Gasvarmeovn virker ikke
Fra : Jan Jeppesen

Dato : 05-01-02 15:06

Hej gruppe
Vi har en "Laminox" gasvarmeovn købt i Harald Nyborg lige efter
Decemberorkanen.
Vi har aldrig brugt den, men skulle pludselig bruge den idag. Den tænder
godt nok på gnisten og der kommer en flamme, men de tre varmelegemer tænder
aldrig (Selv efter et kvarter) og der lugter meget af gas.

Har den stået ubrugt for længe eller skal man vædre varmelegemerne med lidt
sprit (Lyder farligt)?
Glæder mig til et svar og lidt varme!
Ps. Gasflasken er selvfølgelig fuld!
--
M. V. H.
Jan

Fra : Gert

Dato : 05-01-02 22:48

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tænder
> aldrig (Selv efter et kvarter) og der lugter meget af gas.

Hejsa

forblir den flamme tændt ?? husk at man skal holde Bypas knappen nede i
nogle sekunder efter at der er kommet flamme på vågeblusset.

Med Venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 06-01-02 02:16

Jan Jeppesen <jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c370892$0$204$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
tænder
> aldrig (Selv efter et kvarter) og der lugter meget af gas.

Jeg plejer at holde gnisttænderen nede i ca. 1/2 minut, herefter siver
gassen ud i varmelegmerne. Hvis gnisten ikke kan antænde gassen, så plejer
jeg med en flad hånd at vifte lidt gas i retning af gnisten, hvorefter
varmelegmerne tændes.

> Har den stået ubrugt for længe eller skal man vædre varmelegemerne med
lidt
> sprit (Lyder farligt)?

Ja - det lyder farligt!!!

--
Mvh. Klaus Eriksen
"Internet - en introduktion" 55 uundværlige sider om Nettet,

Fra : Finn

Dato : 06-01-02 03:47

Jan for guds skyld glem alt det med sprit og lignende dumheder, du kan
risikere at brænde hytten af og måske værre end det brænde dig selv, din
kone og børn, det er ikke legetøj du røre ved.

Men som Klaus fremlægger det er måden at gøre det på (hold knappen
nedtrykket ca. 30sec.). De fleste af den slagt apparater over hele jorden
virker på den måde at du skal trykke en knap ned. Nogen har en peizo gnist
mekanisme indbygget i denne tryk ned funktion andre har en separat peizo
gnist enhed men princippet er det samme. Det der sker er at når du trykker
knappen ned så åbner du manuelt det lille by pas der levere gas til piloten
men ved samme lejlighed trykker du ventilpakningen med mod en elektromagnet
der på dette tidspunkt ikke er magnetisk. Når piloten nu er tændt varmer den
en termokopling op (det ligner enden af en u spidset blyantsstift) når
termokoplingen bliver varm producere den en meget lille spænding omkring
50-60 mV der nu kommer tilbage til elektromagneten der bliver magnetisk og
den holder på den måde din gas ventil åben. Dermed menes at din pilot flamme
skal blive stående når du slipper håndtaget/knappen. Jeg vil derefter
formode at du skal dreje knappen og der vil komme gas frem til hoved blusset
og det skulle gerne tænde. Hvis den ikke gør det bring skidtet tilbage til
forretningen så er den lavet forkert. Er den iøvrigt godkendt i DK.

Hvis der opstår nogen form for gas lugt er der noget i vejen med dit apparat
og det bør ikke bruges. Du fortæller at du bruger F gas hvilket er
Propangas, i DK er det dog ofte en blanding af Propan og Butan. Disse gasser
har den egenskab at de er tungere en luft og vil derfor lægge sig på gulvet.
Hvis du fx. starter den i kælderen vil denne gas kun maget svært kunne
slippe væk og gas der er akkumuleret på den måde kan en dag eksplodere og du
kan i værste fald komme til at slå mennesker ihjel og få dit hus ødelagt.
Propan gas = F gas eksplodere ved en koncentration på 1.8% gas i luft op til
små 10% så vær varsom, det er som sagt ikke legetøj
Cheers Finn Gas & Vandmester i Brønshøj København indtil 1980 nu bosidense i
Canberra Australien

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 08-01-02 18:51

Thanx for svarene!

Den med spritten ville jeg aldrig prøve uden kontakt til fagmand.
Har dog prøvet at tænde ovnen efter Finn´s anvisninger, og vupti nu virker
den upåklageligt.
Da jeg første gang prøvede at tænde den, skete det under fuldt åben yderdør
i vores fyrrum (Bor i parcel)
Men tak for advarslerne!

Fra : Torbenth

Dato : 08-01-02 19:07

Jan Jeppesen skrev i meddelelsen
<3c3b31d1$0$14489$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Thanx for svarene!

>Har dog prøvet at tænde ovnen efter Finn´s anvisninger, og vupti nu virker
>den upåklageligt.

Ja den brugsanvisning!! Der kan man læse hvordan man bruger kalorius.
Men det skal du ikke være ked af.
En brugsanvisning bruges først når alle andre muligheder er opbrugt. *S*
sådan har jeg det også selv!!

Mvh.
Torben

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 09-01-02 22:51

Hej Torben
Havde smidt brugsforvirringen væk, men så ringede vi til Harald Nyborg og de
sendte os en ny med posten - kvit og frit!
Rigtig god service!