Vi er skabt i hans billede +
Fra : Erik Larsen

Dato : 24-12-00 14:09

Hvad Kjell I. Johnsen mener i sit indlæg "vi er skabt i hans billede"
er mig en gåde ??

Adam var skabt i Guds billede, det er rigtigt, men han forvandlede
sig selv ind til en tyvknægt, da han stjal fra Gud/Kundskabets træ

1 Mos 5 v 3 avlede adam en søn Set, og Set var lig Adams billede,
en tyvknægt der stjal fra Gud, ulydig mm.

Det er Set vi er skabt/født som ikke Adam før syndefaldet.

Som Adams efterslægtning er vi alle tyve/røver og ulydige , men tak
til Jesus, Vor Herre er de banet en vej tilbage til Gud. Rom 8 v 29.

Erik

Fra : Erik Dalgas

Dato : 24-12-00 15:14

erik.dalgas@mail.dk
Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hym16.163$hy5.2674@news.get2net.dk...

> Hvad Kjell I. Johnsen mener i sit indlæg "vi er skabt i hans billede"
> er mig en gåde ??

Så vidt, jeg har forstået det, er der *udelukkende* tale om en beskrivelse,
af de kristnes forståelse, af emnet. På ægte Kjellemansk vis, fastholder han
det "paradoks" der findes i billedet. Mange, *såkaldte* kristne, har jo
desvære søgt, at fremstille, et fysisk billede af Gud. (Lige en sag, for
Kjelleman)

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 25-12-00 11:05

Erik Dalgas wrote:

> [...]
> en gåde ??
>
> Så vidt, jeg har forstået det, er der *udelukkende* tale om en beskrivelse, af

Om jeg skal mene noe om den kristne forståelsen av at vi er 'skabt i Guds bilde.
må jeg *udelukkende*  tale om den kristne forståelsen av denne. Jeg kunne talt
om det fine, vinterlig julevær vi har fått, men da hadde jeg talt om noe
annet.

> På ægte Kjellemansk vis, fastholder han det "paradoks" der findes i billedet.

En riktug observasjon for en gangs skyld.

> Mange, *såkaldte* kristne, har jo desvære søgt, at fremstille, et fysisk
> billede af Gud. (Lige en sag, for Kjelleman)
>
> Mvh
>
> Erik Dalgas

Takk.

Mange *såkaldte* kristne har desvære?  Du må ha sett Gud, som kan si slikt. Men
der er også et paradoks, desvære for deg.  -:)

Sier, Kjellemannn
På ægte Kjellemansk vis.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-12-00 16:19

Erik Larsen wrote:

> Hvad Kjell I. Johnsen mener i sit indlæg "vi er skabt i hans billede"
> er mig en gåde ??

Du får betrakte 'Gåden' som en julenøtt du kan forsøke å knekke i løpet
av julen. Jeg kan gi deg et lite tips. Slå opp i en bok du ikke kan ha
lest;  Bibelen, på første side i Første Mosebok, vers 24; 'la oss skabe
mennesket i vårt billdede'. Hvem snakker han til? Hvem 'oss' er, er meg
en gåte, men jeg vil ikke bruke julen til å forsøke å knekke den.
Forøvrig kan du samrå med kristne om din 'gåde'.

> Adam var skabt i Guds billede, det er rigtigt, men han forvandlede sig
> selv ind til en tyvknægt, da han stjal fra Gud/Kundskabets træ.

Du snakker om hendelser etter skabelseberetningen i 2. Mos. Jeg snakker
om den første skabelsesberetningen i 1. Mos 1.31: 'La oss skabe mennesekt
i vår bilde, som et avbilde av oss!' Og Gud så på alt det som han hadde
gjort, og se, alt var overmåde godt'. Selv ser du det du vil se og som
passer deg å se.

> 1 Mos 5 v 3 avlede adam en søn Set, og Set var lig Adams billede, en
> tyvknægt der stjal fra Gud, ulydig mm.
>
> Det er Set vi er skabt/født som ikke Adam før syndefaldet.

Så vi stammer ikke fra Adam likevel, men fra Set? Det er jo en sensasjon.

> Som Adams efterslægtning er vi alle tyve/røver og ulydige , men tak til
> Jesus, Vor Herre er de banet en vej tilbage til Gud. Rom 8 v 29.
>
> Erik

Om du mener deg som tyv og røver, er din sak, men ti om andre. Ikke vet
du hva du snakker om her, helle ikke om bibelske skabelseberetninger.

Kjellemann

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-12-00 10:54

> Om du mener deg som tyv og røver, er din sak, men ti om andre. Ikke vet
> du hva du snakker om her, helle ikke om bibelske skabelseberetninger.
>
> Kjellemann

Adam stjal fra Gud før syndefaldet, og i den kødelige Adam har vil arvet
syndefaldet. Jesus betalte prisen for Adam og Jeg på korset, så vi kan
blive genfødt som arvinger til den Åndelige Adam. (1 Kor v 45-49)

Ja! jeg er en ulydig tyvknægt, elles havde jeg været perfekt og uden brug
for frelseren den Herre Jesus Kristus.

Men jesus har frelst mig, skønt (mine medfødte) svagheder af sin nåde.

men mener du dig perfekt er det din sag.

Erik

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 25-12-00 13:34

Erik Larsen wrote:

> Adam stjal fra Gud før syndefaldet, og i den kødelige Adam har vil arvet
> syndefaldet.

Om du ønsker å kommentere mine meninger, må du gjerne klippe bort
overflødigheter, men samtidig bør du være ærlig og ikke klippe bort det jeg
bygger mine meninger på. Slik kommenterer du ikke meg,  men kun deg selv, og
det er det ingen mening i, når du samtidig viser til meg.  Det må være at du
faktisk mener deg som tyv, at du kunne stjele (klippe bort) mine
henvisninger.

For å få min mening tilbake, klipper jeg  inn igjen: 1. Mos 1.31: 'La oss
skabe mennesket i vår bilde, som et avbilde av oss!' Og Gud så på alt det som
han hadde gjort, og se, alt var overmåde godt'. Jeg synes det er en vakker
skildring. Her er det ingen strid mellom lysets og mørkets krefter og heller
ingen ondskap: Å se, alt var overmåde godt.

Ooops!!!  En slik skabelsesberetning gir ingen mening, heller ikke for Erik
Larsen, som har en virkelighetsforståelse om at; 'Som Adams efterslægtning er
vi alle tyve/røver og ulydige , men tak til Jesus, Vor Herre er de banet en
vej tilbage til Gud'.

1. Mos. 1.31 passer ikke inn for Erik Larsen som i en fjern ettertid skal
forklare Kjellemann om 'Adams etterslekt som tyver, røvere og ulydige'.
Følgelig ,klipper Erik Larsen denne skabelsberetning bort.

La oss, også for Eriks skyld,  skabe en ny skabelsesberetning. Vi begynner på
nytt. Vi?

I 1. Mos 2:4 skaber Gud på nytt mennesket. Hvor det første mennesket ble av,
sies intet om.  Men nå er ikke alt lenger overmåde godt. Det første
forfatteren av 1. Mos. 2:4 lar Gud gjøre, er å komme med et forbud. '....men
treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av, for den dagen du
spiser av det, skal du dø', sa Gud til Adam.

1. Mos. 3:22: 'Herren Gud sa: Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner
godt og ondt.'

Og nå er mennesket blitt som Erik Larsen ser det;  Som Adams efterslægtning
er vi alle tyve/røver og ulydige'

At stakkars Adam først fikk kunnskaper om godt og ondt etter å ha spist av
treet, er en annen sak, men viser at Gud selv og/eller forfatteren ikke hadde
de ringeste kunnskaper om årsak og virkning. Men det har heller ikke Erik
Larsen.

> [...]
>
> Men jesus har frelst mig, skønt (mine medfødte) svagheder af sin nåde.
>
> men mener du dig perfekt er det din sag.

Nei, jeg mener meg selv langt fra å være perfekt. Men i mostetning til deg,
er jeg i stand til å holde diskusjonen innenfor dens ramme; den kristne
påstanden om at Gud skabte mennesket i sitt billede.

Til formålet har jeg vist til kristendommens eget grunnlag for påstanden:

1. Mos. 1.31: 'La oss skabe mennesket i vår bilde, som et avbilde av oss!'
(Michelangeos avbilde i sin freske)

1. Mos. 3.22: 'Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner ond og godt'.
(Erik Larsens'  Som Adams efterslægtning er vi alle tyve/røver og ulydig'.

Selv valgte du  skabelsesberetningen i 1. Mos 3:22, om Adam og syndefallet,
hvilket innebærer en etterslægt av 'tyver, røvere og ulydige', skabt 'som
oss'
..
Du får velge, noe som framstår som valget mellom pest eller kolera.

Mvh
Kjellemann

Fra : N/A

Dato : 25-12-00 21:19

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 25-12-00 21:19

Erik Larsen wrote:

> Jeg har svlrt ved at forstå dine lange breve Kjellemann,
>
> Men skal du ikke have syndsforladelse som alle andre der vil vandre
> med Jesus.
>
> Skal du have syndsforladelse må der være noget galt, ikke.
>
> Erik

Da du åpenbart har vansker med å lese og tenke selv, har jeg kortet
brevet ned til et minimum.

Jeg har vist til kristendommens to påstander om at mennesket er skabt i
Guds bilde  :

1. Mos. 1.31: 'La oss skabe mennesket i vår bilde, som et avbilde av
oss!' (Michelangeos avbilde i sin freske)

[...]

Du kan velge, mellom 1. Mos 1:31 og 1. Mos. 3:22

At du snakker om noe helt annet, om syndsforlatelse, er god nok
forklaring for meg.

Mvh
Kjellemann

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-12-00 10:19

> 1. Mos. 1.31: 'La oss skabe mennesket i vår bilde, som et avbilde av
> oss!' (Michelangeos avbilde i sin freske)

Du mener sikkert 1 mos 1 v 26,

Michelangeos avbilde i sin freske, efter 2 mos 20 v 4 er det synd imod Gud.

> 1. Mos. 3.22: 'Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner ond og
> godt'. (Erik Larsens' Som Adams efterslægtning er vi alle tyve/røver og

Ja Adam stjal og spiste af kunskabets træ, det var forbudt. Så er Adam
også udvist på grund af tyveri og ulydighed.

> Selv valgte du skabelsesberetningen i 1. Mos 3:22, om Adam og
> syndefallet, hvilket innebærer en etterslægt av 'tyver, røvere og
> ulydige', skabt 'som oss'

det er det jeg siger, vir er alle tyve og røvere og mangler herligheden

fra Gud
> .
> Du kan velge, mellom 1. Mos 1:31 og 1. Mos. 3:22

Jeg ser ikke noget valg mellem de skriftsteder. Vi har arvet hele
syndefaldet. Kong David sagde " i synd er jeg født ", og der tales
ikke om at hans moder havde undfanget ham i synd, men syndefaldet
fra Adam.

erik