Julehilsen fra en Sidste Dages Hellig
Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 23-12-00 20:37

Hej alle i gruppen

Jeg ville lige ønske alle her i gruppen en glædelig jul, såvel til dem som
synes at Sidste Dages Hellige er kristne og dem som ikke synes vi er det her
i gruppen

Lad os huske på Jesus Kristus og hans store offer for os, han er i sandhed
Guds Søn. Julen er et godt tidspunkt at tænke på Jesu fødsel og Hans liv,
korsfæstelse og genopstandelse. Men vigtigst af alt er at Han idag sidder
ved sin Faders højre hånd og kan hjælpe os i vores liv. Jesus levede ikke
kun for små 2000 år siden, Han lever idag og jeg giver jer mit vidnesbyrd om
den levende Kristus..!

BTW: Jeg har ikke været så aktiv her i gruppen i en 3 - 4 måneder hvilket
skyldes nyt job og dermed større udfordringer. Jeg har jo en hustru og 3
børn der skal forsørges

Derudover har jeg fået et par kaldelser i min lokale kirke som rådgiver for
en præstedømmeleder og som lærer for de voksnes søndagsskole. Gud holder mig
rimeligt godt beskæftiget

Forhåbentlig kan jeg være mere aktiv i gruppen i det nye år og repræsenterer
mit synspunkt i denne gruppe som et almindeligt medlem af Jesu Kristi Kirke
af Sidste Dages Hellige.

Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net
Se også kirken på web: www.lds.org eller www.kristus.dk
"The smallest good deed is better than the greatest intention"

Fra : N/A

Dato : 24-12-00 15:39

Fra : P.N.

Dato : 24-12-00 15:39

det er jul nu skulle vi nu ikke tage og glemme teologiske forskelle
glædelig jul til alle kristne som ikke kristne

MVH P.N.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-12-00 21:38

"P.N." wrote:

> det er jul nu skulle vi nu ikke tage og glemme teologiske forskelle
> glædelig jul til alle kristne som ikke kristne
>
> MVH P.N.
>
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

Takk for slik en hyggelig hilsen og mening , og det samme til deg

Kjellemann

Fra : N/A

Dato : 25-12-00 21:16

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-12-00 21:16

> Tilsidst vil jeg indtrængende bede om at kritik af Kirken gives sagligt og
> velfunderet. Jeg gør mit bedste for at forstå og elske min næste (dermed
> også folk her i gruppen). Jeg har intet mod at besvarer et reelt
spørgsmål,
> men disse bør stilles i en gensidig respekt.

Engang i Oslo talte jeg med 2 af jeres missionære, den ene sagde at
Guldpladerne
var i Templet i Uthan, medens den anden mente de var væk for altid.
Kan du hjælpe mig med at opklare mystikken.

> På min mission har jeg mødt såkaldte "kristne" som dragede tæt på Herren
med
> deres læber, men deres hjerte og gerninger var langt fra Ham. Løgn og
> sladder er en af de måde hvorpå vores hjerter kan komme langt fra Herren.
Se
> blot farisæerne.

Ja De eksistere i alle samfund.

> Kristus sagde at vi skal kende den sande kirke ved at de elskede hinanden
og
> frembragte gode frugter. Dette har jeg set i Jesu Kristi Kirke af SDH (jeg
> blev først medlem som 21 årig) og derudover har jeg fået mange stærke
> vidnesbyrd fra Herren om Kirken.

Jeg løfter min hat, fordi du står op for din tro og ikke har alle disse
økomeniske
meninger som er uudholdelige.

> Fortsat Glædelig Jul

også til dig

Erik

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-12-00 00:43

Erik Larsen wrote:

> [...]
> var i Templet i Uthan, medens den anden mente de var væk for altid.
> Kan du hjælpe mig med at opklare mystikken.

Åpenbart fikk Moses ikke stoppet dansen rundt Gullkalven. Den foregår fortsatt.,
blandt de siste hellige
Indiana Jones skal væres flink til å oppklare slike mysterier. Bare et lite tips
fra min side.

Kjellemann

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-12-00 02:08

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> wrote in message

> Åpenbart fikk Moses ikke stoppet dansen rundt Gullkalven. Den foregår
fortsatt.,
> blandt de siste hellige

Sammenligningen mellem guldkalven og guldplader står for din egen regning.
Din udtalelse viser at du ikke ved meget om Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige og Mormons Bog. F.eks. tilbed israelliterne guldkalven, vi
tilbeder ikke Mormons Bog, så din udtalelse er mere en respektløs
fornærmelse end et velbegrundet indlæg.

Guld har en vidunderlig egenskab, nemlig at det ikke ruster eller forgår.
Derfor valgtes guld til pladerne, desuden er guld også brugt i Tempelbyggeri
i GT og var en af de gaver der blev givet af de tre vise mænd. Var det også
en guldkalv....?

Derudover har moderne arkæologi bevist at folk på dette tidspunkt (600
f.kr.) har skrevet på metalplader. Dette vidste man ikke i 1820erne, da
Mormons Bog blev oversat og du ved det jo heller ikke

Du og andre skal dog ikke basere jer på mit vidnesbyrd om Mormons Bog. Få
istedet et eksemplar af bogen og læs udvalgte skriftsteder eller hele bogen
med et åbent hjerte og tro på kristus. Spørg derefter Gud om denne bogs
sandhed og du vil få et svar.

> Indiana Jones skal væres flink til å oppklare slike mysterier. Bare et
lite tips
> fra min side.

Det kunne da være en god film

Men efter min mening er du ikke god til at tippe

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-00 14:18

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbed israelliterne guldkalven, vi tilbeder ikke Mormons Bog,
> så din udtalelse er mere en respektløs fornærmelse end et

Når du læser hans indlæg, efterlader de også klart og tydeligt det
indtryk, at hans eneste formål med at deltage i en debatgruppe om
kristendom, er ene og alene at latterliggøre den kristne tro, bl.a.
ved hjælp af respektløse fornærmelser o.lign.

Og så har han endnu ikke fundet ud af, at det ikke er velset at bruge
anden format end plain text i nyhedsgrupper!

Andreas Falck

Der har en artikel om Profetierne i Daniels Bog på sin hjemmeside
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-045.htm
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-12-00 15:04

Andreas Falck wrote:

> [...]
> kristendom, er ene og alene at latterliggøre den kristne tro, bl.a.
> ved hjælp af respektløse fornærmelser o.lign.

Mener du mitt innlegg til Kenn som det eneste som skrevet i denne gruppen
i den hensikt å latterliggjøre Kan du bekrefte at ingen innlegg i denne
gruppen er skrevet i den hensikt å latterliggjøre en eller annens tro,
lover jeg å holde meg borte. Du kan kaste den første sten, om du tør.

> Og så har han endnu ikke fundet ud af, at det ikke er velset at bruge
> anden format end plain text i nyhedsgrupper!

Du greide ikke å la være. Tenkte meg deg slik. Selv synes jeg sladder er
lite velegnet enten foregår her eller der. Om sladder skrives med eller
uten plain text avslører teksten forfatteren. I ditt format er du en
motbydelig skinnhellig stakkar.

Med vennlig hilsen

Kjellemann

Fra : Erik Dalgas

Dato : 26-12-00 15:59

erik.dalgas@mail.dk
Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A48A540.8E9BAB14@online.no...

> [...]
> lite velegnet enten foregår her eller der. Om sladder skrives med eller
> uten plain text avslører teksten forfatteren. I ditt format er du en

Kjelleman

jeg syntes ikke, du kan være et sådant sprogbrug, bekendt. Det er iorden, at
der nogle gange, er en lidt skærpet tone, men slike ord, som dem du
afslutter med her, er for galt.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-12-00 16:35

Erik Dalgas wrote:

> [...]
> der nogle gange, er en lidt skærpet tone, men slike ord, som dem du afslutter

Hadde jeg ment språkbruken som upassende, ville jeg ikke brukt den. Jeg tar den
gjerne om igjen og sier at han framstår som en skinnhellig stakkar. Du kan
diskutere med ham om formatet skinnhelligheten framstår i, er det beste. For
selve ordene hans interesserer deg ikke å diskutere.

Mvh
Kjellemann

Fra : Erik Dalgas

Dato : 26-12-00 16:49

nyhedsmeddelelse:3A48BABE.FCFF2513@online.no...

> [...]
For
> selve ordene hans interesserer deg ikke å diskutere.

Hej Kjelleman.

I din gentagelser, undlader du ordet "modbydelig", i sætningen. Dermed er
jeg tilfreds. Om Andreas og hans måde at debatere på, har jeg haft en
længere diskussion med ham. Den ønsker jeg ikke at genoplive.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-12-00 22:14

> [...]

> gruppen er skrevet i den hensikt å latterliggjøre en eller annens tro,
> lover jeg å holde meg borte. Du kan kaste den første sten, om du tør.

Jeg mener du allerede har kastet indtil flere sten, så du må vel se dig
selv som "værende uden synd".

At sammenligne guldplader=guldkalv er en så pervers sammenligning og
helt uden grundlag hverken bibelsk, logisk eller indeholdt i usenet
diskussionen. Dette er mit verdensbillede en latteliggørelse, men jeg
tror ikke at noget vi siger kan få dig til at skifte mening.

Derudover er jeg som sidste dages hellig vant til forfølgelse og
latterliggørelse. Det er åbenbart den eneste måde nogle "kristne" kan
forholde sig til min religion.

Hmmm, hvem havde det ellers sådan for omkring 2000 år siden...?

> [...]
eller
> uten plain text avslører teksten forfatteren. I ditt format er du en

At du ikke kan indordne dig under en af de basale elementer af den
fælles fastlagte "netikette" på usenet, højner ihvertfald ikke mit
indtryk af din person eller dit budskab. Det giver mere indtryk af en
utilpasset "ballademager".

Giv mig gerne en eller flere grunde til at jeg skal ændre mit indtryk af
dig.

Fortsat glædelig jul

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-12-00 15:04

"Kenn L. Schjødt" wrote:

> Sammenligningen mellem guldkalven og guldplader står for din egen regning.

Alt mine meninger som jeg skriver, står selvsagt på min egen regning.

> Din udtalelse viser at du ikke ved meget om Jesu Kristi Kirke af Sidste
> Dages Hellige og Mormons Bog.

Nei, jeg vet svært lite. Men at man har interesse av gullplader, det vet jeg nå.

> [...]

> i GT og var en af de gaver der blev givet af de tre vise mænd. Var det også

Det må du spørre jødene om, ikke meg.

> Derudover har moderne arkæologi bevist at folk på dette tidspunkt (600
> f.kr.) har skrevet på metalplader. Dette vidste man ikke i 1820erne, da
> Mormons Bog blev oversat og du ved det jo heller ikke

Jeg følger lite med i arkeologien.

> [...]
> med et åbent hjerte og tro på kristus. Spørg derefter Gud om denne bogs

Jeg har lest den for flere år siden og har den ett eller annet sted blant mine
øvrige 600/700 bøker. Men jeg kan neppe ha  lest den med et åpent hjerte, som
ikke husker hvor jeg la den hen.

> lite tips
>
> Det kunne da være en god film
>
> Men efter min mening er du ikke god til at tippe

Jeg må ha vært god til å tippe når du synes forslaget var godt som grunnlag for
en film.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-12-00 01:05

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> wrote in message

> Nei, jeg vet svært lite. Men at man har interesse av gullplader, det
vet jeg nå.

Kan du fortælle mig hvad der er forkert i at have interesse for en bog's
oprindelse. Den bog som sammen med Bibelen udgør grundlaget for min tro
på Gud Faderen og Hans Søn Jesus Kristus. Guld er nævnt i Bibelen over
500 gange, er den så også en guldkalv...?

Tempelbyggeri

> Det må du spørre jødene om, ikke meg.

Jeg spørger ikke jøderne men dig, logikken i din argumentation er på vej
ud på glatis (hvor de efter min mening har været fra starten)

Desuden hvad ved jøderne om det Nye Testamente, gaverne til Jesusbarnet
er jo kun beskrevet der ...? (Matt 2:11)

Når du nu kan sammenligne guldplader=guldkalv, kan du vel også finde på
at sammenligne "guld gave fra de tre vise mænd"=guldkalv. Det er jo en
lige så (u)logisk konklusion som den du først antog. Problemet er nok at
du formentlig ikke tør gå så langt, det er jo nemmere at latteliggøre en
enkeltperson end alle de kristne i denne gruppe.

Med ønske om et godt nytår

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 19:05

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-12-00 19:05

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Guldpladernes placering blev vist til Joseph Smith den 22. september 1827
(7
> år efter hans første vision) af en engel kaldet Moroni. Den samme Moroni
er
> den sidste profet i Mormons Bog. Ikke tilfældigt er den 22/9 1827 den
samme
> dag det år som jøderne havde nymånefest, som blev fejret med
trompetblæsning

Men kun Joseph Smith så pladerne, englende tog dem med igen og hans
superhjerne
fotograferede indskreptionen på guldpladerne, for senere at skrive
indskriptionen ned.
Eller også var der ingen engle og ingen guldplader, man skal tro på Joseph
Smith for
at tro på guldpladernes eksistens, ikke !!

Er det ikke rigtigt, at en god afdød mormon, kan kalde sine hustruer op af
graven
dem af hustruerne han ønsker at være åndelige fædre sammen med, fædre til
indbygerne på en ny planet. Eller er det bare Joseph Smith der ville
fortsætte sin
formering efter døden.

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-12-00 20:06

> [...]

> superhjerne
> fotograferede indskreptionen på guldpladerne, for senere at skrive

Som sagt så 11 andre vidner guldpladerne og englen Moroni, deres
vidnesbyrd står i starten af Mormons Bog.

Hvis du havde læst mit indlæg ordentligt, havde du også læst at Joseph
Smith havde pladerne i ca. to år, imens han oversatte dem ved Guds
hjælp.

Der var ingen superhjerne involveret, men en almindelig inspirations
proces og efterfølgende nedskrivning. Dette har Guds profeter udrettet
tidligere i Bibelen, men som i bibelske tider er det svært for mange at
acceptere moderne profeter. Profetier og mirakler hører jo efter manges
mening bibelen til, det ville jo være skræmmende at forestiller sig at
Gud sender profeter idag

> Eller også var der ingen engle og ingen guldplader, man skal tro på
Joseph
> Smith for
> at tro på guldpladernes eksistens, ikke !!

Man skal ikke tro Joseph Smith, man skal tro på Gud og Hans søn Jesus
Kristus. Man kan spørge Gud i Kristi navn om Mormons Bog er sand. Hvis
du spørger med et oprigtigt hjerte og åbent sind er jeg sikker på du vil
få et svar.

> [...]
til
> indbygerne på en ny planet. Eller er det bare Joseph Smith der ville

Mage til sludder har jeg ikke hørt længe. Komplet usandt, hvor har du
fået den ide fra....?

Fortsat glædelig jul

Fra : Anders Jorga

Dato : 26-12-00 21:02

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> manges mening bibelen til, det ville jo være skræmmende
> at forestiller sig at Gud sender profeter idag

Men for at vi skal kunne modtage disse "nutidens profeter" er det
altafgørende at deres budskaber ikke afviger fra, eller er i
modstrid med, de budskaber tidligere tiders profeter er fremkommet
med.

Og på dette punkt falder mormon-læren til jorden, idet den ikke
stemmer overens med den bibelske lære, bl.a. læren om
forudtilværelsen og tilværelsen efter døden.

Anders Jorga
- - - - -
"Jeg har besluttet, ikke at ville vide af andet end
Jesus Kristus, og det som korsfæstet" 1. Kor. 2, 2.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-12-00 21:31

"Anders Jorga" <Anders.Jorga@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> stemmer overens med den bibelske lære, bl.a. læren om
> forudtilværelsen og tilværelsen efter døden.

Til at starte med vil jeg takke for dit fornuftige indlæg. Du
argumentere og spørger udefra noget reelt. Det virker som du ikke blot
har læst et eller andet sladder om kirken, men reelt har overvejet det.

Derefter vil jeg bede díg om at uddybbe, på hvilke måder at Jesu Kristi
Kirke lærdomme omkring forudtilværelsen og tilværelsen efter døden ikke
stemmer overens med bibelske lærdomme...?

Det må gerne være ledsaget af div. skriftsteder i bibelen og en
yderligere argumentation fra din side. Derefter vil jeg prøve at besvare
din argumentation på bedste måde.

Tak og fortsat glædelig jul

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 27-12-00 16:19

Jeg tillader mig lige at blande mig med et spørgsmål.

> [...]

> Kirke lærdomme omkring forudtilværelsen og tilværelsen efter døden ikke
> stemmer overens med bibelske lærdomme...?

Nu er dette jo stilet til Anders, så jeg hopper over, hvor gærdet er lavest
(hvorfor i alverden skulle man ikke også det? og beder om henvisninger
til, hvor i Bibelen man finder belæg for JKKSDH's (det ser bedre ud med den
engelske forkortelse, men hva') lære om tilværelsen efter døden med de
forskellige himmelske riger - og at kun medlemmer af jeres kirke kommer i
det øverste, celestiale (?) rige, hvor Gud selv er. Jeg kan nemlig ikke selv
finde belæg for noget sådant i min Bibel, og da jeg ved, at vi bruger den
samme, så må der være hjælp at hente hos dig.

Christina

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-12-00 23:16

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> wrote in
message

> [...]
den
> samme, så må der være hjælp at hente hos dig.

Som jeg har præsenteret før til Anders er det elementer i sidste dages
hellig doktrin, som ikke er beskrevet særlig godt i bibelen. Bibelen
bekræfter derfor ikke nogle af vores doktriner, men indikerer kun at man
tænkte sådan i bibelske tider. Flere af disse skriftsteder undrer andre
kristne sig over, mens vi mener at have fået åbenbaring gennem bla.
Joseph Smith som uddybber og konkretiserer doktrinen.

I Første Korintherbrev kap. 15 skriver Paulus om de dødes opstandelse,
hvor han beskriver at de dødes opstandelse og deres glans, som han
sammenligner med himmelske legemer (Solen, Månen og stjernerne).

v40 Der findes både himmelske legemer og jordiske legemer; men de
himmelske har én slags glans, de jordiske en anden. v41 Solen og månen
og stjernerne har hver sin glans, og stjerne adskiller sig fra stjerne i
glans. v42 Således er det også med de dødes opstandelse. Hvad der
bliver sået i forgængelighed, opstår i uforgængelighed.

Disse legemer bliver så i SDH doktrin til:

- Sol=Celestial (Hvor Gud og Kristus bor)
- Måne=Terrestial
- Stjerner=Telestial

Vi mener til gengæld ikke at det kun er sidste dages hellige som kommer
i det Celestiale rige. Så ville vi undtage alle de retfærdige mennesker
i bibelen og alle de som levede retfærdigt før 1830, men som ikke fik
lejligheden til at acceptere evangeliet i det jordiske liv. Vi mener at
mange retfærdige mennesker fra hele kloden vil få lejlighed til at komme
i det Celestiale rige. Det er Gud som dømmer os ikke mennesker.

Denne doktrin er så gengivet gennem moderne åbenbaring i Lære og Pagter
afsnit 76, som kan læses her:

http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?40076

Der er som sagt elementer i SDH doktrin som ikke er gengivet særlig
præcist i bibelen. Men vi mener altså også at have fået moderne
åbenbaring, som bygger på det som allerede er i bibelen, ligesåvel som
Jesus og Hans Apostle bygger på det Gamle testamente, men også fik ny
åbenbaring.

Faktisk mener jeg at andre kristne er langt mere restriktive om hvem der
kommer i himlen. Flere kirker siger at folk uden dåb ryger i helvede,
hvad så med de retfærdige og gode mennesker som lever i en tid eller del
af verden hvor evangeliet ikke er blevet prædiket og derfor ikke har
kunnet blive døbt i deres jordiske liv..?

En sådan teologi lyder for mig, som en uretfærdig gud med
personanseelse. Jeg ved personligt at min Himmelske Fader ikke er
uretfærdig og ikke har personanseelse, derfor kan jeg ikke tro på dette.
Derfor tror jeg og har vidnesbyrd om den sidste dages hellige doktrin om
dåb for de døde, som giver alle retfærdige mennesker mulighed for at
komme i det Celestiale rige.

Med ønske om et godt nytår

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 30-12-00 19:22

> [...]

> kristne sig over, mens vi mener at have fået åbenbaring gennem bla.
> Joseph Smith som uddybber og konkretiserer doktrinen.

Tak for et meget fint svar, som jeg sagtens kan forstå. Jeg bekender mig
ikke selv til Smiths åbenbaringer, men jeg forstår din tro, og det var sådan
set bare mit ærinde at komme til det. Det er hermed gemt.

Og så et andet spørgsmål, som jeg har undret mig meget over. For snart to
måneder siden havde vi i Århus arrangeret en debataften med to herlige
mormoner fra Fredericia. Det var et særdeles givtigt arrangement for alle
parter, og der var tonsvis af spørgsmål, hvilket var grunden til at jeg ikke
fik et uddybende svar på det, jeg nu vil stille dig. Det handlede om den
gamle åbenbaring om polygami. Ikke polygamien i sig selv (ret uinteressant
efter min mening - og ikke ulig GT's beretninger - jeg forstår, at det var
et praktisk spørgsmål, som siden hen blev irrelevant, da kønsfordelingen
blev bedre), men åbenbaringsspørgsmålet.

Hvis jeg har forstået det korrekt, modtog Joseph Smith en åbenbaring fra Gud
om polygamiens indførelse. Og senere kom der så en ny åbenbaring fra Gud,
der annullerede den gamle. Og det er dette, jeg ikke forstår. De to mormoner
fra debatten sagde udtrykkeligt, at Guds åbenbaringer er evige og sande.
Hvordan kan en ny åbenbaring så ophæve en tidligere?

Og med dette spørgsmål vil jeg ønske dig og alle andre et glædeligt nytår!

Christina

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 31-12-00 00:21

> [...]

sådan
> set bare mit ærinde at komme til det. Det er hermed gemt.

Så er mit formål opfyldt hos en...!

Sålænge der er forståelse for min tro og viden om hvad det er sidste
dages hellige tror på, så er jeg glad.

> [...]
> et praktisk spørgsmål, som siden hen blev irrelevant, da
kønsfordelingen
> blev bedre), men åbenbaringsspørgsmålet.

Jeg har i min tid som missionær hørt nogle kristne kalde polygami for
ubibelsk. Det er rart at se en der er bekendt med GT's beretninger..!

> [...]
sande.
> Hvordan kan en ny åbenbaring så ophæve en tidligere?

De sidste dages hellige have problemer igennem hele den sidste halvdel
af af det 19. århundrede, med forfølgelser og politiske kræfter i USA,
som kæmpede imod Kirken. Over 1300 af sidste dages hellige mænd blev
fængslet af sheriffer for at have flere koner, efterladende deres
familier og børn. Kirken var derevet i knæ af denne forfølgelse...!

Specielt blev der i 1887 vedtaget en lov kaldet Edmund-Tucker loven, som
havde til formål at ødelægge Kirken som en økonomisk og politisk
størrelse, selvom den officielt og lovligt ejede disse besidelser. Man
fratog sidste dages hellige deres demokratiske stemmeret, hvilket betød
at anti-mormoner kunne tage politiske poster i skolebestyrelser og
bystyrer uden et reelt demokratisk grundlag. Dette betød at man groft
gjorde forskel på sidste dages hellige og andre borgere. Endnu en lov
var ved at blive vedtaget som ville fratage alle sidste dages hellige
deres stemmeret nationalt.

På dette tidspunkt havde Kirken tålmodigt gået igennem prøvelser for at
holde åbenbaringen, men ugudeligheden og modstanden i USA var for stor.
Man havde prøvet alle lovlige midler til at stoppe denne forfølgelse,
men det var umuligt. Regeringen i USA gik imod sin egen forfatning,
grundet anti-mormoners inflydelse. I staten Missouri var det lovligt at
dræbe en "mormon" indtil slutningen af det 20. århundrede, hvor staten
undskyldte alle de dårligdomme den havde gjort i det 19. århundrede og
ophævede loven. Men denne ukristne og barbariske lov eksisterede i over
100 år i "Guds eget land"...!

På dette tidspunkt hvor Kirken var ved at blive ødelagt totalt, grundet
lydighed mod åbenbaring, inspirerede Gud så profeten efter mange bønner
fra profetens side. Profeten som var Wilford Woodruff beskrev i sine
egne ord:

"Kæmpet hele natten med Herren om, hvad der skulle ske under de
nuværende forhold i Kirken"

Resultatet af denne "kamp" var et manifest, som er kendt i Kirken som
Officiel erklæring nr. 1. Dette manifest ophævede brug af polygami.

Mht. til åbenbaring kan Gud godt ophæve åbenbaring. Et eksempel er
Jonas, som sagde følgende til byen Nineve's indbyggere (Jon 3):

v4 Da Jonas var kommet en dagsrejse ind i byen, råbte han: »Om fyrre
dage bliver Nineve ødelagt!«

Men de omvendte sig og Gud ophævede sin åbenbaring givet igennem Jonas:

v10 Da Gud så, at de v

Fra : N/A

Dato : 27-12-00 22:36

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-12-00 22:36

"Anders Jorga" <Anders.Jorga@get2net.dk> wrote in message
> Jo da, jeg har nogen kendskab til mormonernes [udtrykket *ikke*
> brugt i nogen negativ betydning] tro og lære.

Hvor har du fået denne kundskab fra, jeg mener har du fået den fra andre
sidste dages hellige (det er nu vores navn) eller anti-mormon litteratur
(det kalder vi det). Sidstnævnte er typisk enten stærkt forvansket eller
direkte usandt, Jesus giver os følgende formaning i Johannes Åbenbaring
22:12-16:

v12 »Ja, jeg kommer snart, og med mig min løn, for at gengælde enhver,
som hans gerning er. v13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den
sidste, begyndelsen og enden. v14 Salige er de, der har vasket deres
klæder, så de får ret til livets træ og går gennem portene ind i byen.
v15 Udenfor skal hundene være og troldmændene og de utugtige og
morderne og afgudsdyrkerne og enhver, der elsker og øver løgn. v16 Jeg,
Jesus, har sendt min engel for at vidne om dette for jer i menighederne.
Jeg er Davids rodskud og ætling, den lysende morgenstjerne.«

Jeg har været sidste dages hellig i 12 år og deraf været på mission de
to af årene. Jeg ved godt hvad der er kirkens doktriner og hvad kirkens
doktrin ikke er. Jeg har set direkte løgn og forvanskning på div.
anti-mormon web sites skrevet af andre "kristne" som tilsyneladende
elsker og øver løgnen. Sådanne ting kommer ikke fra Gud, men fra løgnens
fader.

> Læren om en tilværelse forud for tilværelsen her på jorden findes
> ikke i Bibelen, så det er jo altså ret umuligt at henvise dig til
> skriftsteder der ikke eksisterer. Så det må vel rettelig dig der
> skal komme med de bibelske bevisligheder for jeres tro, og ikke
> omvendt.

Jeg har faktisk beskrevet det her en gang i en tidlige diskussion,
derfor har jeg kopieret det meste fra denne diskussion.

Hvis vi læser Jerimias 1:4-5 fortæller Herren Jeremias dette:

(4) Herrens ord kom til mig:¨
(5) Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig, før du kom ud af
moders skød, helligede jeg dig; jeg gjorde dig til profet for folkene.

Hvordan kan Herren kende Jeremias før han dannede ham i Jeremias moders
liv, hvis ikke der er en forudtilværelse. Så der er støtte i bibelen for
en forudtilværelse, afhængig af hvorledes man tolker skriften.

Prædikernes bog 12:7 siger følgende:

v7 før støvet vender tilbage til jorden, hvor det var,
og livsånden <<vender tilbage til Gud>>, som gav den.

Vi mener at Gud skabte os som ånder i forudtilværelsen. Derfor er Gud
Fader til vores ånd, imens at vores jordiske forældre er forældre til
vores krop. Hvordan kan man vende tilbage til et sted man aldrig har
været...?

Dette er et spørgsmål om tolkning af skriftsteder og derved hvilken
logik man ligger i skriftsteder. Der står ikke nogen steder i bibelen
direkte at der er en forudtilværelse, men der er nogle indikationer der
kan tolkes sådan. Til gengæld er der heller ikke nogen steder i bibelen
jeg ved af, hvor der står vi ikke har haft en forudtilværelse.

Ingen doktrin i Jesu Kristi Kirke, er i modstrid med bibelen. Nogen af
vores doktriner er "tilføjet åbenbaring" som uddybber eller
konkretiserer "løst beskrevede" doktriner i bibelen, såsom "dåb for de
døde" beskrevet af Paulus i 1. Kor. 15:29. Denne doktrin er kun
beskrevet denne ene gang i NT, men den er blevet uddybbet og
konkretiseret i moderne åbenbaring. Vi er således ikke i modstrid med
bibelen omkring "dåb for de døde", men på den anden side beskriver
bibelen det heller ikke særlig godt. Det er her moderne åbenbaring
kommer ind og jeg kan bærer dig mit vidnesbyrd om at jeg ved det er
sandt.

En del af Kristi lærdomme var jo også ny åbenbaring og faldt ikke i god
jord hos farisæerne. En del af vores lærdomme falder hele ikke i god
jord ift. til "Nic

Fra : Anders Jorga

Dato : 28-12-00 18:52

> Hvor har du fået denne kundskab fra, jeg mener har du fået den
> fra andre sidste dages hellige (det er nu vores navn) eller
> anti-mormon litteratur (det kalder vi det).

Jeg har haft mormon-missionærer boende i mit hjem i et par, jeg har
i en længere periode kommet jævnligt i mormon-hjem, været til ret så
mange møder i flere af jeres kirker. Jeg har en hel del
mormon-litteratur, som jeg HAR læst.

Jeg har ikke læst nogen anti-mormon litteratur!

[ ... ]

> [...]
> Jeremias moders liv, hvis ikke der er en forudtilværelse. Så
> der er støtte i bibelen for en forudtilværelse, afhængig af

Jeg vil tage fat på ét emne ad gangen: Forudtilværelsen.

Nej der er ikke støtte for en forudtilværelse i Bibelen ud fra dette
ene skriftsted. Når du ser skriftstedet i sammenhæng med andre
lignende skriftsteder, så vil du se, at det der er tale om er, at
Gud forud ved hvad der skal ske. Gud kan altså se ind i fremtiden og
dermed kan han se og vide hvad der vil ske om 3 mdr., 2 år, 20 år
eller 100 år, - ja han vil kunne vide og forudse alt hvad der vil
ske i tiden fremover.

> [...]
> er Gud Fader til vores ånd, imens at vores jordiske forældre er
> forældre til vores krop. Hvordan kan man vende tilbage til et

Her er du så nødt til at lade Bibelen definere hvad den mener med
"livsånden". Et godt praj er at læse 1. Mos. 2, 7 og 1. Kor. 15, 45.

> [...]
> er der heller ikke nogen steder i bibelen jeg ved af, hvor
> der står vi ikke har haft en forudtilværelse.

Nej, der er ingen indikationer i Bibelen der kan tolkes til fordel
for læren om en forudtilværelse. De "indikationer" du her har
fremdraget, siger noget helt andet når de ses i både i den
sammenhæng hvori de står og i sammenhæng med at steder i Bibelen der
taler om de samme ting.

> Ingen doktrin i Jesu Kristi Kirke, er i modstrid med bibelen.

Jo, bl.a. forudtilværelsen. Den har ingen, absolut ingen, støtte i
Bibelen. Og jeres lære om tilværelsen efter døden har heller ingen
støtte i Bibelen. Ja denne jeres lære om tilværelsen efter døden er
endda i direkte modstrid med hvad Bibelen lærer.

[ ... ]
> Tolkning af skriften afhænger af ens synspunkt og
> "religiøse verdensbillede".

Ja, det gør den. Men Bibelen selv giver os faktisk en ret så god
vejledning i hvordan og ud fra hvilken "indgangsvinkel" vi skal
læse, tolke og forstå Bibelen.

Fra : N/A

Dato : 30-12-00 15:22

Fra : Anders Jorga

Dato : 30-12-00 15:22

> Se det var da fornuftig snak..!

> De skriftsteder jeg har citeret tolker jeg som der var en
> forudtilværelse. Denne tolkning er som jeg har fortalt bedre
> beskrevet i moderne åbenbaring. Da jeg ved den moderne
> åbenbaring er af Gud er det den jeg baserer min fortolkning
> af bibelen. Du tolker bibelen udfra bibelen, derfor har vi en
> forskellig tolkning.

Tja, så kan den debat vist ikke blive længere ;-(

Du insisterer på at Bibelen skal forstås i lyset af Mormons Bog, for
ellers kan dine lærepunkter ikke holde.

Du har selv beskrevet dit syn på Bibelen som en til dels forfalsket og
mangelfuld åbenbaring, hvorfor vore grundholdninger og Bibelsyn er så
forskelligt, at vi aldrig vil kunne blive enige om noget som helst.

Anders Jorga
- - - - -

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-12-00 15:52

> [...]

> mangelfuld åbenbaring, hvorfor vore grundholdninger og Bibelsyn er så
> forskelligt, at vi aldrig vil kunne blive enige om noget som helst.

Hmmm, hvornår har jeg kaldt bibelen forfalsket og mangelfuld...?

Jeg starter en ny tråd omkring det her, hvor jeg vil argumentere for
mine holdninger OK.