Kvittering
Fra : Stuffy

Dato : 05-01-02 13:21

Hej

Har man som alm. forbruger krav på en kvittering, når man køber et stykke
software over nettet, hvor man skal forudbetale pengene på en konto?

I det konkrete tilfælde betalte jeg de 200 kr til et dansk firma på deres
konto, og bad om en kvittering.
Dette vil de ikke give mig da de siger det er en faktura jeg beder om og de
i så fald skal lægge moms oveni.

Men der er vel allerede moms indeholdt i de 200?

Hilsen Jimmy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 05-01-02 13:29

On Sat, 5 Jan 2002 13:20:40 +0100, "Stuffy" <stuffy@hotmail.com>
wrote:

>Har man som alm. forbruger krav på en kvittering, når man køber et stykke
>software over nettet, hvor man skal forudbetale pengene på en konto?

Krav? Nej. Men det vil være temmelig uklogt at forudbetale uden at
kunne dokumentere betalingen.

> [...]
>konto, og bad om en kvittering.
>Dette vil de ikke give mig da de siger det er en faktura jeg beder om og de

Det er da noget vrøvl. En bekræftelse på at et beløb er modtaget er
ingen faktura. Om der så bagefter udstedes en faktura (med "skyldigt
beløb = 0") er en anden sag.

>Men der er vel allerede moms indeholdt i de 200?

Hvis firmaet er momspligtigt: Ja. Ellers: Nej.

Men det har intet at gøre med spørgsmålet om kvittering.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-02 13:49

Stuffy skrev:

>Dette vil de ikke give mig da de siger det er en faktura jeg beder om og de
>i så fald skal lægge moms oveni.

Så handler de sort. Der skal under alle omstændigheder lægges
moms til.

I en normal sammenhæng vil den udskrift du kan få fra banken være
kvittering nok.

--
Bertel