fra : Muggi

Dato : 06-01-02 21:33

Kan du fortælle hvor, for da jeg forhørte mig i sommer, var prisen 1500,- i
Århusområdet.

Mogens Dammand
Transalp

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-01-02 18:03

Det var hos Frank March. Men det er et par år siden, men synes nu det lyder
vildt hvis prisen er steget til det dobb.

Måske kan du henvende dig direkte til Jyllandsringen, hvor du alligevel skal
ud og kører i en times tid. Jeg så aldrig min kørerlærer, han gav mig blot
en tid på ringen, hvor jeg skulle møde. Og så var der et par gutter derude
som klarede selve kurset. Så måske man kan spare lidt avance. Men som sagt
ved jeg det ikke.