Snerydning igen...
Fra : Kenneth

Dato : 04-01-02 18:00

Hej

Sikkert en genganger, men måske med nye spørgsmål/vinkler.

Hvordan er det nu lige at reglerne er m.h.t. snerydning?
Kan man gøre noget som helst ved manglende snerydning?
Skal der skader på bordet før den snerydnings-pligtige må gøre noget?
(Det vil jo svare til at man ikke behøver at køre med lys på i bil/på cykel,
at man stort set kan te sig som man vil i trafikken, SÅ længe det går godt,
bare man er forberedt på at betale den dag man er skyld i en ulykke)
Kan det være rigtigt?
Og hvis man falder og slår sig på en ikke-ryddet vej, hvordan med
bevisførelse? Skal man have vidner, og altså dermed kun bør færdes ude på
steder og i tidsrum hvor der er mange mennesker omkring?

Og hvordan med vejene? Jeg bor i København på en jævnt trafikeret vej, der
INTET gøres ved. Sneen bliver efterhånden kørt sammen til en hård fast
masse, der ved tø og efterfølgende frost danner én stor skøjtebane. Jeg går
ud fra at det er en offentlig vej og at det derfor er kommunen der burde
rydde, men er også stødt på begrebet privat fællesvej. Findes sådanne midt i
København? Hvordan checker man om ens vej er offentlig/privat fællesvej?
Hvis det skulle vise sig at være en privat fællesvej, hvem har så pligten
til at rydde? Vejen har mange huse (mange boligforeninger) i hele dens
længde. Har hver opgang så ikke pligt til at rydde kørebanen foran huset?

Kenneth

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-02 18:25

"Kenneth" <sos.kenneth@mail.dk> skrev:

> Hvordan er det nu lige at reglerne er m.h.t. snerydning?
> Kan man gøre noget som helst ved manglende snerydning?

Du kan nok tage kontakt til kommunens tekniske forvaltning.

> Skal der skader på bordet før den snerydnings-pligtige må gøre
> noget?

Nej.

> Og hvis man falder og slår sig på en ikke-ryddet vej, hvordan med
> bevisførelse? Skal man have vidner,

Det er en stor fordel.

> Og hvordan med vejene? Jeg bor i København på en jævnt trafikeret
> vej, der INTET gøres ved.

Det er vist ret udbredt i København. Der hvor jeg bor har der næppe
været en sneryder endsige gruset/saltet. Selv Amagerbrogade er vist
ikke blevet glatførebekæmpet på fornuftig vis af hvad jeg kunne se for
nogle dage siden.
For et par år siden var jeg også ude for, at der ikke var
glatførebekæmpet foran hovedbanegården ved bus "terminalen" på trods af
det store antal mennesker, der færdes der.

> Jeg går ud fra at det er en offentlig vej og at
> det derfor er kommunen der burde rydde, men er også stødt på
> begrebet privat fællesvej. Findes sådanne midt i København?

Ja da. Husk bare hele balladen omkring p-ordningen i brokvarterene.

> Hvordan checker man om ens vej er offentlig/privat fællesvej?

Kommunen.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk