|
| hviledagen Fra : Ole Madsen |
Dato : 05-01-02 13:36 |
| | |
Live4Him (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 05-01-02 15:41 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
news:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> skal man hvile på hviledagen?
>
> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
~~~~~~~~~~
Jeg mener det er underordnet hvilken dag man holder fri, bare man sørger for
at restituere sig så man ikke får stress og har tid til familen etc. Der er
mange som må arbejde søndag, bla. præsten. Men også andre erhverv er
nødvendige for at holde samfundet igang. Der kan være tale om læger,
sygeplejersker, brandmænd osv som alle ofte arbejder søndag.
Hviledagen er til for mennesker, siger Jesus. Det opfatter jeg som om at vi
selv må bestemme hvornår vi holder fri. Ligesom Jesus, der selv "arbejdede"
på sabbaten ved at helbrede mennesker.
jørgen.
| |
Ole Madsen (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 05-01-02 16:40 |
|
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
news:a173ac$ka9$1@sunsite.dk...
> >
> ~~~~~~~~~~
> Jeg mener det er underordnet hvilken dag man holder fri, bare man sørger
for
> at restituere sig så man ikke får stress og har tid til familen etc. Der
er
> mange som må arbejde søndag, bla. præsten. Men også andre erhverv er
> nødvendige for at holde samfundet igang. Der kan være tale om læger,
> sygeplejersker, brandmænd osv som alle ofte arbejder søndag.
>
> Hviledagen er til for mennesker, siger Jesus. Det opfatter jeg som om at
vi
> selv må bestemme hvornår vi holder fri. Ligesom Jesus, der selv
"arbejdede"
> på sabbaten ved at helbrede mennesker.
Jeg mener selv at det ikke har nogen betydning
Ole
| |
Niels (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 05-01-02 14:30 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> skal man hvile på hviledagen?
>
> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
1 Mos 2,3
2 Mos 16,23
2 Mos 20,11
3 Mos 23,24
Står der ikke, at vi skal holde den Hellig?
Niels
| |
Peter B. Juul (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 05-01-02 17:02 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> writes:
> 1 Mos 2,3
> 2 Mos 16,23
> 2 Mos 20,11
> 3 Mos 23,24
>
> Står der ikke, at vi skal holde den Hellig?
Der står "hviledagen", ikke?
Enten skal man gå Andreas og insistere på, at det altid er lørdagen,
for det har det altid været (den jødiske sabbat) - et synspunkt som
jeg bestemt ikke deler - eller også skal man udpege en anden
hviledag.
Det er mest praktisk for de fleste af os at bruge søndag, fordi
samfundet er indrettet sådan, men er man nu engang en af dem, der
arbejder søndage, så må man jo tage en anden dag i stedet.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Mr. D (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 05-01-02 19:06 |
|
Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3bsg8n5vq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> writes:
> Enten skal man gå Andreas og insistere på, at det altid er lørdagen,
> for det har det altid været (den jødiske sabbat) - et synspunkt som
> jeg bestemt ikke deler - eller også skal man udpege en anden
> hviledag.
Rom 14,5
En regner den ene dag for bedre end den anden, andre regner alle dage lige;
enhver skal blot være fuldt forvisset i sit eget sind!
Hvis jeg blot havde tid til det, ville jeg regne alle dage for lige og alle
dage for hviledage - og jeg ville endda have Skriften med mig
Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu
| |
Andreas Falck (07-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 07-01-02 14:31 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c374264$0$62856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:m3bsg8n5vq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> > Enten skal man gå Andreas og insistere på, at det altid er
> > lørdagen, for det har det altid været (den jødiske sabbat)
> > - et synspunkt som jeg bestemt ikke deler - eller også skal
> > man udpege en anden hviledag.
>
> Rom 14,5
> En regner den ene dag for bedre end den anden, andre regner
> alle dage lige; enhver skal blot være fuldt forvisset i sit eget
sind!
Om dette skriftsted skriver Rosenius i sin roverbrevskommentar:
Dette er det andre eksemplet på ulikhetene mellom de svake og de
sterke på apostelens tid. De som ennå holdt fast ved den levittiske
lovens forskrifter om mat, holdt seg også etter de samme budene om
høytider og fastedager. Vi forstår at teksten vår ikke gjelder
sabbaten eller «Herrens dag» (Åp 1:10), men bare disse andre
«høytider, nymånedager og sabbater» som bare var «en skygge av de
kommende ting» (Kol 2:16-17). Det kan vi se av dette kapitlet i sin
helhet, som nettopp handler om slike ting som de første kristne hadde
ulike oppfatninger av. Men i spørsmålet om sabbaten skulle holdes
hellig, var det aldri noen uenighet. For sabbaten hadde de ikke fra
den levittiske loven, men alt fra skapelsens dager (1Mos 1). Her
gjelder det altså akkurat det samme som i Gal 4:9-10, der Paulus taler
alvorlig til dem om at nå burde de kjenne og holde fast på sin frihet
fra den levittiske loven. Han sier: «Hvordan kan dere på ny vende dere
til de svake og ynkelige maktene (barnelærdommene); vil dere på ny
trelle under dem? Dere holder nøye rede på dager og måneder og
årstider og år» (konf. Kol. 2:16).
Ja, slik levde altså de svake. «Ett menneske setter én dag høyere enn
en annen». De som hadde mer lys over evangeliet, som hadde sett sin
frihet, de «holdt alle dager for å være like». De var ikke bundet opp
av disse jødiske fastedagene eller høytidene, men tjente Gud i Åndens
nye vesen på den måten som var naturlig, slik hver dags behov og
kjærligheten krevde. Og dette var jo i seg selv mer riktig, og stemte
også helt med apostelens syn (v.14). Men han visste at disse svake i
Rom ikke ville «bli rettferdiggjort ved loven» (Gal 5:4), at de bare
praktiserte disse forskriftene i en klippefast tro på Kristus alene,
ja, gjorde det «for Herren» (v.6). Så overlot han til deres videre
utvikling i troen at de skulle få lært hva som i seg selv var mest
viktig, og er her bare opptatt med å lære dem det som var mest viktig
for det evige liv: troen, en god samvittighet, og kjærligheten. Derfor
tilføyer han bare her:
> Hvis jeg blot havde tid til det, ville jeg regne alle dage for lige
og alle
> dage for hviledage - og jeg ville endda have Skriften med mig
Nå, det mener du.
Men du kan læse meget mere om Romerbrevet kap 14 på dette link:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-077.htm
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Mr. D (12-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 12-01-02 21:16 |
|
Andreas Falck <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1c7v1$skt$1@egon.worldonline.dk...
>
> Om dette skriftsted skriver Rosenius i sin roverbrevskommentar:
Jeg kender ikke Rosenius´ roverbrevskommentar, men jeg er ikke enig med
ham...
> Dette er det andre eksemplet på ulikhetene mellom de svake og de
> sterke på apostelens tid. De som ennå holdt fast ved den levittiske
> lovens forskrifter om mat, holdt seg også etter de samme budene om
> høytider og fastedager. Vi forstår at teksten vår ikke gjelder
> sabbaten eller «Herrens dag» (Åp 1:10), men bare disse andre
> «høytider, nymånedager og sabbater» som bare var «en skygge av de
> kommende ting» (Kol 2:16-17). Det kan vi se av dette kapitlet i sin
> helhet, som nettopp handler om slike ting som de første kristne hadde
> ulike oppfatninger av. Men i spørsmålet om sabbaten skulle holdes
> hellig, var det aldri noen uenighet. For sabbaten hadde de ikke fra
> den levittiske loven, men alt fra skapelsens dager (1Mos 1). osv osv
For mig at se, gælder det også sabbaten. Kol.2.16 taler sit tydelige sprog,
og man kan ikke adskille sabbaten fra fester og nymåner eller fra mad og
drikke for den sags skyld. Dersom argumentet skulle være, at sabbatten ikke
tæller med, fordi den eksisterer før den levittiske lov, så har vi en del
problemer. Sabbaten er jo ikke det eneste i loven, som egentlig går forud
for dette.
Omskærelsen er en pagt, Gud indgår med mennesket før sabbaten. Hvorfor
skulle vi da ikke omskære, når vi skal holde sabbat?
Lovene om rene og urene dyr går helt tilbage til Noas dage, ja måske før. Da
skulle vi også helligholde dem?
Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu
| |
Andreas Falck (13-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 13-01-02 20:06 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c409eea$0$89076$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Andreas Falck <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a1c7v1$skt$1@egon.worldonline.dk...
> > Om dette skriftsted skriver Rosenius i sin roverbrevskommentar:
>
> Jeg kender ikke Rosenius´ roverbrevskommentar, men jeg
> er ikke enig med ham...
Nej selvfølgelig er du ikke enig med ham, - det ville jo stille krav
til både dit bibelsyn og din tekstforståelse!
[ ... ]
> > Men i spørsmålet om sabbaten skulle holdes hellig,
> > var det aldri noen uenighet. For sabbaten hadde
> > de ikke fra den levittiske loven, men alt fra skapelsens
> > dager (1Mos 1). osv osv
>
> For mig at se, gælder det også sabbaten. Kol.2.16 taler sit tydelige
> sprog, og man kan ikke adskille sabbaten fra fester og nymåner
> eller fra mad og drikke for den sags skyld. Dersom argumentet
> skulle være, at sabbatten ikke tæller med, fordi den eksisterer
> før den levittiske lov, så har vi en del problemer. Sabbaten er
> jo ikke det eneste i loven, som egentlig går forud for dette.
Kan du fortælle mig hvad det var som sabbaten var en skygge af som
skulle være kommet med Kristus?
Kan du vise mig et eneste sted (i NT) hvor der reelt foregår en debat
om de første kristne skulle holde den ugentlige sabbatsdag eller ej?
Kan du vise mig et eneste sted (i NT) hvor der reelt er tale om at
skellet mellem rene og urene dyr er ophævet?
> Omskærelsen er en pagt, Gud indgår med mennesket før sabbaten.
> Hvorfor skulle vi da ikke omskære, når vi skal holde sabbat?
Omskærelsen er IKKE en pagt der bliver indstiftet før sabbaten er
indstiftet! Sabbaten har eksisteret lige siden skabelsen.
> Lovene om rene og urene dyr går helt tilbage til Noas dage,
> ja måske før.
Enig.
> Da skulle vi også helligholde dem?
Ja.
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Mr. D (16-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 16-01-02 22:19 |
|
Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1slpa$852$1@egon.worldonline.dk...
>
> Nej selvfølgelig er du ikke enig med ham, - det ville jo stille krav
> til både dit bibelsyn og din tekstforståelse!
Hvad mener du?
> Kan du fortælle mig hvad det var som sabbaten var en skygge af som
> skulle være kommet med Kristus?
Den sabbatshvile, han bragte, og som vi lever i hver dag, hver time og hvert
sekund.
> Kan du vise mig et eneste sted (i NT) hvor der reelt foregår en debat
> om de første kristne skulle holde den ugentlige sabbatsdag eller ej?
Jeg har henvist til skriftsstederne, og der er stort set ingen debat, for
Paulus skærer igennem, når det gælder hedningerne, og deres hensyntagen til
det jødiske.
> > Omskærelsen er en pagt, Gud indgår med mennesket før sabbaten.
> > Hvorfor skulle vi da ikke omskære, når vi skal holde sabbat?
Jeg mente, før loven...
Mr. D
| |
Andreas Falck (18-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 18-01-02 11:14 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c45f054$0$80492$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev:
> > Kan du fortælle mig hvad det var som sabbaten var en
> > skygge af som skulle være kommet med Kristus?
>
> Den sabbatshvile, han bragte, og som vi lever i hver dag,
> hver time og hvert sekund.
Du mener altså at Paradiset allerede er genoprettet her på jorden? Og
hvor i Bibelen ser du at den ugentlige sabbatsdag er ophævet på dette
grundlag?
> > Kan du vise mig et eneste sted (i NT) hvor der reelt foregår
> > en debat om de første kristne skulle holde den ugentlige
> > sabbatsdag eller ej?
>
> Jeg har henvist til skriftsstederne, og der er stort set ingen
> debat, for Paulus skærer igennem, når det gælder hedningerne,
> og deres hensyntagen til det jødiske.
Ja det er jo en velkendt *påstand* men hvordan underbygger du denne og
med hvilke argumenter og fakta baseret på Bibelen?
> > > Omskærelsen er en pagt, Gud indgår med mennesket før sabbaten.
> > > Hvorfor skulle vi da ikke omskære, når vi skal holde sabbat?
>
> Jeg mente, før loven...
Hvilken lov og fra hvornår?
Jeg stiller disse ovenstående spørgsmål idet jeg har en forventning om
at du ønsker en seriøs debat og ikke blot noget populistisk sludder,
eller tager jeg fejl?
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad siger Bibelen" - http://bibel-skole.dk/
| |
Mr. D (18-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 18-01-02 18:49 |
|
Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a28sgd$ucq$1@egon.worldonline.dk...
>
> Du mener altså at Paradiset allerede er genoprettet her på jorden? Og
> hvor i Bibelen ser du at den ugentlige sabbatsdag er ophævet på dette
> grundlag?
Jeg ser at vi, der er blevet født påny, allerede nu i dette liv har fået del
i det, al jord skal opleve ved verdensgenfødelsen. Jeg ser, at vi allerede
nu i dette liv har smagt af den kommende verdens kræfter. Jeg ser, at det
paradis, der venter os, allerede nu er os tildelt - ikke som et ydre fysisk
fænomen, men i livet i Kristus
Skete syndefaldet før, under eller efter sabbaten?
> Jeg stiller disse ovenstående spørgsmål idet jeg har en forventning om
> at du ønsker en seriøs debat og ikke blot noget populistisk sludder,
> eller tager jeg fejl?
Ja, du tager fejl. Jeg ønsker ikke en seriøs debat omkring dette emne, og
måske var mine udsagn populistiske - det vinder man jo altid en del ved -
men de var ikke noget sludder.
Som du ser, er min deltagelse i gruppen begrænset. Jeg har kun deltaget i
yderst få debatter, og har ikke overskud til mere. Sabbaten hører ikke til
de emner, jeg sætter højest på dagsordenen, hvorfor jeg ikke ønsker at fyre
mit sparsomme og våde krudt af på den.
Håber du forstår
Mr. D
| |
Andreas Falck (20-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-01-02 01:13 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c486d0c$0$80554$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a28sgd$ucq$1@egon.worldonline.dk...
[ ... ]
> > Jeg stiller disse ovenstående spørgsmål idet jeg har en
> > forventning om at du ønsker en seriøs debat og ikke blot
> > noget populistisk sludder, eller tager jeg fejl?
>
> Ja, du tager fejl. Jeg ønsker ikke en seriøs debat omkring
> dette emne,
Heller ikke om dette emne?
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad siger Bibelen" - http://bibel-skole.dk/
| |
Mr. D (20-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 20-01-02 08:31 |
|
Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2d219$jrd$1@egon.worldonline.dk...
>
> Heller ikke om dette emne?
Nej, jeg ved jeg har sveget dig før - dengang omkring den evige
tilintetgørelse af menneskets sjæl. Begynder jeg at ligne en kylling?
Mr. D
| |
Andreas Falck (20-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-01-02 10:09 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c4a7440$0$62890$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev:
> > Heller ikke om dette emne?
>
> Nej, jeg ved jeg har sveget dig før - dengang omkring den
> evige tilintetgørelse af menneskets sjæl. Begynder jeg at
> ligne en kylling?
Kun *ligne* en kylling? )
Men bortset fra det, så var det jo slet ikke sabbatens placering på
ugedag, jeg lagde op til at ville debatere, men langt mere hvilket
vigtigt budskab Paulus havde til sine læsere (og dermed også til os)
på de to tekststeder vi havde fremme, nemlig Rom. 14, 5 og Kol. 2, 16.
Der ligger for mig at se noget meget centralt og grundliggende i for
hele kristendomsforståelsen i netop disse to vers og den sammenhæng de
indgår i.
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad siger Bibelen" - http://bibel-skole.dk/
| |
Mr. D (22-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 22-01-02 00:17 |
|
Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2e1e0$ieb$1@egon.worldonline.dk...
>
> Kun *ligne* en kylling? )
> Men bortset fra det, så var det jo slet ikke sabbatens placering på
> ugedag, jeg lagde op til at ville debatere, men langt mere hvilket
> vigtigt budskab Paulus havde til sine læsere (og dermed også til os)
> på de to tekststeder vi havde fremme, nemlig Rom. 14, 5 og Kol. 2, 16.
> Der ligger for mig at se noget meget centralt og grundliggende i for
> hele kristendomsforståelsen i netop disse to vers og den sammenhæng de
> indgår i.
Nu frister du jo en svageligere broder over evne. det ved du ikke er ret.
Fortæl
Mr. D
| |
Willy Brochs (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Willy Brochs |
Dato : 05-01-02 19:39 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i melding
news:m3bsg8n5vq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> writes:
>
> > 1 Mos 2,3
> > 2 Mos 16,23
> > 2 Mos 20,11
> > 3 Mos 23,24
> >
> > Står der ikke, at vi skal holde den Hellig?
>
> Der står "hviledagen", ikke?
>
> Enten skal man gå Andreas og insistere på, at det altid er lørdagen,
> for det har det altid været (den jødiske sabbat) - et synspunkt som
> jeg bestemt ikke deler - eller også skal man udpege en anden
> hviledag.
>
> Det er mest praktisk for de fleste af os at bruge søndag, fordi
> samfundet er indrettet sådan, men er man nu engang en af dem, der
> arbejder søndage, så må man jo tage en anden dag i stedet.
>
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
> The RockBear. ((^))
> I speak only 0}._.{0
> for myself. O/ \O
Dersom man mener at Bibelen sier at man skal ha en ukentlig hviledag, og at
denne hviledagen skal holdes hellig også i dag, da forstår jeg ikke hvordan
man kan flytte den til en annen dag enn den bibelske sabbaten. Dersom man
mener at det ikke lenger er Bibelsk å holde en hviledag hellig, da spiller
det ingen rolle om man holder en hviledag eller ikke, og man kan fritt velge
en hvilken som helst dag til hvile. Men Bibelen sier jo at dagen skal holdes
hellig? Det Gud har helliget kan mennesket ikke vannhellige uten å stå til
ansvar overfor Gud for å ha satt hans ord til side.
Den, derimot som bygger sin hviledagsforståelse på Hebreerbrevet og
Romerbrevet, og tror at den opprinnelge sabbatendagens hvile er et bilde på
hvilen vi får i Kristus, den kan fritt velge blant ukens 7 dager, og finne
støtte i i Bibelen for det. Konklusjon; Den som tror at Bibelen fremdeles
foreskriver en ukentlig hviledag kan ikke fritt velge blant ukens 7 dager,
men er bundet til den bibelske sabbatsdagen, vår lørdag, likesom man er
bundet til å adlyde et hvilket som helst av de ni andre bud, for
sabbatsbudet er jo fra de ti bud.
Det er altså ikke bibelsk å helligholde søndag med begrunnelsen at Jesus
stod opp av graven den dagen, og at søndag nu er den bibelske hviledag. Da
setter man seg selv som autoritet over Guds. Det er i strid med Guds ord i
Bibelen. Den som finner støtte i Bibelen for at den ukentlige hviledagen
ikke lenger er hellig, og tror å være på riktig vei, kan med god
samvittighet ha en hvilken som helst ukedag som hviledag, men da bare som en
hviledag for kroppslig hvile, og ikke som en hellig dag.
La oss være ærlige overfor Gud og oss selv.
Willy Brochs
| |
Mr. D (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 05-01-02 20:21 |
|
Willy Brochs <wbrochs@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5LHZ7.19968$KQ3.336226@news1.oke.nextra.no...
> Den som finner støtte i Bibelen for at den ukentlige hviledagen
> ikke lenger er hellig, og tror å være på riktig vei, kan med god
> samvittighet ha en hvilken som helst ukedag som hviledag, men da bare som
en
> hviledag for kroppslig hvile, og ikke som en hellig dag.
> La oss være ærlige overfor Gud og oss selv.
Lad os da være ærlige. Hvad er jesu mening om hviledagen? Er det ikke
netop - som du selv skriver - at hviledagen er Guds gave til mennesket,
fordi mennesket har brug for det - og ikke en del af menneskets
Gudsdyrkelse?
Mark 2,27
Og han sagde til dem: »Sabbaten er blevet til for menneskets skyld, og ikke
mennesket for sabbatens skyld.
Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu
| |
Willy Brochs (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Willy Brochs |
Dato : 06-01-02 01:49 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i melding
news:3c37542b$0$37977$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Willy Brochs <wbrochs@online.no> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:5LHZ7.19968$KQ3.336226@news1.oke.nextra.no...
>
> > Den som finner støtte i Bibelen for at den ukentlige hviledagen
> > ikke lenger er hellig, og tror å være på riktig vei, kan med god
> > samvittighet ha en hvilken som helst ukedag som hviledag, men da bare
som
> en
> > hviledag for kroppslig hvile, og ikke som en hellig dag.
> > La oss være ærlige overfor Gud og oss selv.
>
> Lad os da være ærlige. Hvad er jesu mening om hviledagen? Er det ikke
> netop - som du selv skriver - at hviledagen er Guds gave til mennesket,
> fordi mennesket har brug for det - og ikke en del af menneskets
> Gudsdyrkelse?
Hvis du mener hviledagen ikke er en del av menneskets gudsdyrkelse, hvorfor
holder man så søndagen som en gudgitt og Bibelsk Helligdag? I det kristne
samfunnet anses søndag som en ukentlig hviledag på samme måte som lørdag ble
holdt for en Hellig hviledag i GT' tid, og fremdeles i dag av jødene.
La oss også bli enige om hvorvidt tibudsloven ifølge Guds ord fremdeles er¨å
anse ha samme gyldighet og hensikt i dag som før Jesu tid.
Legg merke til at jeg ikke har uttalt meg om hvilken hviledag som er den
rette hviledag for en kristen. Hva jeg skrev er, at om vi mener Bibelen
fremdeles pålegger mennesket å ha en Hellig dag til hvile til Guds ære - og
fordi Gud selv har innstiftet hviledagen - da kan vi ikke fritt velge den
ukentlige hviledag til å være søndag. Gud har aldri gitt den minste
antydning som kan forstås dit hen at hviledagen som Gud helliget, på noe
tidspunkt er endret fra den syvende dag til den første dag i uken (søndag).
Jeg har videre ikke påstått at det ennå står fast for mennesket at vi må
holde en ukentlig hviledag hellig, men heller ikke avvist det. Guds ord i
Bibelen kan også forstås dit at mennesket ikke lenger er pålagt ved lov å ha
en ukentlig hviledag som skal være hellig.
Det jeg derimot har sagt, er at hvis man vil ha en ukadag som HELLIG
hviledag (slik flertallet av kristne helligholder søndag i dag) så har man
gitt mennesket autoritet over Gud ved å endre denne dagen fra den syvende
ukedag til den første dag i uken. Bibelen gir ikke på noe punkt hold for at
Gud har tillatt hviledagen - som beskrevet i tibudsloven - endret fra lørdag
til søndag. Den som mener jeg tar feil, inviteres herved til å legge frem
skriftsteder man mener gir bibelsk dekning for en slik endring.
2M 20:8-11
8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!
9 Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.
10 Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke
gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din
trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg
innenfor dine porter.
11 For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som
i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen. Derfor velsignet Herren
sabbatsdagen og helliget den.
Broderlig hilsen
Willy Brochs
> Mark 2,27
> Og han sagde til dem: »Sabbaten er blevet til for menneskets skyld, og
ikke
> mennesket for sabbatens skyld.
>
> Mr. D
>
> Simon Griis
> www.amen.nu
>
>
>
| |
Andreas Falck (07-01-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 07-01-02 14:32 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c37542b$0$37977$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Willy Brochs <wbrochs@online.no> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:5LHZ7.19968$KQ3.336226@news1.oke.nextra.no...
> > Den som finner støtte i Bibelen for at den ukentlige hviledagen
> > ikke lenger er hellig, og tror å være på riktig vei, kan med god
> > samvittighet ha en hvilken som helst ukedag som hviledag, men
> > da bare som en hviledag for kroppslig hvile, og ikke som en
> > hellig dag. La oss være ærlige overfor Gud og oss selv.
>
> Lad os da være ærlige. Hvad er jesu mening om hviledagen? Er
> det ikke netop - som du selv skriver - at hviledagen er Guds gave
> til mennesket, fordi mennesket har brug for det - og ikke en del af
> menneskets Gudsdyrkelse?
Hvor finder du at Hviledagen ikke er en del af menneskets
gudsdyrkelse? Ikke i Bibelen velsagtens!
> Mark 2,27
> Og han sagde til dem: »Sabbaten er blevet til for menneskets skyld,
>og ikke mennesket for sabbatens skyld.
Og er det ikke også relevant at medtage vers 28:
"Så er da Menneskesønnen også herre over sabbaten".
Sabbaten, Hviledagen, den dag Gud selv har helliget, og som Han kalder
"Min helligdag" og "Herres ærværdige helligdag", den dag
Menneskesønnen er Herre over, den er hverken ophørt som helligdag,
afskaffet eller udskiftet, - den er stadig lige så gyldig som "du må
ikke stjæle", "du må ikke slå ihjel" og "du må ikke bedrive hor" m.fl.
Her kan du læse lidt mere om Guds Helligdag:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-024.htm
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Niels (05-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 05-01-02 22:04 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3bsg8n5vq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> writes:
>
> > 1 Mos 2,3
> > 2 Mos 16,23
> > 2 Mos 20,11
> > 3 Mos 23,24
> >
> > Står der ikke, at vi skal holde den Hellig?
>
> Der står "hviledagen", ikke?
Jow, der står også at Gud helligede den
> Enten skal man gå Andreas og insistere på, at det altid er lørdagen,
> for det har det altid været (den jødiske sabbat) - et synspunkt som
> jeg bestemt ikke deler - eller også skal man udpege en anden
> hviledag.
Egentlig mener jeg at Gud gav os hviledagen for at hvile, han gjorde det til
den sjete dag.. men snakkede ikke meget om hvilken speciel dag ugen startede
med..
Jesus selv er et dårligt eksempel, Han arbejdede hårdt på nogle sabbatter
(Mark 1,21)
> Det er mest praktisk for de fleste af os at bruge søndag, fordi
> samfundet er indrettet sådan, men er man nu engang en af dem, der
> arbejder søndage, så må man jo tage en anden dag i stedet.
Enig..
Niels
| |
Willy Brochs (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Willy Brochs |
Dato : 06-01-02 10:30 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i melding
news:ltUZ7.15$BT4.679@news.get2net.dk...
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3bsg8n5vq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> > "Niels" <ikke.til@raadighed> writes:
>
> > Det er mest praktisk for de fleste af os at bruge søndag, fordi
> > samfundet er indrettet sådan, men er man nu engang en af dem, der
> > arbejder søndage, så må man jo tage en anden dag i stedet.
>
> Enig..
>
> Niels
Niels,
Svar ærlig: Har vi mennesker rett til å kreve av Gud at Gud må inrette seg
etter som vi mennesker har valgt å innrette vårt samfunn? Tror du virkeleig
på alvor at Gud vil finne seg i å endre sine krav fordi han er underlagt
hvordan vårt samfunn er innrettet? Og hvis du tror det, må Gud så finne seg
i å endre også andre bestemmelser i Bibelen for å imøtekomme syndige
menneskers frafalne natur?
Willy Brochs
| |
Peter B. Juul (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 06-01-02 16:26 |
|
"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> writes:
> Svar ærlig: Har vi mennesker rett til å kreve av Gud at Gud må inrette seg
> etter som vi mennesker har valgt å innrette vårt samfunn? Tror du virkeleig
> på alvor at Gud vil finne seg i å endre sine krav fordi han er underlagt
> hvordan vårt samfunn er innrettet?
Hvor ser du Gud stille krav om hvilken dag vi bruger som hviledag?
Og: Hvis du ser sådan et krav, så må det vel være den jødiske sabbat
(lørdagen) vi skal gå efter, ikke?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."
I speak only 0}._.{0 - Dino Tripodis on his first movie.
for myself. O/ \O
| |
Niels (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 06-01-02 15:37 |
|
"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
news:cOUZ7.20663$KQ3.352971@news1.oke.nextra.no...
> Niels,
> Svar ærlig: Har vi mennesker rett til å kreve av Gud at Gud må inrette seg
> etter som vi mennesker har valgt å innrette vårt samfunn? Tror du
virkeleig
> på alvor at Gud vil finne seg i å endre sine krav fordi han er underlagt
> hvordan vårt samfunn er innrettet? Og hvis du tror det, må Gud så finne
seg
> i å endre også andre bestemmelser i Bibelen for å imøtekomme syndige
> menneskers frafalne natur?
> Willy Brochs
Var det det du læste i mit indlæg?
Niels
| |
Marina Norling Jørge~ (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 06-01-02 19:00 |
|
Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> skal man hvile på hviledagen?
>
> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
Jeg mener at man skal sørge for at afslutte sin gerning og hvile ud en gang
imellem. Personligt sørger jeg for ikke at lade solen gå ned over et kaotisk
skrivebord. Efter større opgaver bruger jeg tid på at bringe papirerne i
orden og gemme dem omhyggeligt væk. Jeg ved godt det ikke har meget med
søndagsbegrebet at gøre, men at haste fra gerning til gerning skaber stress
og ineffektivitet. Vil man opnå store resultater, må man sørge for at tage
en dag ad gangen og afslutte sine projekter på en ordentlig måde.
Jan Lindhart har lige udgivet en bog, hvori han hævder at det man før i
tiden kaldte dødssynder i dag er blevet dyder, men der tror jeg ikke han har
ret. Hvile efter arbejde er ikke det samme som dovenskab, men mange, især
kvinder, har svært ved at skabe den ro omkring sig hvilen kræver. Måske er
fjernsynet en kilde til stress og slet ikke den afslapning, man forestiller
sig. i hvert fald er stresssymptomer så som træthed og overvægt ved at være
hverdag for mange.
Marina
| |
Peter B. Juul (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 06-01-02 19:13 |
|
"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:
> Jeg mener at man skal sørge for at afslutte sin gerning og hvile ud en gang
> imellem. Personligt sørger jeg for ikke at lade solen gå ned over et kaotisk
> skrivebord.
Det er svært her i vintermånederne, hvor det bliver mørkt før
fyraften
--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0 Fozzie: Right, Frog!
for myself. O/ \O
| |
Olav Grimdalen (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Olav Grimdalen |
Dato : 06-01-02 20:23 |
|
On Sun, 6 Jan 2002 18:59:51 +0100, "Marina Norling Jørgensen"
<marina-n@mail.tele.dk> wrote:
>
>Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> skal man hvile på hviledagen?
>>
>> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
>> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
>
>Jeg mener at man skal sørge for at afslutte sin gerning og hvile ud en gang
>imellem. Personligt sørger jeg for ikke at lade solen gå ned over et kaotisk
>skrivebord. Efter større opgaver bruger jeg tid på at bringe papirerne i
>orden og gemme dem omhyggeligt væk. Jeg ved godt det ikke har meget med
>søndagsbegrebet at gøre, men at haste fra gerning til gerning skaber stress
>og ineffektivitet. Vil man opnå store resultater, må man sørge for at tage
>en dag ad gangen og afslutte sine projekter på en ordentlig måde.
>
> Jan Lindhart har lige udgivet en bog, hvori han hævder at det man før i
>tiden kaldte dødssynder i dag er blevet dyder, men der tror jeg ikke han har
>ret. Hvile efter arbejde er ikke det samme som dovenskab, men mange, især
>kvinder, har svært ved at skabe den ro omkring sig hvilen kræver. Måske er
>fjernsynet en kilde til stress og slet ikke den afslapning, man forestiller
>sig. i hvert fald er stresssymptomer så som træthed og overvægt ved at være
>hverdag for mange.
>
>Marina
>
Bibelen er ganske klar på dette med hviledagen.
DU SKAL HOLDE HVILEDAGEN HELLIG. Det har ingenting med et rotet
skrivebord, men heller dette å få til orden på noen rotete tanker.
Bibelen sier vi skal søke hen til Gud å grunde på hans ord. For noen
er lørdag Hellig for andre søndag. Men det essielle er at vi på
hviledagen går og er under Guds forkyndelse. Dersom du føler at
den forkyndelse ikke er i samsvar med Bibelen så skal du bytte
menighet. Selv har jeg medl meg ut av Statkirken som lærer stikk i mot
Guds ord. Jeg tenker spesielt på homofile samboende prester .
De lever i en bevisst synd og over de hviler Guds forbandelse.
Menn som ligger med mann som en ligger med en kvinne skal ikke arve
Guds rike. Slik en akt er en hån mot Guds skaperverk. Som kvinne og
mann skapte han de.
Olav
| |
Live4Him (06-01-2002)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 06-01-02 23:29 |
|
"Olav Grimdalen" <mgrimdal@online.no> wrote in message
news:8l8h3uglspab2igv05fts572d7kmllnmku@4ax.com...
Selv har jeg medl meg ut av Statkirken som lærer stikk i mot
> Guds ord. Jeg tenker spesielt på homofile samboende prester .
> De lever i en bevisst synd og over de hviler Guds forbandelse.
~~~~~~~~~~
Men det er vel kun i ganske få menigheder det foregår. Det er vel næppe et
udbredt problem, i hverken den danske eller norske statskirke ?
> Menn som ligger med mann som en ligger med en kvinne skal ikke arve
> Guds rike.
~~~~~~~~~~
Jo, hvis de omvender sig.
jørgen.
| |
Marina Norling Jørge~ (07-01-2002)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 07-01-02 15:33 |
|
Olav Grimdalen <mgrimdal@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8l8h3uglspab2igv05fts572d7kmllnmku@4ax.com...
> Bibelen er ganske klar på dette med hviledagen.
> DU SKAL HOLDE HVILEDAGEN HELLIG. Det har ingenting med et rotet
> skrivebord, men heller dette å få til orden på noen rotete tanker.
Nogle af det rodede tanker kan bestå i at hellere ville forholde sig til
andres synd end til sin egen!
Med mindre du selv hører til blandt gruppen af homofile, så synes jeg ikke,
du kan være bekendt at fremhæve deres synd som noget særligt. Der er mange
andre krav i bibelen, som man også kunne tage alvorligt: Hvor mange enker og
fædreløse tager vi os af? Kæmper vi for retfærdighed og fred? Ærer vi vores
forældre? Koger vi et kid i dets moders mælk?
.. Men det essielle er at vi på
> hviledagen går og er under Guds forkyndelse.
Hvor har du det fra? Handler hvile ikke om at holde sig i ro? Jeg husker
ikke noget om, at de lavede særlige ting i ørkenen på den dag, de ikke
samlede manna, men måske tager jeg fejl?
Marina
| |
Torben Petersen (20-01-2002)
| Kommentar Fra : Torben Petersen |
Dato : 20-01-02 13:22 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> skal man hvile på hviledagen?
>
> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
>
> --
> Ole Madsen
>
> ICQ 12969043
>
> http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
> http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
> http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
> http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen -
diskutionsboard
> http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
> http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen
>
>
Der er måske god grund til at se lidt på selve grundlaget for
sabatsordningen. Sabbaten var en del af Moseloven. Denne lov blev ophævet da
Jesus ofrede sit liv som offer for menneskeheden.
Hvorfor måtte israelitterne ikke arbejde på sabbaten? Var hensigten simpelt
hen at forbyde arbejde?
Nej. Grunden var at de verdslige gøremål såsom arbejdet for føde og klæder,
ikke skulle optage al israelitternes tid og opmærksomhed. Sabbatsordningen
virkede til fremme af den sande tilbedelse ved at sikre at folket fik tid
til gudsdyrkelsen uden at deres daglige gøremål greb forstyrrende ind. (2
Mosebog 20:8-11; Esajas 58:13) Det var denne forståelse Jesus talte for, og
ikke farisæernes snæversyn.
Han sagde at selv præsterne der tjente ved templet kunne blive beskyldt for
at 'behandle sabbaten som ikke-hellig' og således overtræde Loven. Hvorfor
det?
Jo, præsterne arbejdede på sabbaten; det var et hårdt arbejde at slagte alle
offerdyrene. Overtrådte de dermed Loven?
Nej, for Jesus sagde at præsterne 'forblev skyldfri'. Deres arbejde i
templet var ikke et indgreb i tilbedelsen, men et led i den.
Noget lignende kan siges om tilfældet med Jesus og disciplene. Når Jesus
(der var "større end templet" og skulle give sit liv som det egentlige
offer) vandrede omkring sammen med sine disciple, underviste de i Guds ord
og virkede således til fremme af den sande tilbedelse. Det var derfor ikke
en overtrædelse af sabbatsloven når de plukkede nogle få aks for at spise
dem. Som Jesus nævnte, ville det heller ikke have været imod sabbatslovens
ånd at "redde en sjæl" ved at trække et får op af et hul, selv om det skete
på en dag der var helliget tilbedelsen. - Mattæus 12:5, 11; Lukas 6:9.
| |
Torben Petersen (20-01-2002)
| Kommentar Fra : Torben Petersen |
Dato : 20-01-02 13:31 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c36f35f$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> skal man hvile på hviledagen?
>
> Jesus siger at hviledage er til for menneskene, der er mange som mener at
> man skal holde fri om søndagen, hvad mener i?
>
> --
> Ole Madsen
>
> ICQ 12969043
>
> http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
> http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
> http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
> http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen -
diskutionsboard
> http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
> http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen
>
>
Der er måske god grund til at se lidt på selve grundlaget for
sabatsordningen. Sabbaten var en del af Moseloven. Denne lov blev ophævet da
Jesus ofrede sit liv som offer for menneskeheden.
Men, hvorfor måtte israelitterne ikke arbejde på sabbaten? Var hensigten
simpelt
hen at forbyde arbejde?
Nej. Grunden var at de verdslige gøremål såsom arbejdet for føde og klæder,
ikke skulle optage al israelitternes tid og opmærksomhed. Sabbatsordningen
virkede til fremme af den sande tilbedelse ved at sikre at folket fik tid
til gudsdyrkelsen uden at deres daglige gøremål greb forstyrrende ind. (2
Mosebog 20:8-11; Esajas 58:13) Det var denne forståelse Jesus talte for, og
ikke farisæernes snæversyn.
Han sagde at selv præsterne der tjente ved templet kunne blive beskyldt for
at 'behandle sabbaten som ikke-hellig' og således overtræde Loven. Hvorfor
det?
Jo, præsterne arbejdede på sabbaten; det var et hårdt arbejde at slagte alle
offerdyrene. Overtrådte de dermed Loven?
Nej, for Jesus sagde at præsterne 'forblev skyldfri'. Deres arbejde i
templet var ikke et indgreb i tilbedelsen, men et led i den.
Noget lignende kan siges om tilfældet med Jesus og disciplene. Når Jesus
(der var "større end templet" og skulle give sit liv som det egentlige
offer) vandrede omkring sammen med sine disciple, underviste de i Guds ord
og virkede således til fremme af den sande tilbedelse. Det var derfor ikke
en overtrædelse af sabbatsloven når de plukkede nogle få aks for at spise
dem. Som Jesus nævnte, ville det heller ikke have været imod sabbatslovens
ånd at "redde en sjæl" ved at trække et får op af et hul, selv om det skete
på en dag der var helliget tilbedelsen. - Mattæus 12:5, 11; Lukas 6:9.
Torben Petersen
| |
|
|