Videokamera på offentlig vej
Fra : Kenneth

Dato : 04-01-02 17:43

Hej

Hvordan er reglerne m.h.t. videooptagelse af offentligt område?

Situationen er denne:
Efter gentagne gange af komme ned og finde min cykel smadret på forskellige
måder, har jeg overvejet at sætte et videokamera inde i mit vindue, zoomet
ind på min cykel i stativet, så der hver nat kan optages et bånd af cyklen.
Er cyklen ok om morgenen, kan båndet så selvfølgelig slettes igen, men næste
gang den er smadret har jeg gerningsmændene på bånd.

Men... er det lovligt at foretage sådanne optagelser? Og vil de overhovedet
kunne bruges til noget retsligt? Hvis det (som forventet) er børn/unge fra
bebyggelsen der er let genkendelige på båndet, kan de så straffes med kun
båndet (og den smadrede cykel) som bevis?

Og jo, der er en cykelkælder, men den er ikke særlig nem at benytte, slet
ikke ergonomisk.

Kenneth

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-02 18:26

"Kenneth" <sos.kenneth@mail.dk> skrev:

> Men... er det lovligt at foretage sådanne optagelser?

Nej. Private må ikke foretage videoovervågning af offentligt område.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Mic

Dato : 05-01-02 09:21

Det er for så vidt korrekt, men hvis Kenneth får lyst til at lave
natoptagelser af sit vindue, og man "tilfældigvis" kan se eventuelle
hærværksmænd herpå, tror jeg ikke at han kan komme i klemme...

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-02 10:44

Mic skrev:

>Det er for så vidt korrekt, men hvis Kenneth får lyst til at lave
>natoptagelser af sit vindue, og man "tilfældigvis" kan se eventuelle
>hærværksmænd herpå, tror jeg ikke at han kan komme i klemme...

Hvis man banker en mand til ketchup, og ingen opdager det, så får
man heller ikke problemer.

--
Bertel

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-01-02 20:44

Bertel Lund Hansen wrote:
klip
> Hvis man banker en mand til ketchup, og ingen opdager det, så får
> man heller ikke problemer.

Næ, problemet består i at banke en mand til ketchup, så ingen opdager
det.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 20:50

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, problemet består i at banke en mand til ketchup, så ingen opdager
> det.

nåå, det der med ketchuppen er vel ikke noget problem, hvis først han er
banket til ketchup kan du da bare invitere til pølsegilde ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-01-02 02:27

On Sat, 05 Jan 2002 20:44:20 +0100,
Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> Næ, problemet består i at banke en mand til ketchup, så ingen opdager
> det.

For det første er han ikke lavet af tomat ...

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-01-02 11:58

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

>For det første er han ikke lavet af tomat ...

Er ketchup det?

Nu må vi vist snart til at finde et andet forum.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Guldager

Dato : 06-01-02 17:36

In article Allan Olesen wrote:

> Er ketchup det?

Nej da, det er lavet af cykeltyv.

/Morten

Fra : Kenneth

Dato : 05-01-02 09:53

Og for så vidt er det jo også kun min cykel jeg filmer, selv om den befinder
sig på offentlig område. Er det stadig ikke tilladt? Jeg formoder problemet
først kommer hvis der kommer personer ind i billedet. Så er optagelserne
ulovlige, men de filmer til gengæld andre der også laver noget ulovligt.

Om ikke andet kan jeg finde frem til gerningsmændene og give dem en røvfuld.

Kenneth

Fra : Mic

Dato : 05-01-02 11:42

Hvorved du desværre kører dig i position til en voldsdom, hvis du bliver
genkendt/opdaget. Men jeg forstår fuldt ud fristelsen. Selvom jeg nok ville
få en kammerat til at "ordne" sagerne, medens jeg selv bevisligt var
andetsteds....

Fra : ThomasW

Dato : 05-01-02 12:45

"Mic" <mico@12move.dk> wrote in message
> [...]
ville
> få en kammerat til at "ordne" sagerne, medens jeg selv bevisligt var

Gider du ikke skrive under det indlæg du svarer på og ikke beskære hele
indlægget væk?
Det gør det nemmere at se hvad det er du besvarer eller kommenterer.

/Thomas

Fra : Mic

Dato : 05-01-02 14:32

> Gider du ikke skrive under det indlæg du svarer på og ikke beskære hele
> indlægget væk?
> Det gør det nemmere at se hvad det er du besvarer eller kommenterer.

Plejer jeg også at gøre. Det var en smutter. Sorry....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-02 22:41

On Sat, 5 Jan 2002 09:53:21 +0100,
Kenneth <sos.kenneth@mail.dk> wrote:
> [...]
> først kommer hvis der kommer personer ind i billedet. Så er optagelserne
> ulovlige, men de filmer til gengæld andre der også laver noget ulovligt.

Du kan vel principielt have en bevægelsessensor der giver besked når der
er nogen ved cyklen, og så manuelt filme evt. interessante mennesker
manuelt. Så er det lovligt.

Spørgsmålet er også, hvordan en evt. kriminel kan dokumentere om du har
filmet lovligt eller ulovligt.

Fra : Kenneth

Dato : 06-01-02 18:22

> Du kan vel principielt have en bevægelsessensor der giver besked når der
> er nogen ved cyklen, og så manuelt filme evt. interessante mennesker
> manuelt. Så er det lovligt.

Aha, spørgsmålet er altså om det er "overvågningskamera" der kører hele
natten eller noget jeg skyder når der sker noget? Det er altså lovligt at
lave optagelserne manuelt?

Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 22:19

On Sun, 6 Jan 2002 18:21:33 +0100,

> Aha, spørgsmålet er altså om det er "overvågningskamera" der kører hele
> natten eller noget jeg skyder når der sker noget? Det er altså lovligt at
> lave optagelserne manuelt?

Hvis du laver optagelserne manuelt, så er der ikke længere tale
om et overvågningskamera, men derimod at du reagerer på
situationen, og sikrer dig dokumentation. Så det er helt klart
lovligt.