Et spørgsmål om this
Fra : Jesper

Dato : 05-01-02 02:28

Nogen der kan hjælpe mig med et par forklarende ord til nedenstående
eksempel fra min javabog?

Spørgsmålet vedrører metoden buildString: Når jeg kalder denne metode fra
min main, får jeg tre enslydende klokkeslæt skabt ud fra de argumenter som
blev givet til konstrukrøren under initialiseringen.

Jeg er med hvordan kaldet af toString() med og uden this i de to første
linier af buildString() returnerer en streng med klokkeslæt. Men hvordan
skal jeg forstå at metodens linie 3-4 giver samme resultat? Jeg går ud fra
at _this_ her bare kalder constructor - men denne har jo allerede fået sine
argumenter i initialiseringen. Og hvis jeg er på rette spor: Hvordan bliver
variablerne så lagt til tekststrengen?

Mvh. Jesper

class SimpleTime {
private int hour, minute, second;

public SimpleTime( int hour, int minute, int second )
{
this.hour = hour;
this.minute = minute;
this.second = second;
}

public String buildString() {
return "this.toString(): " + this.toString() +
"\ntoString(): " + toString() +
"\nthis (with implicit toString() call): " + // ???
this;
}

public String toString()
{
DecimalFormat twoDigits = new DecimalFormat( "00" );

return twoDigits.format( this.hour ) + ":" +
twoDigits.format( this.minute ) + ":" +
twoDigits.format( this.second );
}
}

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 05-01-02 02:39

Jesper wrote:

> Jeg er med hvordan kaldet af toString() med og uden this i de to første
> linier af buildString() returnerer en streng med klokkeslæt. Men hvordan
> skal jeg forstå at metodens linie 3-4 giver samme resultat?

Hvis du har et objekt "o" og skriver følgende

System.out.println("flaf "+o);

så sørger Java-compileren for at oversætte det som

System.out.println("flaf "+o.toString() );

I det nævnte eksempel spiller "this" samme rolle som "o".

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> XNS: =Jonas Kongslund

When you want to change the world, you don't see the dawn by
getting up early - you see it by not sleeping through the night.

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 06-01-02 19:12

"Jonas Kongslund" <gamma@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> System.out.println("flaf "+o.toString() );
>
> I det nævnte eksempel spiller "this" samme rolle som "o".

Eller sagt på en anden måde:

"Hvis et objekt benyttes i et udtryk, evalueres objektet til det, der
returneres fra objektets toString() metode."

</Daniel>

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 07-01-02 07:26

Daniel Muhlig wrote:

> Eller sagt på en anden måde:
>
> "Hvis et objekt benyttes i et udtryk, evalueres objektet til det, der
> returneres fra objektets toString() metode."

Det er vist ikke helt præcist - fx er dette ok:

String s = new Object() + "";//ok
String s = "" + new Object();//ok
String s = "" + new Object() + new Object();//ok

men ikke

String s = new Object();//duer ikke
String s = new Object() + new Object();//duer ikke
String s = new Object() + new Object() + "";//duer ikke

Java Language Specification,
15.17.1 String Concatenation Operator +:
http://java.sun.com/docs/books/jls/first_edition/html/15.doc.html#39990

Ulrik Magnusson

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 07-01-02 12:30

Ulrik Magnusson skrev

> [...]
>
> String s = new Object();//duer ikke
> String s = new Object() + new Object();//duer ikke
> String s = new Object() + new Object() + "";//duer ikke

I stand corrected

</Daniel>