tre-enighed
Fra : ssm

Dato : 17-12-00 05:25

Hvorfor gør man spørgsmålet om treenigheden til så stort et spørgsmål?
Vi ved at både Fader, Søn og Helligånd eksisterer..
Om de er samlet til ét eller de eksisterer hver for sig er fuldstændig
ligegyldigt for et menneske.
Det er kun en strid om ord. Spørg dig selv hvilken betydning det har for

dig at Treenigheden er een Gud eller de eksisterer i en mere eller
mindre seperat tilstand. Er de 20 meter fra hinanden? Er de 30 meter?
Arbejder de sammen? Ligesom en familie er en enhed sådan er Treenigheden

vel også en enhed. Jeg tror for megen intellektualiseren i virkeligheden

er en flugt fra en egentlig emotionel sammensmeltning og forståelse(dvs.

visdom og ikke viden) af ordene i Bibelen.
Tingene er ordnet som de er ordnet i Himmelen.
Hvis der er en Søn så må der nødvendigvis være en Fader.
Jeg tror Gud er ligeglad med om jeg tror på Treenighed eller eller ej.
Det vigtigste er at ens HANDLINGER er i overensstemmelse med Guds
regler, Lov og bud.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 20-12-00 13:25

erik.dalgas@mail.dk
ssm <cfp13653@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A3C4036.2228FB92@vip.cybercity.dk...

> [...]
> ligegyldigt for et menneske.
> Det er kun en strid om ord. Spørg dig selv hvilken betydning det har for

Spørsmålets traditionelle "stridspunkt" er om Jesus Kristus, er Gud selv.
Altså om han høre til det "skabte" eller om han er skaberen selv. Det har
*afgørende* betydning, for frelsen, at vi på dette punkt er i
overenstemmelse med *sandheden*. Der står jo skrevet :

Derfor sagde jeg til jer, at I skal dø i jeres synder; thi hvis I ikke tror,
at jeg er den, jeg er, skal I dø i jeres synder.« Joh.8,24.

Den tro, der tales om i skriften, er altså en tro på *sandheden*, som er
åbenbaret os i *ordet*. Dette Ord, er levende og virkende, fordi det dybest
set, er *lig med* en person, nemlig Kristus selv :

I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Dette var i
begyndelsen hos Gud. Alt er blevet til ved det, og uden det blev intet til
af det, som er. I det var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset
skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det. Joh.1,1-4.

Jesus Kristus, *er Gud selv*, tror vi ikke på det, er *frelsen* ikke,
tilgængelig.

Mvh

Erik Dalgas