/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Betalingsstandsning - hvor kan man se dett~
Fra : Mogens


Dato : 04-01-02 22:20

Når en virksomhed anmelder betalingsstandsning til skifteretten,
troede jeg - fejlagtigt - at dette så blev meddelt i Statstidende. Men
nej!
Ved nogen i gruppen hvordan/om man har mulighed for via Internettet at
holde øje med om en given virksomhed er gået i betalingsstandsning ?
D.v.s. en søgemulighed hvor man se anmeldte betalingsstandsninger.

På forhånd tak for hjælpen.

Mogens Lunde



 
 
Carl Munk (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Carl Munk


Dato : 04-01-02 22:28

"Mogens" <m_lunde@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c361ba9.862505@news.inet.tele.dk...
> Når en virksomhed anmelder betalingsstandsning til skifteretten,
> troede jeg - fejlagtigt - at dette så blev meddelt i Statstidende. Men
> nej!
> Ved nogen i gruppen hvordan/om man har mulighed for via Internettet at
> holde øje med om en given virksomhed er gået i betalingsstandsning ?
> D.v.s. en søgemulighed hvor man se anmeldte betalingsstandsninger.
>
Der er www.nettidende.dk på nettet vælg gratis søgning og jeg har fundet
mange der er blevet tvangsopløst og hvor kreditorerne har hentet varelageret




Jakob Paikin (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 04-01-02 22:43

On Fri, 4 Jan 2002 22:27:36 +0100, "Carl Munk" <carl@munk.dk> wrote:

>> Når en virksomhed anmelder betalingsstandsning til skifteretten,
>> troede jeg - fejlagtigt - at dette så blev meddelt i Statstidende. Men
>> nej!
>> Ved nogen i gruppen hvordan/om man har mulighed for via Internettet at
>> holde øje med om en given virksomhed er gået i betalingsstandsning ?
>> D.v.s. en søgemulighed hvor man se anmeldte betalingsstandsninger.
>>
>Der er www.nettidende.dk på nettet vælg gratis søgning og jeg har fundet
>mange der er blevet tvangsopløst og hvor kreditorerne har hentet varelageret
>

Som spørgeren korrekt nævner, offentliggøres betalingsstandsninger
ikke i Statstidende - i modsætning til konkurs og tvangsopløsning. Og
så hjælper nettidende ikke meget, da det blot er en elektronisk udgave
af Statstidende.



--
Jakob Paikin

Mogens (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 04-01-02 22:50


>Der er www.nettidende.dk på nettet vælg gratis søgning og jeg har fundet
>mange der er blevet tvangsopløst og hvor kreditorerne har hentet varelageret
>

Den har jeg prøvet, men informationen står der ikke. Jeg har haft en
oplevelse hvor jeg har forsøgt at holde lidt øje med en konkret
virksomhed, hvor jeg vidste der var "ugler i mosen". Derfor holdt jeg
jævnligt øje med Nettidende for at se om virksomheden blev nævnt.

Desværre skete der det at virksomheden indgav betalingsstandsning, og
der blev i går på et kreditormøde indgået aftale om at en anden
virksomhed køber driftsaktiviteten fra selskabet. Det var lige præcis
det vi var ude efter at gøre i dette tilfælde.

Selv om jeg kontaktede tilsynet inden aftalen var endeligt på plads
(advokaten ringede dog ikke tilbage trods klar besked om min hensigt),
så laver man åbenbart en sådan handel. Hele sagen lugter en anelse,
idet køber er et selskab ejet af et bestyrelsesmedlem i den
betalingsstandsningsramte virksomhed. Jeg havde en formodning om at
Tilsynet havde et ansvar for at sikre kreditorerne bedst muligt, men
sådan virker systemet åbenbart ikke !

vh/Mogens

Peter G C (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 04-01-02 23:03

"Mogens" <m_lunde@post8.tele.dk> wrote in message
news:3c362121.2262306@news.inet.tele.dk...

[klip]

> Tilsynet havde et ansvar for at sikre kreditorerne bedst muligt, men
> sådan virker systemet åbenbart ikke !

Og hvordan kan du vurdere, at det ikke er sket?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-01-02 09:47

On Fri, 4 Jan 2002 23:03:04 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:


>Og hvordan kan du vurdere, at det ikke er sket?
>
Hvis nu vi havde budt højere, så havde kreditorerne vel fået en større
akkordering / dividende ? Tilsynet bør vel forsøge at få den størst
mulige pris for virksomheden !

For mig at se er det noget betænkeligt at en virksomhed selv kan
foreslå en advokat som tilsyn, og dermed evt. gøre sit yderste for at
holde andre potentielle købere væk fra fadet. Det vil ofte være en
konkurrerende virksomhed der vil kunne få mest værdi ud af en
omstrukturering, fremfor at den gamle ejerkreds/ledelse "tager røven"
på kreditorerne ved at købe for en slik, og derefter gå nedenom og
hjem efter yderligere et par år (det har jeg set mange eksempler på).
De har jo mindst en gang bevist deres ledelsesmæssige uduelighed.

Men alt dette vedrører ikke mit egentlige spørgsmål, nemlig: Kan man
på nogen måde sikre sig viden om hvornår en virksomhed begærer
betalingsstandsning ?

vh/Mogens

Henning Makholm (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 05-01-02 15:25

Scripsit m_lunde@post8.tele.dk (Mogens)

> >Og hvordan kan du vurdere, at det ikke er sket?

> Hvis nu vi havde budt højere, så havde kreditorerne vel fået en større
> akkordering / dividende ? Tilsynet bør vel forsøge at få den størst
> mulige pris for virksomheden !

Hvis der kun har været betalingsstandsning og ikke konkurs, består den
hidtidige gæld vel stadig 100%. Hvordan kan du forestille dig højere
dividende end den? Den pris der gives for et selskab der sælges med
gæld og det hele, er da kun af interesse for sælger.

> For mig at se er det noget betænkeligt at en virksomhed selv kan
> foreslå en advokat som tilsyn, og dermed evt. gøre sit yderste for at
> holde andre potentielle købere væk fra fadet.

Så længe man ikke er konkurs har man selv lov til at vælge hvem man
sælger til. Det er da det der er forskellen på konkurs og
betalingsstandsning?

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Mogens (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-01-02 00:33

On 05 Jan 2002 15:24:31 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:


>Så længe man ikke er konkurs har man selv lov til at vælge hvem man
>sælger til. Det er da det der er forskellen på konkurs og
>betalingsstandsning?
>
Principielt enig, men der sker jo meget ofte det at kreditorerne af
tilsynet bliver præsenteret for et akkorderingsforslag, eks. 30%
dividende. Jeg tvivler på at ret mange kreditorer har ressourcer til
at gå ind i dybtgående overvejelser omkring substansen i
rekonstruktionsforlaget, og tvunget af omstændighederne siger de
fleste nok ja tak.

For mig at se er det ret uheldigt at selskabet (debitor) selv peger på
en advokat som tilsyn, og at der derefter laves en løsningsmodel
baseret på ejerinteresser fra selskabet. Sagt direkte så har jeg en
oplevelse af en sammenspisthed mellem tilsyn og selskab, som gør at
kreditorerne snydes.

mvh/Mogens

Peter G C (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 06-01-02 18:35

"Mogens" <m_lunde@post8.tele.dk> wrote in message
news:3c378d22.3995169@news.inet.tele.dk...
> Sagt direkte så har jeg en
> oplevelse af en sammenspisthed mellem tilsyn og selskab, som gør at
> kreditorerne snydes.

Tør du oplyse, hvad du beskæftiger dig med til hverdag?

(Jeg er studerende)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-01-02 21:30

On Sun, 6 Jan 2002 18:34:50 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>
>Tør du oplyse, hvad du beskæftiger dig med til hverdag?
>
Ja selvfølgelig. Jeg er leder i en erhvervsvirksomhed, og vi er på
udkig efter interessante opkøbsmuligheder til fornuftige penge.

Mogens

Peter G C (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-01-02 21:35

"Mogens" <m_lunde@post8.tele.dk> wrote in message
news:3c3a04f7.9595772@news.inet.tele.dk...

[klip]

> Ja selvfølgelig. Jeg er leder i en erhvervsvirksomhed, og vi er på
> udkig efter interessante opkøbsmuligheder til fornuftige penge.

Så skulle du måske sætte dig lidt ind i, hvordan afviklingen sker. Hvis
kreditorerne er utilfredse med en akkord eller konkursforløb - så hører
kurator nok om det ...... eller dennes forsikringsselskab

Din melding om, at sammenspisthed er jo grebet ud af den blå luft og helt
uden grundlag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-01-02 22:08

On Mon, 7 Jan 2002 21:35:24 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:


>Så skulle du måske sætte dig lidt ind i, hvordan afviklingen sker. Hvis
>kreditorerne er utilfredse med en akkord eller konkursforløb - så hører
>kurator nok om det ...... eller dennes forsikringsselskab
>
>Din melding om, at sammenspisthed er jo grebet ud af den blå luft og helt
>uden grundlag.

Ja tag du lige og få læst færdig og bliv tør bag ørerne. Så får du
måske et lidt mere realistisk billede af hvordan verden er skruet
sammen.

Erik G Christensen (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 05-01-02 20:22

Mogens wrote:
>
> Når en virksomhed anmelder betalingsstandsning til skifteretten,
> troede jeg - fejlagtigt - at dette så blev meddelt i Statstidende. Men
> nej!

Nej, men hvis du er "normal" samhandelspartner, skal du indenfor
ca 14 dage efter -datoen-, have modtaget en cirkulære skrivelse
fra det beskikkede tilsyn, med en indkaldelse til et kreditormøde,
hvor kreditorer (bemærk forskellen) kan vælge et tilsyn.

Har du leveret til firmaet efter -datoen-, uden at du har været
orienteret, kan du "nok" gøre tilsynet ansvarlig for betaling.
Når jeg skriver "nok", er det pga af, at den seneste lovændring helt
har fjernet den tidligere lovgivnings ubetingede betalingsansvar for
tilsynet for firmaer i betalingsstanding.
Så der er faktisk ingen (for mig kendt retstilstand, for
leverandørers betaling efter den nye lovgivning, så når det går
op for leverandører, må det blive forud-, eller kontant ved levering,
og så stopper de fleste virksomheder hurtigt, eller banksikkerhed
for den enkelte leverance.

> Ved nogen i gruppen hvordan/om man har mulighed for via Internettet at
> holde øje med om en given virksomhed er gået i betalingsstandsning ?
> D.v.s. en søgemulighed hvor man se anmeldte betalingsstandsninger.

Findes slet ikke, men du kan henvende dig på dommerkontoret for det
sted, hovedkontoret for firmaet ligger, de skal oplyse dig om det.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste