Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP - og andre programmer?
Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 23-11-00 13:54

Jeg forsøger at få en idé om, hvilket program jeg skal købe til
efterbehandling af billeder - mest fotografier, som er scannet ind (på
en HP Scanjet 5370C.

Sammen med scanneren fik jeg "foræret" MGI PhotoSuite III SE, og jeg
har leget lidt med dette, men synes, det er ret begrænset, hvad det
kan bruges til, specielt, hvis jeg forsøger at ændre på farverne eller
lignende.

Til gengæld har jeg hørt en masse godt om PSP. Findes der et sted på
nettet, hvor man kan se for eksempel en sammenligning mellem PSP og
PhotoSuite? Er der måske helt andre programmer, der kan komme på
tale? Jeg er ikke ude efter produkter til flere tusinde kroner, men
på den anden side må det gerne koste lidt (så jeg kan støtte
programmøren).
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-11-00 16:46

Hej Christian

Der findes mange billedebehandlingsprogrammer og prisen variere en del.

Af gode programmer kan jeg nævne Picture Publisher, PhotoPaint, PSP,
PhotoShop

PicturePublisher kan en masse, men jeg er ikke sikker på at det stadig kan
købes. Det har (vistnok) været givet gratis med Alt om Datadamerne for ikke
så lang tid siden. Det giver en pris på ca. 60 kr. hvis du efterbestiller
bladet. Til Den pris er det et fund.

PhotoPaint følger med CorelDraw pakken (jeg ved ikke om det følger med 7SE
pakken til 300 kr.). Det er et OK program der dog forekommer mig lidt
besværligt på mange punkter, men det er sikkert fordi jeg ikke kender det
til bunds. Det kan købes løst for godt 1000 bobs. (Draw er mit ubetinget
favorit program til tegning - ikke billede behandling).

PaintShopPro 5 (!) er min favorit. Jeg ved godt 6 og 7 er kommet, men
6'eren faldt ikke i min smag, og 7'eren har jeg ikke prøvet endnu. Du kan
lave næsten alt i programmet incl bruge PhotoShop Plug-Ins. Jeg bruger det
meget og til prisen, der var 6-700 kr. er det meget anbefalelsesværdigt.
Version 6 og 7 koster ca. 1200 bobs.

PhotoShop er KONGEN. Jeg er ny i brugen af det, men takket være Madsen og
Emj's hjælp og gode links her i gruppen er jeg på vej til at kunne bruge det
seriøst. Når det sker dropper jeg PSP. Men PS er smådyrt. 7 kilo bobs og
lidt til. Men nogen gange kan man få de gamle versioner billigere på
tilbud. Der findes også en LE udgave til 1400 kr.

Det var lige 4 programmer jeg kender lidt til. Håber andre gider
kommenterer og tilføje flere for det er da et interessant spørgsmål.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Christian Zoega Jessen <zoega@_x_ddf.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:794q1t4jnlid4buar8n6h7shdkr348vrbs@4ax.com...

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-11-00 18:49

> [...]
> Jeg forsøger at få en idé om, hvilket program jeg skal købe til
> efterbehandling af billeder - mest fotografier, som er scannet ind (på

Du kunne prøve Gimp. Nogen mener den er lige så god som Photoshop, nogen
mener den er bedre. Jeg har enda hørt at nogen profesionelle grafikere
foretrækker Gimp frem for Photoshop!
Og så er den enda helt gratis! :) Fås til Unix (Linux) og Windows, måske
mere?

Mvh.

Niels Andersen