sun's docs hvordan.
Fra : mads Ny Larsen

Dato : 04-01-02 18:26

Hej jeg har ret svært ved ikke at blive rundtosset af de svar jeg får når
jeg sger i sun's API-doc's

http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/index.html
eks. vil jeg gerne vide hvordan Math.random() virker, men der bliver ikke
fortalt noget om hvordan rent praktisk.

er der nogen der kender et sted hvor man kan slå kommandoer op og finde ud
af hvordan de skal bruges, eller forklare mig hvordan i h...... deres system
hænger sammen, tag eks. Cos og Sin.....

takker.
Mads

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 04-01-02 18:45

mads Ny Larsen wrote:

> [...]
>
> http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/index.html
> eks. vil jeg gerne vide hvordan Math.random() virker, men der bliver

Jeg forstår altså overhovedet ikke dit problem, jeg synes sun har
formået at lave et af de bedste stykker dokumentation der findes.
Du går ind på deres side (eller bedre downloader API docs'ene) og hvis
du vil vide noget om Math.random() vælger du Math i nederste venstre
frame, som så skifter højre frame til Math klassen.
Nu vælger du så metoden random og får følgende forklaring:

random

public static double random()

Returns a double value with a positive sign, greater than or equal to
0.0 and less than 1.0. Returned values are chosen pseudorandomly with
(approximately) uniform distribution from that range.

When this method is first called, it creates a single new
pseudorandom-number generator, exactly as if by the expression

new java.util.Random This new pseudorandom-number generator is used
thereafter for all calls to this method and is used nowhere else.

This method is properly synchronized to allow correct use by more than
one thread. However, if many threads need to generate pseudorandom
numbers at a great rate, it may reduce contention for each thread to
have its own pseudorandom-number generator.

Returns:
a pseudorandom double greater than or equal to 0.0 and less than 1.0.
See Also:
Random.nextDouble()

Hvad menere behøver du for at kunne bruge Math.random() rigtigt???
Det skal dog siges at du kun får det fulde udbytte af API'en hvis du
kan programmere ordentligt i Java i forvejen. Så hvis det er det som er
problemet, så købe en bog, eller brug Sun's egen tutorials, de vil
kunne hjælpe dig på vej.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : mads Ny Larsen

Dato : 04-01-02 18:54

tjahhh, jeg er i gang med at lære det skidt, (har bøger).......
så det er sikkert der problemet ligger, jeg syntes bare ikke jeg har kunne
bruge den til noget.
skidt med det, jeg læser sku bare noget mere og prøver igen og igen.

taka...
Mads

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> skrev i news:a14pme$5db$1@sunsite.dk

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 07-01-02 23:14

mads Ny Larsen wrote:

> [...]
> af hvordan de skal bruges, eller forklare mig hvordan i h...... deres system

Her er definitionen på Math.random:

public static synchronized double random() {
if (randomNumberGenerator == null)
randomNumberGenerator = new Random();
return randomNumberGenerator.nextDouble();
}

Kildeteksten plejer at følge med JDK'en/SDK'en og ligger
som src.zip under jdkx.x.x\ - jeg er dog ikke sikker mht 1.4

Ulrik Magnusson