Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Sony G420 problem
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-02 19:59

Jeg har et problem med min Sony G420.

Det er sådan at hvis jeg laver en lodret sort streg på hvid
baggrund, så har venstrekanten et rødt skær øverst oppe, og
et blåt skær nederst på skærmen. Det er ikke ret meget, MEN
det gør det ret svært at få små bogstaver til at stå helt
skarpt i 1600x1200.

Er det noget jeg selv kan justere ? Og i så fald hvordan ?
Eller skal jeg klage til Sony ?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-01-02 21:55

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk>

> [...]
> et blåt skær nederst på skærmen. Det er ikke ret meget, MEN
> det gør det ret svært at få små bogstaver til at stå helt

Det hedder konvergensfejl, og er noget man desværre stadig ser på mange
CRT skærme.

> Er det noget jeg selv kan justere ? Og i så fald hvordan ?

Som du beskriver fænomenet kan det blive svært at justere det væk, da
konvergensfejlen er uens øverst og nederst på skærmen. Du kan evt. selv
prøve at hoppe ind i skærmens menusystem (convergence) og se, om du kan
kompensere for det.

> Eller skal jeg klage til Sony ?

Helt bestemt. En skærm til den pris bør ikke have konvergensfejl, der
ikke kan justeres væk. Jeg havde en G400 som havde nogle grimme
konvergensfejl. Jeg klagede til Sony, hvorefter de straks kom og byttede
min G400 med en brugt, som viste sig at være endnu ringere. Jeg
kontaktede Sony igen - denne gang direkte til en eller anden boss, som
var ualmindelig venlig, at han uden ekstra omkostninger for mig byttede
G400 skærmen ud med en perfekt G420. Det skal hertil siges, at min skærm
på dette tidspunkt var lige omkring ét år gammel! Så glimrende service
hos Sony, må man sige.

mvh
Peter