Co2 igen igen
Fra : Robert

Dato : 05-01-02 22:14

Da jeg har problemer med min plantevækst, har jeg nu gået og tænkt lidt på
Co2. Mine planter vokser volsomt i ca. den første uge i akvariet, hvor der
sættes mange nye blade samt stiklinger, hvorefter væksten stopper og de nye
skud går helt i stå. Endvidere får planterne en ru og mørk belægning på
bladene. Nu har jeg så samtidig fået nogle alger som nærmest binder
planterne sammen, og er derfor lidt træt af det hele (i hvert med hensyn til
akvariet)

Jeg har så læst om de hjemmelavede Co2-anlæg som skulle kunne anskaffes
rimeligt billigt, men også set at nogen foreslår en dansk vand en gang
imellem. Vil det kunne anbefales at forsøge med dansk vand i første omgang,
og hvis det så hjælper på væksten investere i et eller andet anlæg? -Hvor
meget dansk vand skal jeg hælde i, og hvor tit? (128 l. akvarie)

Hjælp mig venligst da jeg nærmest er ved overveje de grimme plasticplanter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-02 22:56

Robert <svar@her.dk> skrev i en
> [...]
> meget dansk vand skal jeg hælde i, og hvor tit? (128 l. akvarie)
>

> Hjælp mig venligst da jeg nærmest er ved overveje de grimme plasticplanter

128 l kan klare en deciliter eller to hver anden eller tredie dag. Det skal
være hjemmelavet danskvand eller garanteret tilsætningsfri købevand. Men et
128 l akvarium er i det hele taget problematisk at få i balance (for lille).
Så egentlig skulle du skaffe et større akvarium og få etableret en fast
CO2-tilsætning. Og så skal man lige vide at den krampetrækning de nyindkøbte
planter gør, mange gange skyldes at planten er h e l t uegnet som
akvarieplante, og lider en mere eller mindre sikker druknedød. Eller dør
fordi den stiller helt urimeligt store krav til lyset eller kræver nærmest
sterilt og blødt vand. Prøv de gængse Anubias, Javabregne og Cryptocoryner.
Kan du ikke holde disse, er den helt gal med forholdene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-01-02 04:27

> [...]
Cryptocoryner.
> Kan du ikke holde disse, er den helt gal med forholdene.

De planter kræver ikke CO2 tilførsel, alle bortset fra de mere besværlige
crypto arter klarer sig fint uden CO2 og lignende.

Dog hjælper CO2 på deres vækst, men det er bestemt ikke påkrævet

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish