SB Audigy Platinium EX og Phillips Zenia v~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-02 20:19

Opfølgning til dk.edb.hardware

Hej, jeg har et problem. Eller har haft det et godt stykke tid. Men har ikke
fået gjort noget ved det...

Problemet ligger i at jeg har et Audigy Platinium EX lydkort. Ex´eren er med
den eksterne boks. Og det er den der er problemet.

Jeg har nemlig fra dag eet, langt mærke til at den støjede i hovedtelefon
udgangen.... Det var næsten lige meget hvad den var i nærheden af... Bare
den var 2 meter væk fra computeren gik det fint nok...

Så nu har jeg ikke brugt boksen i langt tid...

og jeg prøvede så at sætte den til igen. Og her var problemet det samme...

Jeg har samtidigt en Philips Zenia Voice deck trådløs telefon.

Jeg har nemlig stærkt på fornemmeren at det er den der forstyrrer boksen.

Jo tættere den kommer på baseenheden, jo kraftigere støj. Hvis man stiller
baseenheden oven på boksen... Er det nærmest til at blive døv af, for støj.
Hvis man laver et opkald med den trådløse,, bliver det endnu værerere.

Der er bestemt ingen andre ting, der bliver forstyrret af min trådløse. Så
det må være boksen, der ikke kan lide de højfrekvenser impulser fra
baseenheden, og for håndsættet.

Men det mærkelige er, at boksen er indkapsles i en alu kasse, tror jeg det
er. Som er sat til computeren. Som er jordet.

Til jer teknikere... I vil vel sige at det er boksen som ikke overholder
krav, om påvirkning fra andre enheder???

Så er det endelige spørgsmål så...

Hvad skal jeg gøre, for at få problemet løst på den nemmeste måde:

skal jeg sende produktet til reparation; og måske vente tre måneder på svar

eller sige at jeg ikke kan tage imod et sådant produkt og kræve pengene
retur eller prøve en ombytning:

hvad vil I SIGE?

Takker Bjarke Hansen

Fra : Søren

Dato : 05-01-02 22:46

Hej Bjarke,

> Men det mærkelige er, at boksen er indkapsles i en alu kasse, tror
> jeg det er. Som er sat til computeren. Som er jordet.

Kassen skal være forbundet, helst med en separat (solidt monteret)
ledning, til fx. PC'ens jord.

Støjen kan evt. finde ind via tilsluttede ledninger, evt.
forsyningsspændingens indgang. Hvis det er en adapter der forsyner den,
så prøv at vikle ledningen gennem en ferritkerne (så mange gange du nu
kan få plads til). Eller hvis du har en ferritstav (fx. antennestaven
fra en AM-radio), kan du prøve at vikle ledningen om den (så tæt på
boxen som praktisk muligt)

> Til jer teknikere... I vil vel sige at det er boksen som ikke
> overholder krav, om påvirkning fra andre enheder???

Det er ret sandsynligt at den ikke overholder EMC-direktivet, hvis den
suger støj, når den er korrekt jordet.
En anden mulighed er dog at det er de støjende apparater, der støjer
mere end tilladt.

> [...]
> på svar
>
> eller sige at jeg ikke kan tage imod et sådant produkt og kræve

Om reparation eller ombytning vil hjælpe ? Tvivler.
Returnering, sikkert svært, da du selv skriver at du har haft den i
lang tid (du burde i så fald have returneret den første gang du
opdagede problemet).

Ferritkerner kunne måske være en (billig) løsning.
Ellers kan en indkapsel i jordforbundet jernblik (blød stålplade) være
en (sidste) udvej.

Jeg læser ikke dk.edb.hardware, så evt. videre diskution må foregå på
mail eller i dk.teknik.elektronik, hvortil FUT er sat :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 06-01-02 08:02

Hej Bjarke.
Jeg vil våge at påstå at det simpelthen er designet af kortet/boxen, der
giver støjproblemer.
Mit Live! kort er også gevaldigt overfølsomt overfor alt hvad der rasler
rundt i pc'en, noget som mit andet lydkort, et Echo Mia, ikke lader sig
mærke af.
Men hvis du har på fornemmelsen at kortet/boksen er defekt, så husk at
købeloven fra 1/1 2002 giver dig ret til med det samme at bytte produktet
til et nyt uden noget pis fra forhandlerens side. Du skal ikke engang bevise
overfor forhandleren, at det ikke er dig der har ødelagt produktet.
Men så skal du selvf. ha erhvervet dig kortet tidligst 1/1.

/Mikkel