Valutarisiko
Fra : Enigma

Dato : 04-01-02 20:50

Hej NG

Jeg går og leger lidt med tanken om at låne nogle penge og kæbe obligationer
for dem. Så kigger jeg på låner renten i andre lande og ser at der i Sweitz
er 2.85% og Japan 0 % (?) og så tænker jeg at jeg hellere skulle låne dem i
Japanske Yen, men så tænker jeg automatisk på den valutarisiko der så vil
være. Men hvad hvis man køber japanske statsobligationer eller andre
japanske obligationer, er der så en valutarisiko siden man har købt dem i
Japan.

Hilsenn Casper

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-01-02 21:24

Enigma wrote:
> Men hvad hvis man køber japanske statsobligationer eller andre
> japanske obligationer, er der så en valutarisiko siden man har købt dem i
> Japan.

Hvad tror du selv ?

Det er alene dig der bærer risiko og fortjeneste, og kan du ikke
gennemskue det, bør du lave indlån til dansk rente

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Enigma

Dato : 06-01-02 13:48

> Hvad tror du selv ?
Hvis jeg vidste det ville jeg ikke spørge.

> Det er alene dig der bærer risiko og fortjeneste [snip]

Det var ikke det jeg spurgte om. Hvis det var det jeg ville have et svar på
ville jeg have spurgt: "Hvem har risikoen når jeg invisterer penge?"

Husk at læse spørgsmålet før du svarer næste gang.
Jeg kan ikke bruge dit svar til en flyvende fis.

Hvis det var noget jeg var bragende seriøs på så havde spurgt en
bankrådgiver i stedet for her.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 15:37

On Fri, 4 Jan 2002 20:50:07 +0100,
Enigma <ingen_email_her@nej.dk> wrote:
> [...]
> være. Men hvad hvis man køber japanske statsobligationer eller andre
> japanske obligationer, er der så en valutarisiko siden man har købt dem i

Hvis du låner Yen til 0% i rente, og sætter dem i obligationer
pålydende i Yen til 1% i rente, så vil du helt klart umiddelbart
kunne tjene penge på dette. Der er dog en risiko for, at kursen på
obligationerne vil ændre kurs til et niveau hvor det ikke længere kan
betale sig med denne fidus. Så du løber en kursrisiko. Risikoen er dog
at obligationerne stiger (= mindre rente).

Alternativt kan den japanske rente stige med faldende obligationskurs
til følge.

Fra : alexbo

Dato : 06-01-02 17:48

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk>

.. Så du løber en kursrisiko. Risikoen er dog
> at obligationerne stiger (= mindre rente).

Det er jeg ikke enig i, renten på købte obligationer er den samme uanset
kursændringer.
Kursrisikoen er at obligationerne falder i værdi, så lånet ikke kan
indfries.
Det svære er nok at låne til en lavere rente end obligationer giver,
japanere er jo ikke dumme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Mork

Dato : 10-01-02 09:51

> [...]
> være. Men hvad hvis man køber japanske statsobligationer eller andre
> japanske obligationer, er der så en valutarisiko siden man har købt dem i

Det som eventyrere blev anbefalet de sidste par uger var netop at låne i yen
og f.eks. købe erhvervsobligationer eller lignende i Danmark så man alene på
renteforskellen kunne score 5-6%. Med det fald der har været i yen det
sidste stykke tid har det været en formidabel forretning alene baseret på
gevinsten ved valutakursens ændring.

MEN, disse arrangementer er oftest voldsomt gearede og valutakursen for yen
er meget volatil, så det er ikke nødvendigvis noget man skal kaste sig ud i,
med mindre man er indstillet på at tage en meget høj risiko og har mulighed
for at lukke arrangementet ned på meget kort tid, hvis det begynder at blive
en overordentlig dårlig forretning.

../Anders, http://www.spekulant.dk