Guds frygt
Fra : Ole Madsen

Dato : 04-01-02 20:22

Gud hader onde gerninger men elsker rette

At holde sig fra onde gerninger, kiv, strid imellem mennesker er begyndelsen
til visdom, for Gud står den hovmodige imod, men den ydmyge giver han nåde

Den ydmyge tjener andre, og der er der ikke plads til kiv og strid

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : palle jensen

Dato : 28-01-02 18:49

Jeg erindrer om Gudsfrygt fra det gamle testamente:

Gudsfrygt er kilden til al visdom

Hvis vi antager at Gud er Kærlighed så ved vi hvis vi har erfaret
menneskelig kærlighed at nr vi har kærlighed så frygter vi for at miste den.
At være isoleret er uudholdeligt for de fleste. Børn dør hvis de ikke får
kærlighed. Voksne dør også hvis vi er overladt til os selv. Så er vi
overladt til radioen eller fjernsynet i bysamfundet, mens en eneboer i
skoven dog har fuglene og planterne og de andre dyr. Filminstruktøren der
lavede "Silkehud" og "Jules et Jim" har også lavet filmen "Den vilde dreng"
om en dreng der voksede op i skoven. Han kunne godt leve i naturen men fik
intet sprog. Historien om Kasper Hauser er et andet eksempel på at et vildt
barn der forsøges indfanget af kulturen vill næppe kunne tilpasses en
kultur- en sammenhæng. Vi overvældes af angst hvis vi står i en vanskelig
valgsituation. Siger Kierkegaard ikke noget om begrebet angst? At det har
noget med arvesynden at gøre. Angsten for nøgenhed hører med til angsten for
at være ubeskyttet dvs uden klæde dcs uden omsorg. Da Gud sendte Adam og Eva
ud af Eden kylede han en kappe efter til dem. Et tegn på at de til trods for
Guds vrede var omgivet af hans omsorg. Men hvis vi ser på den sidste sætning
og antager definitionen af Gud som Kærlighed ser vi at sætningen bider sig
selv i halen. Nå tanken hos mig bliver uklar på trods af at jeg tror på
ordet til os: "Gud elsker dig"

Palle Jensen

d. 04/01/02 20:21 skrev Ole Madsen på olem@post6.tele.dk i artiklen
3c360112$0$5502$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-01-02 20:26

"palle jensen" <palle66@tiscali.dk> wrote in message
> Jeg erindrer om Gudsfrygt fra det gamle testamente:
>
> "Gud elsker dig"

AMEN, det er godt for ´små folk som os

Ole