Figen planter
Fra : Stationsforstanderen

Dato : 05-01-02 07:21

Hej
Jeg har lige et lille spørgsmål om figner. Kan man tage kerne fra de figner,
som man kan købe til jul og så plante dem og få figenplanter ud af det ?

Sidste år prøvede jeg med Dadelsten, og har jeg fået nogle fine Dadel
palmer, de står med 3-5 blade og er ca. 50 cm høje.
MVH
Stationsforstanderen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-01-02 23:18

On Fri, 4 Jan 2002 22:21:15 -0800, "Stationsforstanderen"
<asbjoern.baek.stop@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg har lige et lille spørgsmål om figner. Kan man tage kerne fra de figner,
>som man kan købe til jul og så plante dem og få figenplanter ud af det ?

Det skulle være muligt - de fortalte hvordan i Tv2Nords haveprogram
engang. Men ikke om jeg kan huske hvordan man gjorde, de skulle nemlig
behandles på en speciel måde for at spire.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-01-02 10:36

"Stationsforstanderen" <asbjoern.baek.stop@post1.tele.dk> skrev i
meddelandet...
> Jeg har lige et lille spørgsmål om figner. Kan man tage kerne fra de
> figner, som man kan købe til jul og så plante dem og få figenplanter
> ud af det ?

Man bør nok bruge de friske figener dem med den blåbrune skal..

For at få en ny plante frem, skal man pille omkring 10 frø ud og så
disse i potter eller plantebakker, som skal sættes et sted med
undervarme. Man kan benytte almindelig pottejord elle tørvestrøelse.
Jorden holdes tilpas fugtig og må ikke blive for sur. Overbrusning af
det øverste jordlag, samt en plastpose med lufthuller ned omkring potten
gør, at der kan gå op imod 2 uger mellem vandingerne. Når skuddene er
kommet op, lader man det kraftigste vokse videre, og kniber de andre
ned. På den måde får det tilbageværende skud lettere ved at udvikles.
Efterhånden skal planten pottes om og plantes i en ret stor potte med
almindelig pottejord. Jorden må gerne være ret tung og indeholde ler.
Om sommeren skal figenen stå lyst og solrigt med beskyttelse mod den
stærkeste sol midt på dagen. Rigelig og jævnlig vanding. Jorden må gerne
tørre en smule ud mellem vandingerne for rodåndingens skyld. I den lyse
del af året skal gødningstilskuddet være rigeligt. Om efteråret mister
planten sine blade, og planten bør nu placeres køligt. Vand sparsomt om
vinteren, men overbrus dagligt blade og stamme året rundt.
Planten kan danne frugter inden døre - i særdeleshed hvis den får gode
vækstforhold i en vinterhave eller lignende.
Der findes figner, som modner og sætter frugt uden at være bestøvede.
Kerner eller 'nødder' fra disse kan ikke spire og blive til nye planter.

--
Mvh.
Peter W. Bosse