Ang. Kompostbeholder
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 04-01-02 19:02

Hej I gruppen.
Jeg har anskaffet mig en kompostbeholder, og den virker, det synker godt
sammen. Der er sat kompostorme ned i den, og det syntes jeg var alle tiders,
men hvad nu, -til foråret- når komposten skal ud i haven hvordan undgår jeg
at få ormene med? Det er jo meningen at de skal blive i beholderen, er der
et godt tip? Eller skal jeg bare hælde det hele ud, og så samle alle ormene
og putte tilbage.
M.v.h. Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-01-02 21:30

On Fri, 4 Jan 2002 19:01:59 +0100, "Gunnar Grooss"
<g.grooss@get2net.dk> wrote:

> [...]
>et godt tip? Eller skal jeg bare hælde det hele ud, og så samle alle ormene

Hvis det er en beholder som fyldes fra oven, hvilket det jo nok er, så
vil det nederste selvsagt være det som er mest omsat. Det vil så også
sige at ormene kravler opad og ligger i det øverste lag som sikkert
slet ikke er omsat endnu. I så fald er det bare at skrabe det øverste
lag af, gemme i en spand og smide ned i beholderen igen når den er
tom.

Jeg læste engang at dem som laver kompost til salg, de starter med at
smide hestemøg f.eks i et godt tykt lag, orme i, og så en gang imellem
smider et nyt lag møg på som ormene kan fornøje sig med. Når det er
tid at køre komposten ud, så starter de med at lade ormene æde alt det
som er der, venter et par uger hvor de så at sige sulter ormene, og så
smider 10-15 cm kød-/benmel på. Ormene vil lynhurtigt kravle op i
benmelet og er nu lige til at skrabe af og genbruge - om man så må
sige.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 05-01-02 11:01

> [...]
> slet ikke er omsat endnu. I så fald er det bare at skrabe det øverste
> lag af, gemme i en spand og smide ned i beholderen igen når den er

Hej
Tak for det Mads, det vil jeg prøve når tid er.
Gunnar

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 08-01-02 17:49

Min kompost "proces" er som følger:

1. Fjern det øverste lag, der ikke eller næsten ikke er omsat (ca. 20-30 cm)
2. Kast resten af komposten gennem en sold (Jeg har fundet et galvaniseret
gitter med tern af knapt 2X2 cm - jeg stiller det skråt op af en greb
(hakket i jorden) og kaster så kompost materialet op ad solden nogle gange,
så der grove "løber af" og det gode falder igennem) Dette fordi der er meget
forskel på hvor omsat min kompost er.

Resultatet er en dejlig "pæn" kompost med en fin krumme struktur - uden små
grene, ægge skaller mv. Det pynter på ethvert bed (Og så bliver ormene
altså på den rigtige side af "solden")

mvh
Gitte

Fra : Edith Korsholm Hanse~

Dato : 26-03-02 23:06

Gunnar Grooss <g.grooss@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:57mZ7.113$GJ2.4666@news.get2net.dk...
> [...]
> og putte tilbage.
> M.v.h. Gunnar
>
> Jeg tømmer min ormekompostbeholder ved at løfte hele beholderen
af så kompostdyngen ligger fri. Derefter flytter jeg alt det øverste med
ormeindhold over på et stort stykke plastic indtil der ikke er så mange orm
tilbage, hvorefter alt det nederste kompost kan fjernes og spredes ud i
haven. Denne metode synes jeg er den nemmeste idet ormene søger opad i det
ikke omsatte materiale så snart det bliver lidt lunt i vejret. Men pas på
komposten er meget stærk og skal ikke lægges oven på planter man vil bevare,
men imellem dem, da de ellers svides.
Hilsen Edith