Kongens mønt
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-01-02 17:44

Er der ikke noget med at man ikke må ødelægge kongens mønt?
Gælder det både sedler og mønter? Eller kun mønter?
Hvis ja, er formen for ødelæggelse defineret? (sikkert ikke)

Årsag:
Jeg så netop Nationalbankdirektøren sætte sin autograf på en
pengeseddel.
Og nej, ikke den trykte underskrift.

Må man det?

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 19:52

"Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget med at man ikke må ødelægge kongens mønt?
> Gælder det både sedler og mønter? Eller kun mønter?

som jeg har hørt det må man ødelægge sedler som man har lyst til, det svarer
blot til at du ødelægger et gældsbevis (på at staten skylder dig en værdi).
Mønter derimod må man ikke ødelægge

det er jo ikke at ødelægge den...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Klaus

Dato : 04-01-02 20:05

"Mickey" <003@susie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
svarer
| blot til at du ødelægger et gældsbevis (på at staten skylder dig en

Skal nationalbankdirektørens underskrift ikke være på en dansk pengeseddel,
for at den er gyldig?
Om der så er en eller to underskrifter gør vel ingen forskel!
Klaus

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-01-02 20:12

Mickey skrev:

>det er jo ikke at ødelægge den...

Er den så gyldig? Er den også gyldig hvis jeg dypper den helt i blå
maling?

Egentlig spændende

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 22:31

> Er den så gyldig? Er den også gyldig hvis jeg dypper den helt i blå
> maling?

det er den vel hvis det kan ses at det er en ægte seddel! ;)

Fra : Christian Schmidt

Dato : 05-01-02 00:32

Lasse Hedegaard wrote:

> Er den så gyldig? Er den også gyldig hvis jeg dypper den helt i blå
> maling?

Beskadigede sedler ombyttes af Nationalbanken:

http://www.nationalbanken.dk/www.nationalbanken.dk\nb.nsf/alldocs/Dbeskadigede_sedler?OpenDocument

Christian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-01-02 22:48

On Fri, 4 Jan 2002 17:44:10 +0100, "Fischer & Døssing"
<peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote:

>Er der ikke noget med at man ikke må ødelægge kongens mønt?
>Gælder det både sedler og mønter? Eller kun mønter?

Møntloven bestemmer, at "Mønter, der er væsentligt beskadiget eller
slidte, er ikke lovlige betalingsmidler" (§4, stk. 2). Møntloven
indeholder intet forbud mod ødelæggelse.

Straffelovens kapitel 18 om "forbrydelser vedrørende penge" omtaler
kun forfalskning af penge - ikke ødelæggelse heraf.

> [...]
>
>Årsag:
>Jeg så netop Nationalbankdirektøren sætte sin autograf på en

Jeg kan ikke umiddelbart finde et forbud mod noget sådant.

I øvrigt ville det også forekomme lidt besynderligt, hvis direktøren
for Nationalbanken ulovligt ødelagde penge...

--
Jakob Paikin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-01-02 07:31

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Møntloven bestemmer, at "Mønter, der er væsentligt beskadiget eller
> slidte, er ikke lovlige betalingsmidler" (§4, stk. 2). Møntloven
> indeholder intet forbud mod ødelæggelse.

Tak.

> I øvrigt ville det også forekomme lidt besynderligt, hvis direktøren
> for Nationalbanken ulovligt ødelagde penge...

Det var jo lige det

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-01-02 14:39

Jakob Paikin skrev:

>Jeg kan ikke umiddelbart finde et forbud mod noget sådant.

Må man så skrive andet på pengesedler?
http://www.wheresgeorge.com/

>I øvrigt ville det også forekomme lidt besynderligt, hvis direktøren
>for Nationalbanken ulovligt ødelagde penge...

Ja, men det er vel også det Thomas tænkte da han skrev hans indlæg.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!