VPC og internetforbindelse
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 04-01-02 23:41

Hej alle!

Så belaster jeg jer lige med nok et spørgsmål:

Nu er VPC 5 og Windows 95 så installeret på min maskine, umiddelbart
efter alle foreskrifter. Og alt kører, undtagen min forbindelse til
Stofanet. Når jeg starter IE op i Windows får jeg en fejlmeddelelse,
hvor der står, at IE "was unable to access the address http.//xxx" osv.
Det må vel betyde, at der ikke er hul igennem til nettet fra VPC, selvom
forbindelsen er åben fra OS X?

Hvad f.... gør man ved det? Jeg har prøvet at skifte imellem "Shared
Networking" og "Virtual Switch" i VPC - indstillingerne, men lige lidt
hjælper det. Nogle idéer?

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-01-02 13:57

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad f.... gør man ved det? Jeg har prøvet at skifte imellem "Shared
> Networking" og "Virtual Switch" i VPC - indstillingerne, men lige lidt

Virtual Switch er kun til når du har flere VPC sessions kørende
samtidigt, som skal kunne snakke sammen.

Den skal ganske rigtigt stå til "Shared Networking", men det er også
vigtigt, at Win95 er korrekt opsat. Det burde den have været fra starten
af, men det er tilsyneladende ikke sket.

Har du installeret VPC Additions?

Du skal først tjekke, at netkortet er installeret korrekt i Win95. Det
finder du ved control-klikke på (håber du har engelsk Windows) "Network
Neighbourhood" på skrivebordet og vælge "Properties". Her skal netkortet
fremstå, samt en TCP/IP protokol. Hvis de _ikke_ gør det, så skal du
tilføje dem.

Hvis de allerede er der, skal du tjekke om TCP/IP til netkortet står til
automatisk at få en IP adresse (også kaldt DHCP). Der må ligeledes
heller ikke være tastet noget ind i nogen af fanebladende i TCP/IP
Properties.

Hvis alle betingelser er opfylt, så er det dælme mystik, at det ikke
virker. Du kan evt. vælge "Start Menu->Run" og skrive "winipcfg". Her
skal du lige tjekke, hvilken IP-adresse maskinen har fået og den kan du
evt. skrive her.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 05-01-02 18:01

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Den skal ganske rigtigt stå til "Shared Networking", men det er også
> vigtigt, at Win95 er korrekt opsat. Det burde den have været fra starten
> af, men det er tilsyneladende ikke sket.

Det er også mit eget gamle Windows 95, og ikke ét, der fulgte med som en
pakke.

> Har du installeret VPC Additions?

Ja, version 008024, som fulgte med VPC 5. Det virker også. Den justerer
i hvert fald skærmresolutionen ved full screen mode, men nettet kører
altså ikke...

> [...]
> Neighbourhood" på skrivebordet og vælge "Properties". Her skal netkortet
> fremstå, samt en TCP/IP protokol. Hvis de _ikke_ gør det, så skal du

Ak, mit Windows 95 er på dansk. Jeg har nu ikke noget, der minder om
"Network Neighbourhood" på skrivebordet, med mindre de danske
oversættelser er enddog meget kreative. Kan man ikke bare gå ind i et
kontrolpanel, f.eks. "Netværk" og kigge?

Hvis jeg gør det, finder jeg fem emner, hvis navne i bedste
Windowstradition ingen mening giver: 2, der begge hedder "Klientprogram
til Microsoft-netværk", og tre andre der respektivt hedder "PCI Ethernet
DECchip 21041-baseret kort" IPX/SPX-kompatibel protokol" og NetBEUI". Er
det mon noget af det?

> [...]
> automatisk at få en IP adresse (også kaldt DHCP). Der må ligeledes
> heller ikke være tastet noget ind i nogen af fanebladende i TCP/IP

Det kræver så lige, at jeg kan komme til at gøre det. Jeg går ud fra, at
det foregår i kontrolpanelet "Modem", men når jeg åbner det, begynder
det at lede efter et modem i "Comm" portene, hvorefter det selvfølgelig
ikke kan finde nogen. Hvad så?

> [...]
> virker. Du kan evt. vælge "Start Menu->Run" og skrive "winipcfg". Her
> skal du lige tjekke, hvilken IP-adresse maskinen har fået og den kan du

Ja, det er alle betingelser jo så ikke, men skriver jeg "winipcfg" i
"Start Menu - Kør", skriver den bare, at programmet ikke findes. Jeg er
stadig lidt på bar bund...

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : MadMacMan

Dato : 05-01-02 23:36

> [...]
> til Microsoft-netværk", og tre andre der respektivt hedder "PCI Ethernet
> DECchip 21041-baseret kort" IPX/SPX-kompatibel protokol" og NetBEUI". Er

Tryk på tilføj.
Vælg Protokol, og vælg tcp/ip
Nu fremkommer tcp/ip sammen med Ipx osv.
Det må næsten være årsagen til at du ikke kunne komme på. Win95 installerer
ikke
tcp/ip ved installation.

> [...]
> det foregår i kontrolpanelet "Modem", men når jeg åbner det, begynder
> det at lede efter et modem i "Comm" portene, hvorefter det selvfølgelig

Du skal tilbage til ovenstående Netværksegenskaber.
Marker TCP/IP protokollen du installerede før og vælg egenskaber.
Herinde er det så vigtigt at den står til hent automatisk ip .

> Ja, det er alle betingelser jo så ikke, men skriver jeg "winipcfg" i
> "Start Menu - Kør", skriver den bare, at programmet ikke findes. Jeg er
> stadig lidt på bar bund...

Prøv igen

Mvh
Nicolai

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-01-02 02:43

> [...]

> oversættelser er enddog meget kreative. Kan man ikke bare gå ind i et
> kontrolpanel, f.eks. "Netværk" og kigge?

Jo. På dansk hedder det dog "Andre Computere".

> [...]
> til Microsoft-netværk", og tre andre der respektivt hedder "PCI Ethernet
> DECchip 21041-baseret kort" IPX/SPX-kompatibel protokol" og NetBEUI". Er

Som Nicolai har forklaret, så mangler du TCP/IP protokollen, som er det
du bruger til Internet.

Jeg ville vælge at slette de eksisterende ting i den liste, _BORTSET_
fra "PCI Ethernet DECchip 21041-baseret kort" og så vælge "Tilføj".
Såvidt jeg husker, skal du ind under "Microsoft" i skakten til venstre
og så vælge TCP/IP til højre.

Som standard vil den stå til "Hent automatisk IP-adresse", så der er
ingen grund til at pille inde i dens opsætning.

> [...]
> det foregår i kontrolpanelet "Modem", men når jeg åbner det, begynder
> det at lede efter et modem i "Comm" portene, hvorefter det selvfølgelig

Nej, nej. Du skal ikke bruge modem eller seriel-porte til noget i denne
sammenhæng, da Windows vil gå på nettet via sin Ethernet-forbindelse,
som i dette tilfælde er et emuleret netkort i VPC.

Det er derfor, at du faktisk kun behøver "PCI Ethernet DECchip
21041-baseret kort" i listen over netværksenheder.

> Ja, det er alle betingelser jo så ikke, men skriver jeg "winipcfg" i
> "Start Menu - Kør", skriver den bare, at programmet ikke findes. Jeg er
> stadig lidt på bar bund...

Det er nok pga. den manglende TCP/IP protokol. Efter installering virker
det nok.

Du kommer forresten til nok at skulle bruge Windows 95 CD'en undervejs,
så sørg for at have den klar.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 06-01-02 17:46

Hej alle!

Hurra, nu er det lykkedes!

Men ikke uden sværdslag! For at installere TCP/IP blev jeg nødt til at
installere "Personal Webserver"! Der var simpelt hen ingen anden
mulighed, men heldigvis havde jeg da så megen fantasi, så jeg kunne
regne ud, at uden TCP/IP - ingen webserver. Så den installerede ganske
rigtig TCP/IP, hvorefter jeg slettede serveren, og så kørte det.

Tusind tak for hjælpen! Det minder mig igen om, hvor godt et sted
dk.edb.mac er!! Hvad skulle man dog gøre uden det!

--
Venlig hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-01-02 23:41

> [...]

> regne ud, at uden TCP/IP - ingen webserver. Så den installerede ganske
> rigtig TCP/IP, hvorefter jeg slettede serveren, og så kørte det.

Underligt... nå, men hovedårsagen er jo, at det virker.

> Tusind tak for hjælpen! Det minder mig igen om, hvor godt et sted
> dk.edb.mac er!! Hvad skulle man dog gøre uden det!

Ja, her kan man få god hjælp.

--
Mvh.
René Frej Nielsen