Pibende HD?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-02 21:05

På min PB G4 550 er der en konstant og meget høj hyletone. Altså høj i
frekvensen. Den stadige piben er en plage.
Jeg tror, det er HD'en, da lyden er væk ved sleep.

Har lige besøgt en ven, der har en PB G4 667 og den lyder slet ikke
sådan, den er nærmest lydløs. En meget, meget svag summen.

Er der nogen der har erfaringer med dette irriterende piberi? Er det
tegn på en fejl?

Hvad kan jeg evt. selv gøre ?

Hvis intet, må forhandleren jo have den retur, for jeg kan ikke leve med
det.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-02 00:11

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Har lige besøgt en ven, der har en PB G4 667 og den lyder slet ikke
> sådan, den er nærmest lydløs. En meget, meget svag summen.

På min gamle PowerBook 5300cs hyler harddisken også infernalsk,
men den har du jo hørt. Det kan altså meget vel være harddisken. Din
PowerBook 1400 har jo ikke det problem, så harddiske støjer åbenbart
forskelligt.
´
> [...]
> tegn på en fejl?
>
> Hvad kan jeg evt. selv gøre ?
>
> Hvis intet, må forhandleren jo have den retur, for jeg kan ikke leve med

Hvis det er harddisken, håber jeg, du får den ordnet. Vi var nok
ikke så aktive med at klage over vores i sin tid. Dengang var der ikke
en Apple-forhandler her i Esbjerg, så det var lidt besværligt at tage
den med hen i butikken. Vi fik siden at vide, at hyletonen skyldtes, at
harddisken var så hurtig.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-01-02 02:39

>På min gamle PowerBook 5300cs hyler harddisken også infernalsk,
> men den har du jo hørt.
Jo, da, men ikke med højfrekvente hyletoner !?

>Det kan altså meget vel være harddisken. Din
> PowerBook 1400 har jo ikke det problem, så harddiske støjer åbenbart
> forskelligt.
Min 1400 PB suser stille og roligt (men konstant), det er lidt lige som
din 5300 ... så vidt jeg husker.

> Hvis det er harddisken, håber jeg, du får den ordnet. Vi var nok
> ikke så aktive med at klage over vores i sin tid.
Heller ikke jeg, men jeg mener nu osse at problemet med lyden på PB 1400
- som ikke er særligt generende - er forklarligt med slid og alder?
(Snart) 4 år x ca. 300 dage x ca 8 tmer dagligt giver xxxx antal timer.
Så det er vel forklarligt.
Men en _ny_ PB G4 550 pakket ud af kassen på en af de allersidste dage i
2001. Den skulle da ikke vise tegn på slid? Vel?
>Dengang var der ikke
> en Apple-forhandler her i Esbjerg, så det var lidt besværligt at tage
> den med hen i butikken.
Der nu heller ikke nogen decideret Apple forhandler i Esbjerg. Men
Fredgaards Kim (?) er meget fortrolig med Mac og en utroligt venlig
(hjælpsom) mand.
>Vi fik siden at vide, at hyletonen skyldtes, at
> harddisken var så hurtig.
Hurtig? Er det ikke noget sludder, Henrik? Er det clockfrekvensen? Så er
det da underligt at MIchael P's 667 ikke støjer i forhold til min 550
....?
Er det rpm (omdrejningshastigheden?)? Det kunne jeg forestille mig -
sådan rent fysisk - men jeg tvivler.
Jeg kunne meget bedre forestille mig et eller andet leje i 'dimmeren'
(HD'en) - der var 'forkert' (fejlbehæftet). 7200+ rpm er dog et ret
hurtigt spin? Hvis den altså er 7200 ( eller hurtigere???)

Men du skal nok få det at høre på vores fælles møde den 16. januar. Og
Michael P tager osse sin absolut lydløse 667 med. Så kan du sammenligne.
Poul? - har han fået anskaffet sig en .... ?

Der er en Henning Poulsen i Esbjerg, der i en anden tråd (til
esbjergenserne ?) har spurgt om hvordan han kan komme på Esenet (igen).
Kan du ikke lige vejlede ham ... hjælpe ham.
Jeg kan desværre ikke selv ... er ikke på det der billige net - endnu.
Har forstået at prisen på den lille elektroniske boks er ca. 1600 kroner
+ et årligt forbrug er sådan ca. kr. 900,- for 256Kb forbindelsen ? Det
lyder i hvert fald billigt?

Vi ses, Henrik.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-02 15:28

> Jo, da, men ikke med højfrekvente hyletoner !?

Jeg synes da, den er ret højfrekvent. Men nu har jeg jo ikke
hørt din PB G4. Selv i toget, der jo larmer lidt, spørger ældre
mennesker, der jo ikke burde kunne høre høje toner mere, om det er den
der sorte kasse, jeg har i skødet, som hviner sådan.

> Min 1400 PB suser stille og roligt (men konstant), det er lidt lige som
> din 5300 ... så vidt jeg husker.

Den var da langt mere støjsvag, da jeg høret den.

> [...]
> Men en _ny_ PB G4 550 pakket ud af kassen på en af de allersidste dage i
> 2001. Den skulle da ikke vise tegn på slid? Vel?

Harddisken i vores PB 5300cs har hylet lige siden den var ny, så
det kan ikke være slid. Min kone, som jeg egentligt havde købt den til,
afskrev den, straks jeg havde tændt for den. Den kunne hun ikke holde ud
at bruge.

> [...]
> et eller andet leje i 'dimmeren' (HD'en) - der var 'forkert'
> (fejlbehæftet). 7200+ rpm er dog et ret hurtigt spin? Hvis den altså er

Jo, det er noget sludder. Den har aldrig været hurtig. Alt i alt
føltes min gamler Performa 475 med en meget langsommere processor langt
kvikkere. Ekspedienten må have ment, at det var fordi harddisken
roterede så hurtigt. Processorens clockfrekvens kan man vist ikke høre.

> Men du skal nok få det at høre på vores fælles møde den 16. januar. Og
> Michael P tager osse sin absolut lydløse 667 med. Så kan du sammenligne.
> Poul? - har han fået anskaffet sig en .... ?

Har I vundet i Lotto, allesammen? Jeg vil også være med i jeres
Lotto-klub.

> Der er en Henning Poulsen i Esbjerg, der i en anden tråd (til
> esbjergenserne ?) har spurgt om hvordan han kan komme på Esenet (igen).
> Kan du ikke lige vejlede ham ... hjælpe ham.

Jo, det vil jeg gerne. Jeg har svaret på hans indlæg efter flere
dage, hvor jeg ikke har læst nyheder. Jeg har ikke hørt fra ham endnu,
så måske skulle jeg sende ham en e-mail.

> [...]
> Har forstået at prisen på den lille elektroniske boks er ca. 1600 kroner
> + et årligt forbrug er sådan ca. kr. 900,- for 256Kb forbindelsen ? Det

Kabelmodemmet koster kr. 1.995,-, oprettelse koster kr. 375,-
med installatørbesøg og abonnementsprisen er ellers kr. 940,- om året
for 256 Kbit/s ned og 128 Kbit/s op. Hurtigere forbindelse koster nu kr.
3.000,- om året. Priserne er ud af hovedet. Du skal også have et kabel
fra fordelerboksen, der bliver placeret hvor antennen kommer ind i
huset, og ud til computeren. Det er jo ikke så dyrt, men det er lidt
svært at skaffe et kabel med F-connector i hver ende. Jeg fik vores
elektriker til at lave et, og ellers kan de lave det, hvor du køber
modemmet.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 06-01-02 00:26

> [...]

> sådan, den er nærmest lydløs. En meget, meget svag summen.
>
> Er der nogen der har erfaringer med dette irriterende piberi? Er det

Jeg syntes også de har et irriterende lydniveau så jeg har sat en 48GB i
min, den er ophængt i nogle specielle lejer der nærmest gør den lydløs,
det kan være den HD din ven har valgt.
Den ekstra HD har jeg købt et firewire kabinet til så jeg på den måde
har en lille ekstern Firewire HD.
Johnny Louis

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-01-02 02:39

Johnny Louis <bendataFJERN@DETTEpostman.dk> wrote:

> Jeg syntes også de har et irriterende lydniveau så jeg har sat en 48GB i
> min, den er ophængt i nogle specielle lejer der nærmest gør den lydløs,
> det kan være den HD din ven har valgt.
Kære Johnny
Nej han (=vennen) har _ikke_ ændret på sin maskine. Den er som leveret
fra pusheren.
Det er min egen nu osse.
Andre lejer? Har læst om nogle specielle lejer med fluidum .... måske er
de i min PB G4 550? Der hyler?

Men at anskaffe en ny/anden 48Gb HD til x.xxx kroner er vist overkill? I
hvert fald for min pengepung ... lige nu, hvor den er drænet efer
anskaffelsen af min PB G4 550 .....

Har du nogen løsning til at afhjælpe lydproblemet på den indbyggede?

Fra : Johnny Louis

Dato : 06-01-02 02:57

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kære Johnny
> Nej han (=vennen) har _ikke_ ændret på sin maskine. Den er som leveret
> fra pusheren.

Den store model 667 kan leveres direkte fra pusheren med den lydløse 48
GB HD.

> Har du nogen løsning til at afhjælpe lydproblemet på den indbyggede?

Der er kun en vej, en ny eller anden HD og hvis det er voldsomt meget må
det være på garantien.

Johnny Louis

Fra : N/A

Dato : 06-01-02 02:51

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-01-02 02:51

in article 1f5khai.1rjbyny1yp714wN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 06/01/02 2:38:

> Har du nogen løsning til at afhjælpe lydproblemet på den indbyggede?

Apple plejer at være ret flinke til at udskifte larmede hd'er. Så en tur til
Holland med dyret vil nok være det rigtige! Ring 70102007 og sæt dem ind i
sagen. Så kommer der en fragtmand og henter den og bringer den sørme også
tilbage igen.

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Richard Nees

Dato : 06-01-02 06:16

Send den tilbage.
Påpeg på det kraftigste at HD'en larmer.
Udover HD'en, kan kun DVD-ROM/CR-DW-drevet lave den slags larm.

/Richard

Fra : Richard Nees

Dato : 06-01-02 06:29

Sorry - CD-RW, ikke CR-DW

/Richard

Fra : Michael Holm

Dato : 06-01-02 12:41

> [...]

> tegn på en fejl?
>
> Hvad kan jeg evt. selv gøre ?
>
> Hvis intet, må forhandleren jo have den retur, for jeg kan ikke leve med

Har på arbejdet fået byttet harddisk på 4 imac'er sidste år som havde
samme problem (heldigvis inde for garanti perioden - havde haft dem
mellem 1/2 til 1 år )

Faktisk skal jeg havde fundet fakturaen frem på 1 imac dv+ imorgen da
den også lige er begyndt at "pibe/hyle"

--
Michael Holm *<:O>
som søger en rengøringsmedhjælper, til weenkendjob - god løn !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-02 01:33

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> [...]
> mellem 1/2 til 1 år )
>
> Faktisk skal jeg havde fundet fakturaen frem på 1 imac dv+ imorgen da

Re oven stående: har netop 'lyttet' på en PBG4 667, den har slet ikke
samme 'skavanker' med pibelyd som min PBG4 550. Men til gengæld starter
dens blæser .... flere gange i aften .... men det var nu også intens
brug. Min egen maskines blæser har jeg endnu ikke hørt noget til ? Men
jeg har heller ikke kørt de store 'kraftforbrugende' ting endnu.
Piberiet er aftaget en smule, men det er der stadigvæk.

Kan jeg mon forvente, at det forsvinder?

Men dit svar, Michael, tyder på, at det er noget jeg skal have Apple til
at skifte ...?