Tak for hjælp, og flere spørgsmål.
Fra : Woody

Dato : 05-01-02 11:12

Til CHRistian og flere.

Tak for dine svar, de hjalp mig. Jeg har fået hjælp flere gange, af
dig, KGE, BLH og KS etc., Tordenskjolds soldater, men ihh hvor er de
uundværlige.

Jeg prøvede at gå ud på det link om Opera du har i din signatur, det
er mig en noget "teknisk" beskrivelse af et tilsyneladende godt
browser/mail program. Men skal det forståes sådan at det f. eks kan
bruges i stedet for Internet Explorer og Agent (som jeg anvender)?

Jeg fik det indtryk at det vil være en hurtigere løsning end min, er
det rigtigt?

Min maskine er kun på 100 mhz og 128 mbr. Så er den stor nok til at
jeg får gavn af at skifte?

Jeg har været på net i omkring 4 - 5 år, men er bestemt ingen ørn til
at huske det jeg "har lært" Derfor kan man måske nok med nogen grund
sige at jeg sku' blive hvor jeg er og lære det til bunds?

Jeg har jo lige omformateret alt på maskinen, og så fandt jeg ud af
alt det der "bare" havde virket nu pludselig var gået i koks.

Jeg har nu i 38 år været gift med en Kiwi, men det engelske jeg taler
og læser ret godt er mig ikke tilstrækkeligt til at "bare" gå ind det
rette sted i Agents Hjælp, alle de x%x&x/x benævnelser er ikke spor
fornuftige for mig.

I bunden af Window-mnuen står der i Agent hvilke mails/messages man er
igang med, ku' man ikke få dem til at blive vist nede i den linie der
viser hvilke programmer man har igang med? Det er så bøvlet at
skulle hale den ned hver gang man går fra det brev man skriver til et
andet i samme newsgruppe. Pivver jeg??

Med venlige nytårshilsener

Woody

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-01-02 11:43

Isang tao pinangalanan Woody nagsulat :

klip

> [...]
>viser hvilke programmer man har igang med? Det er så bøvlet at
>skulle hale den ned hver gang man går fra det brev man skriver til et

Din ven er keyboardshortcuts.
Med <Ctrl+tab> skifter man mellem vinduerne.

Du kan også, hvis din skærm er stor nok, undlade at maksimere vinduerne
og så trække vinduets kant næsten helt ud til kanten af hovedvinduet.
Derved åbnes der et nyt vindue hver gang du vil skrive et indlæg, og du
kan skifte mellem dem ved at klikke på dem med musen.
--
Bortgået signatur efterlyses.
Den er sidst set, natten mellem torsdag og elmetræet på Jarmers plads,

Fra : Woody

Dato : 05-01-02 13:05

On Sat, 05 Jan 2002 11:43:28 +0100, Claus Frørup <claus@froerup.dk>
wrote:

>Isang tao pinangalanan Woody nagsulat :

Idet jeg takker for dit gode råd skal jeg ikke undlade at gøre dig
opmærksom på at det må anses for meget uhøfligt, ja næsten en
overtrædelse af menneskehedsrettighederne, på slig uhumsk måde at
påstå at jeg skulle :

Ha' taget noget tang og stoppet det op i rumpetten af en uisoleret
pigvin!!!! Fyyyh - Skam dig!!!!!

>Din ven er keyboardshortcuts.
>Med <Ctrl+tab> skifter man mellem vinduerne.

Det hjalp Tak.
Mvh og tak Woody

05-01-02 13:02:05 Error reported by Server: 550 5.1.1 <dk.edb.internet.software.mail+news>... User unknown.: Sending email message "Re: Tak for hjælp, og flere spørgsmål.".
05-01-02 13:02:22 Error reported by Server: 550 5.1.1 <dk.edb.internet.software.mail+news>... User unknown.: Sending email message "Re: Tak for hjælp, og flere spørgsmål.".

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-01-02 21:00

Isang tao pinangalanan Woody nagsulat :

klip<Min indledning>
> [...]
>påstå at jeg skulle :
>
>Ha' taget noget tang og stoppet det op i rumpetten af en uisoleret

ROFLOL...... Og lad så være med at bruge tilfældige
oversættelsetjenester på internettet..... de virker sjældent
Der står såmænd bare:
"Et menneske med navnet Woody skrev"

Velbekomme dig.

klip <En errorlog på afveje>

Fra : CHRistian

Dato : 05-01-02 12:16

Woody <jensgibe@email.dk>'s posting:

>Til CHRistian og flere.
--klip--
Så'n er grupperne

--klip: opera---
>bruges i stedet for Internet Explorer og Agent (som jeg anvender)?

Ja.

Jeg ville dog nok ikke udskifte Agent til epost og især
nyhedsgrupper. Til dette er Opera ikke ret god. Opera skal ses som
værende en www-browser, der har de andre to ting med bare for at
kunne sige, at de er der. De er ikke ret gode.

Epostdelen ville jeg personligt give et 7-tal, nyhedsgruppe-delen et
03 (der arbejdes lige nu -- desværre[1] -- på et bedre
nyhedsgruppeprogram i Opera)

>Min maskine er kun på 100 mhz og 128 mbr. Så er den stor nok til at
>jeg får gavn af at skifte?

Ja, det vil jeg helt klart mene. Opera fylder mindre og er -- især
på mindre kraftige maskiner -- hurtigere.

Opera 6 er dog blevet en smule sløvere end 5'eren.

>Jeg har været på net i omkring 4 - 5 år, men er bestemt ingen ørn til
>at huske det jeg "har lært" Derfor kan man måske nok med nogen grund
>sige at jeg sku' blive hvor jeg er og lære det til bunds?

Opera er nu ikke så svær at finde ud af, synes jeg. Eller sagt på
en anden måde: Jeg er ret sikker på, du vil finde springet fre IE
--> Opera lettere end fx OE --> Agent.

>Jeg har nu i 38 år været gift med en Kiwi, men det engelske jeg taler
>og læser ret godt er mig ikke tilstrækkeligt til at "bare" gå ind det
>rette sted i Agents Hjælp, alle de x%x&x/x benævnelser er ikke spor

Opera er oversat til dansk (dog ikke hjælpefilerne). Og ellers kan
du jo altid poste evt. spørgsmål til gruppen her (ang.
epost/nyhedsgrupper og Opera), dk.edb.internet.software.browser
(ang. selve wwwbrowseren Opera) eller opera.skandinavisk (ang. Opera
som helhed)

>I bunden af Window-mnuen står der i Agent hvilke mails/messages man er
>igang med, ku' man ikke få dem til at blive vist nede i den linie der
>viser hvilke programmer man har igang med? Det er så bøvlet at

Nej, det er ikke muligt. Personligt synes jeg, denne måde
programmerne arbejder på (MDI, multidokument grænsefalde), giver
mere overblik, eftersom alle programmes vinduer er samlede i ét.

Denne måde arbejder Opera også på, og har gjort det helt op til
version 5.x. Nu, i version 6, kan man vælge MDI eller SDI
(enkeltdokument grænsefalde) ved opstarten eller i indstillingerne).
Fra og med version 4 fik Opera (altså her stadig "kun" MDI-version)
en intern vinduesbjælke, så man kunne se alle de internt åbne
vinduer.

Har lige fundet et skræmbillede af Opera, så du måske bedre kan se,
hvad jeg mener:
<http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o-min-b.gif>. Det skal dog
siges, at knapperne her ikke er standardknapperne.

[1] Lad Opera være en kun-wwwbrowser!

--
Prøv dog en webbrowser... http://opera.no
Hvorfor? /Derfor/: http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Fra : Woody

Dato : 06-01-02 15:16

On Sat, 05 Jan 2002 12:16:11 +0100, CHRistian <nospam@direkte.org>
wrote:

> [...]

>Epostdelen ville jeg personligt give et 7-tal, nyhedsgruppe-delen et
>03 (der arbejdes lige nu -- desværre[1] -- på et bedre
Jeg spørger af nysgerrighed om hvilke karakterer på den skala vi l du
give Agent news og Agent mail, eller for sammenligningens skyld:
hvilke bedømmer du til Internet Explorer og Outlook Express?

>Ja, det vil jeg helt klart mene. Opera fylder mindre og er -- især
>på mindre kraftige maskiner -- hurtigere.
End IE???

> [...]
><http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o-min-b.gif>. Det skal dog
>siges, at knapperne her ikke er standardknapperne.

Ja det ser nok ud til at tage lidt tilvænning, Måske det kan meget
mere end jeg har brug for. Fordelen ligger måske mest i at det virker
hurtigere? Jeg troede ellers at hastigheden bestemtes af ens
servertilslutning???

Mvh Woody

Fra : CHRistian

Dato : 06-01-02 16:43

Woody <jensgibe@email.dk>'s posting:

>give Agent news og Agent mail, eller for sammenligningens skyld:
-klip-
>hvilke bedømmer du til Internet Explorer og Outlook Express?
Det er -- igen -- helt personligt, men:
   Agent news: 10 (11 når/hvis bedre beh. af flere newsserver)
   Agent epost: 9
   OE: 7-8 (NB: aldrig brugt det efter indledende tests)

   IE: 7-8 (fatware, bugware, resurseware. NB: Aldrig brugt det
efter indledende tests)
   Opera (browser): 10-11

>End IE???

Ja, end alt andet, faktisk.

>Ja det ser nok ud til at tage lidt tilvænning, Måske det kan meget
>mere end jeg har brug for.

Hvis det ser lidt forvirrende ud, så er det nok fordi, at netop det
billede var -- i anden sammenhæng -- til at ill. flest mulige
kanpper (kanppesættet fra før).

Lidt mer simpelt overblik:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/eq.gif

>Fordelen ligger måske mest i at det virker hurtigere?

Det er jo personligt, hvad man lægger til grund for "det er godt".

Nogle af mine:
Den er hurtigere og lettere at danse med rent hardware-mæssigt.

Den fylder meget lidt og kan det samme som "de andre".. altså må der
være noget dårlig kode i de andre.

Den godtager ikke fejl t.h og t.v

Kan indstille meget på den, fx afvisning af pop-up vinduer.

Kan slå fra/til med 2 klik java/javascript/cookies/plugins osv.

Kan vælge egen typografi på dårligt lavede sider med 1 klik.

Kan zoome ind/ud af siderne med 1 klik

Kan veksle ml. at få vist billeder med 1 klik

Kan søge på google, google-grupper, altavista osv. med 1-2 klik.
(internt i Opera)

Kan afgive kommandoer vha. bevægelse af mus (fx klik på sekundær
museknap, træk ned, træk t.h., slip kanppen lukker vinduet)

Kan bruge tastaturet til næsten alt.

Ordklik (klik på ord --> popup menu til at søge/oversætte/så op i
lex)

God intern download-adm. (Dog er der en bug i nuværende version, så
man ikke kan genoptage et afbrudt download).

Integreret søgefelt (skan ikke på i en menu for at søge på ord på en
side)

Slet alle/nogle/vælg selv private data med et par klik (fx cookies,
div. historikke, cachen)

> Jeg troede ellers at hastigheden bestemtes af ens
>servertilslutning???

Det gør det også. Men ens browser kan være mere eller mindre sløv
til at "oversætte" koderne, den modtager, til det rette. Her er
Opera hurtigere, for det meste.