Problem opklaret
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-01-02 21:08

Mellem jul og nytår underholdt jeg gruppen med nogle problemer vedr.
installering af et Keyspan USB-kort i en beige G3. Og flere fulgte sagen
med venlig interesse og gode råd. Problemet var tilsyneladende, at
kortet ikke var venner med Mac OS over 9.1. Og tilsyneladende havde
kampen med dette problem gjort det helt umuligt at få en
friskformatteret harddisk gjort fuldt kampdygtig igen.
Nu har jeg tilbragt det meste af lørdagen sagen med en kyndig person.
Efter flere timers hårdt arbejde opdagede vi (han) med et, at
grafikkortet ikke sad ordentligt på plads. Det må have rykket sig første
gang, jeg prøvede at sætte USB-kortet i. Det mærkelige er, Mac OS 9.1
accepterede dette, men ikke 9.2.1. Kabinettet omkring beige G3 er noget
skrammel.
Nu er jeg fuldt kørende igen. 9.2.2DK er installeret. USB-brænder kører
med Toast (speed 4x - før måtte jeg klare mig med 2x).
Keyspans USB-kort med 4 porte sidder i fuld fordragelighed ved siden
MacAlleys kort med 2 porte.

Venlig hilsen

Ove Steen smidt

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 22:14

In article <1f5k289.1wulsy71dn4hoeN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Efter flere timers hårdt arbejde opdagede vi (han) med et, at
> grafikkortet ikke sad ordentligt på plads.

Er det et ekstra grafikkort du har i?

Ellers er det lydkortet, og det har det rigtigt nok med at rykke sig løs
med sære opførsler som resultat.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-02 10:34

> Er det et ekstra grafikkort du har i?
>
> Ellers er det lydkortet, og det har det rigtigt nok med at rykke sig løs
> med sære opførsler som resultat.

Nej, det er det kort, som computeren er født med, hvor lyden også
sidder. Jeg har ikke noget ekstraordinært lydkort. Jeg undrede mig godt
nok også over, at der ikke mere kom lyd ud. Jeg troede, at jeg havde
brændt højttaleren af.
Jeg har aldrig rørt ved grafikkortet eller dets skruer. Men noget af
det, som holder sammen på dette hjørne af kassen, er noget primitivt
blik. Og når man første gang har haft den åben, er det aldrig til at få
den lukket pænt sammen igen, så at alle hjørner slutter pænt. Men skidt
med det, når bare det hele virker. Og det gør det.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-01-02 14:51

In article <1f5l3a0.38tqqa112bkmoN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Nej, det er det kort, som computeren er født med, hvor lyden også
> sidder.

Det kort har intet med grafik at gøre, det er et I/O-kort.

> Jeg har ikke noget ekstraordinært lydkort. Jeg undrede mig godt
> nok også over, at der ikke mere kom lyd ud. Jeg troede, at jeg havde
> brændt højttaleren af.

Havde du nu fortalt det, havde jeg nok kunne fortælle dig hvad dit
problem var

> Jeg har aldrig rørt ved grafikkortet eller dets skruer.

Dit grafikkort sidder på bundkortet, kig efter en chip, der står "Ati"
på.

> [...]
> noget primitivt blik. Og når man første gang har haft den åben, er
> det aldrig til at få den lukket pænt sammen igen, så at alle hjørner

Nu har jeg åbnet og lukket de kasser ca en halv million gange, og jeg
synes ikke det er et problem at få det til at se pænt ud. Hvis det er
det blik, der sidder foran ved drevene, så riv det af og put det i
nærmeste skraldespand.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-02 18:12

> [...]
> synes ikke det er et problem at få det til at se pænt ud. Hvis det er
> det blik, der sidder foran ved drevene, så riv det af og put det i

Er gjort.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-01-02 19:09

In article <1f5lp4h.lwys5tcxo20wN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Er gjort.

Og du kan ikke få det til at se pænt ud alligevel?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-01-02 16:29

> Og du kan ikke få det til at se pænt ud alligevel?

Nej. Den klikker ikke pænt på plads i de bageste hjørner. Men det er "a
minor problem" (for at citere Norton).

Ove Steen