Hus, hjælp
Fra : H. Olesen

Dato : 04-01-02 16:51

Som de fleste i denne gruppe nok ved, så kunne jeg godt tænke mig et
hus, primært for at få en helårshave, og så selvfølgelig lidt bedre
plads, end hvad jeg har i en to-værelses lejlighed.

Det som jeg som i første omgang har brugt som basiskriterie, er et hus
på omkring 100 kvm og en grund på omkring 1000 m2.

Jeg ønsker ikke et parcelhus midt i et kønsløst parcelhus kvarter, dog
eller heller midt ude på Lars Tyndskids mark, men gerne mindre
landsby. Dog ikke med stråtag.
Det gør ikke noget, at det måske er ældre, men det skal alligevel være
noget, der er rimeligt nemt at gå til og som ikke kræver en større
renovering.

Jeg har tilmeldt email service hos et par forkellige ejendomsmæglere,
og har netop modtaget en mail med følgende hus
http://www.danbolig.dk/frames.asp?parmside=/koeb/bolig/Boligvis.asp?SagsID=25108
som jeg umiddelbart synes kunne lyde interessant for mig.

Men da jeg aldrig har prøvet det med hus før, vil jeg høre om I gider
at kigge på annoncen og komme med jeres kommentarer. Meget gerne, hvad
I synes der er vigtigt at være obs på ved dette hus og hvad det er
vigtigt, at jeg spørger mægleren om....

På forhånd tak for jeres kommentarer, og godt nytår til jer alle

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-01-02 18:07

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Som de fleste i denne gruppe nok ved, så kunne jeg godt tænke mig et
> hus, primært for at få en helårshave, og så selvfølgelig lidt bedre
> plads, end hvad jeg har i en to-værelses lejlighed.

Jeps...der er ikke plads til både rhododronder og have høns i sådan en
størrelse

> [...]
> at kigge på annoncen og komme med jeres kommentarer. Meget gerne, hvad
> I synes der er vigtigt at være obs på ved dette hus og hvad det er

Der er jo ingen værelser med ?

" Bolig: 123
" Stuer: 0
" Værelser: 0
" Etager: 2

OK, sikkert en fejl

Jeg kender ikke til huspriserne derovre men de plejer at være meget høje i
forhold til i Jylland.

Men det som du skal være opmærksom på er at den nuværende forsikring ikke
dækker Insekt, Svamp og Rørskade. Det må der jo være en grund til ?. Du kan
derfor ikke regne med at du kan tegne dette på din nye forsikring, hvorfor
et angreb af svamp eller insekt kan koste dig dyrt eller hvis der er skjulet
rørinstallationer som springer.

Du skal også være opmærksom på at opvarmingen forgår ved hjælp af
el-radiatore og brændeovn og at varme et hus i den størrelse og alder op er
en meget pebret affærde. Du skal nok ikke forvente at der er ret meget
isolering i huset når der er fra 1900, her tænker jeg specielt på
ydermurerne og måske er der endda kun enkelt glas i vinduerne?

Prøv at ringe til ejendomsmægleren for at høre om du kan få at se
tilstandsrapporten og kig hvad den siger.

På billederne ser huset hyggelig ud.

Held & Lykke i boligjagten

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : H. Olesen

Dato : 04-01-02 19:21

On Fri, 4 Jan 2002 18:06:54 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>Jeps...der er ikke plads til både rhododronder og have høns i sådan en
>størrelse

Rhododendron, det bare SKAL jeg have, det er en af mine favoritplanter
sammen med Blåregn og ....øhhh, hvad er det nu den hedder på dansk,
Veronica på latin.

Høns har jeg faktisk tænkt på. Det kunne være meget sjovt med æg, men
jeg kunne ikke få migselv til at slagte dem og spise dem, chicken as I
am )

>Jeg kender ikke til huspriserne derovre men de plejer at være meget høje i
>forhold til i Jylland.

Ja, det koster det hvide ud af øjnene herovre. Hvis jeg skulle have et
hus i Nordsjælland, så ville det koste 1.8 mill +. Men jo længere
sydpå man kommer, desto billigere bliver det. Men der er en grænse for
hvor langt sydpå (og øde og isoleret) jeg vil flytte.

>Men det som du skal være opmærksom på er at den nuværende forsikring ikke
>dækker Insekt, Svamp og Rørskade. Det må der jo være en grund til ?.

Ja, det er noget som jeg også har kigget meget på tidligere, mente at
når det ikke kunne forsikres, så skyldtes det sikkert, at det var der
stor risiko for det. Men efter at have hørt på flere ejendomsmæglere
og andre gennem de sidste par år, så tror jeg ikke at man skal lægge
så meget i det. Måske den tidligere ejer bare ville spare på
forsikringspræmien...

Kender ligeledes til husejere hvor forsikringen tager forbehold for
bestemte vinduer i huset. Har med mine egne øjne set disse vinduer og
set at de ikke er meget værd, men at selv skulle få udskiftet et par
vinduer, det kan jeg da ikke forestille mig koster alverden, eller...?

Svamp og rørskade er selvfølgelig langt mere kritisk....

> [...]
>et angreb af svamp eller insekt kan koste dig dyrt eller hvis der er skjulet

Ja, det er jo lige det.....

> [...]
>isolering i huset når der er fra 1900, her tænker jeg specielt på
>ydermurerne og måske er der endda kun enkelt glas i vinduerne?

Brændeovn er hyggeligt, selvom jeg godt ved at det kræver arbejde med
at skaffe træ og at der er nogle i denne gruppe, som synes at det er
noget værre svineri og at brændeovne burde forbydes.

Udover det, så er der el, og det er vel en af de dyreste
opvarmningsformer der kendes. Hvis nu at jeg synes at huset er noget
for mig, hvad vil det så koste, sådan et slag på tasken, at få
indstalleret eget fyr? Efter at have fulgt grundigt med og læst alle
indlæg i denne gruppe, så tror jeg at det jeg skal have er et fyr, der
kan tage en kombination af træ/træpiller/olie - er det et stokerfyr
det hedder? men det kommer selvfølgelig an på kommuneplanen om man
overhovedet må nyopsætte et sådant eller man er tvunget til kommunens
løsninger, f.eks fjernvarme.

>Prøv at ringe til ejendomsmægleren

Ringede allerede i dag, men hende jeg talte med fortalte, at det var
en hel ny sag og hun intet kendte til huset. Bad mig ringe i morgen og
tale med en anden, som havde set det, så det vil jeg gøre.

Og skyndte mig så at poste mit indlæg her, for at spørge og I havde
gode forslag til hvad jeg burde spørge ejendomsmægleren om.

>for at høre om du kan få at se
>tilstandsrapporten og kig hvad den siger.

Det tror jeg ikke bliver noget problem, når den engang er færdig....

Jeg har tænkt mig at melde rent ud, at jeg ikke behøver noget nyt og
moderne, men heller ikke vil have noget gammelt skidt, der kræver en
masse renovering. Jeg kan sagtens leve med et "gammelt" køkken og
badeværelse, men hvis der er ting som alvorlige, f.eks revner i
mursætningen, tag der er utæt o.l., så står jeg af. Og som du også
selv har påpeget, hvis det koster det hvide ud af øjnene at
opvarme....

>På billederne ser huset hyggelig ud.

Ja, det synes jeg også, men billeder kan være taknemmelige

>Held & Lykke i boligjagten

Takker

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-01-02 19:46

> [...]
> og andre gennem de sidste par år, så tror jeg ikke at man skal lægge
> så meget i det. Måske den tidligere ejer bare ville spare på

Hvor er det lige jeg har hørt det med ejendomsmælgerne før ?
Husk på at en ejendomsmælger kun er interesseret i at sælge huset ellers får
han ingen penge.
En ejendomsmælger er sælgers mand.

> Brændeovn er hyggeligt, selvom jeg godt ved at det kræver arbejde med
> at skaffe træ og at der er nogle i denne gruppe, som synes at det er
> noget værre svineri og at brændeovne burde forbydes.

Der er ingen problemer med brændeovne hvis du bruger ordentlig træ som er
tørret og din skorsten er renset og er den dette er det eneste dine naboer
vil bemærke en duft af afbrændt birk, bøg eller fyr. En duft som jeg
personligt holder af.

> [...]
> kan tage en kombination af træ/træpiller/olie - er det et stokerfyr
> det hedder? men det kommer selvfølgelig an på kommuneplanen om man

Et stokefyr en er god ting da du kan bruge træpiller i sådan et fyr og
træpiller koster nærmeste ingen ting. Et par af mine venner har en stor gård
hvor stuehuset er på 350 m2 og de har gulvvarme over alt og ingen
termostater da de lukker vinduerne op når det bliver for varmt . Deres
udgift til at fyre på denne måde er kr. 7000,- om året. Nu har de dog fået
termostater på da deres fyr er blevet tilsluttet deres stande med deres
heste.

Jeg kender ikke prisen på at få installeret sådan et fyr eller et oliefyr da
det jo afhænger af hvor mange radiatore og hvor store disse skal være du
skal have installeret samt antal meter af rør der skal bruges til
installationen.

> [...]
> mursætningen, tag der er utæt o.l., så står jeg af. Og som du også
> selv har påpeget, hvis det koster det hvide ud af øjnene at

Køkkenet og badeværelset ser OK ud på billederne selvom de er af lidt ældre
dato. Du skal dog være klar over at med de priser på varmt vand vi skal
betale i dag grundet diverse grønne afgifter så koster det en "Herregård"
hvis du bruger badekaret meget. Men det vil du ikke tænke på en kold vinter
aften hvor du ligger og flyder rundt i dejlig varmt vand og sæbeskum .

Hvis du kender en god håndværker så lok ham eller hende med ud at kigge på
huset. De er oftes bedre til at vurderer huset end en tilstandsrapport kan
beskrive.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-01-02 21:26

On Fri, 04 Jan 2002 19:21:22 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Rhododendron, det bare SKAL jeg have, det er en af mine favoritplanter
>sammen med Blåregn og ....øhhh, hvad er det nu den hedder på dansk,
>Veronica på latin.

Ærenpris?

>Høns har jeg faktisk tænkt på. Det kunne være meget sjovt med æg, men
>jeg kunne ikke få migselv til at slagte dem og spise dem, chicken as I
>am )

Høns er hyggelige - desværre skraber de _alt_ i stykker hvis de
slipper ud af deres hønsegård.

>Brændeovn er hyggeligt, selvom jeg godt ved at det kræver arbejde med
>at skaffe træ og at der er nogle i denne gruppe, som synes at det er
>noget værre svineri og at brændeovne burde forbydes.

Jeg syntes også det er voldsomt hyggeligt at skaffe brænde... hårdt
som bare pokker, men det er nu skønt hvis man har en dynge træ
liggende som man kan gå ud og save i en frostklar vinterdag. Det giver
varmen - og noget at lave.... jeg ville gerne have sådan en stak de
her dage...

>Udover det, så er der el, og det er vel en af de dyreste
>opvarmningsformer der kendes. Hvis nu at jeg synes at huset er noget

Jeg tror nu man kan finde en del mennesker rundt omkring som ville
være lykkelige hvis de kunne skifte til elvarme... alle de stakler som
får fjernvarme fra et såkaldt barmarksværk brokker sig da højlydt fra
tid til anden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-01-02 22:00

> Høns er hyggelige - desværre skraber de _alt_ i stykker hvis de
> slipper ud af deres hønsegård.

Ja du skal nok ikke slippe dem løs i din nysået grøntssagshave
Men der findes racer som er knap så slemme til at skrabe som andre.

> [...]
> være lykkelige hvis de kunne skifte til elvarme... alle de stakler som
> får fjernvarme fra et såkaldt barmarksværk brokker sig da højlydt fra

Det kan du takke Auken for.
Der blev lovet guld og grønne skove og meget billige lån til at opføre disse
værker for. Der som så skete var at vi fik alle disse vanvittige høje grønne
afgifter på bl.a. naturgassen som bruges til værkerne plus alt det andet
gøjl af samme skuffe som blev pålagt i "Miljøets tjeneste".

Værkerne blev aldrig den fidus som Auken regnede med fordi mange forbrugere
var skeptisk eller blot havde lugtede lunten for værkerne fik aldrig den
tilslutning som var forventet hvorfor de få som hoppede på idéen nu i dag må
trække med al gælden og afgifterne.

Hvis det fra starten var pålagt husstandene at blive tilsluttet så kunne
varmen måske have været billigere i dag end tilfældet er i stedet for at det
var frivilligt at tilslutte sig.

Herude hvor jeg bor har vi både naturgas, fjernvarme fra et af disse
barmarksværker og oliefyr. Jeg bruger for 12.000,- kroner om året for at
opvarme 130 m2 og jeg spare ikke just på varmen men min genbo skal kun
opvarme 100 m2 men kommer af med 28.000,- om året fordi han er tilsluttet
barmarksværket.

Så er alternativet et barmarksværk i stedet for el-varme så ville jeg også
fortrække el-varmen.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : H. Olesen

Dato : 04-01-02 23:11

On Fri, 4 Jan 2002 22:00:07 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

> barmarksværk

Nu har du nævnt ordet flere gange. Jeg har aldrig hørt begrebet før,
hvad betyder det?

Fra : V.B:K.

Dato : 05-01-02 06:33

> Nu har du nævnt ordet flere gange. Jeg har aldrig hørt begrebet før,
> hvad betyder det?

varme fra et naturgasfyret decentralt varmeværk - (sikkert noget med at
varmeværket ligger på en bar mark)
Tag et kig på denne adresse:
http://www.parcelhus.dk/publikationer/mit_hus01-1/mh011-5-2.htm

Vagn

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-01-02 12:37

"V.B:K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> wrote:

>varme fra et naturgasfyret decentralt varmeværk - (sikkert noget med at
>varmeværket ligger på en bar mark)

Det er ikke nok til at gøre det til et barmarksværk. Du ville nok
komme tættere på ved at sige, at det er et decentralt kraftvarmeværk,
der er anlagt i et område uden eksisterende fjernvarmenet. Dvs. at man
ud over investeringen i selve værket også skal investere i et
fjernvarmenet og få en masse husstande til at bruge penge på at
tilslutte sig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-02 23:12

> [...]

>afgifter på bl.a. naturgassen som bruges til værkerne plus alt det andet
>gøjl af samme skuffe som blev pålagt i "Miljøets tjeneste".

Derudover var mange (alle?) værkers økonomi altså også fejlberegnet
fra starten, fordi de rådgivende ingeniører, som projekterede, regnede
med nogle helt urealistisk lave varmetab i fjernvarmenettet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-02 18:22

> Høns er hyggelige - desværre skraber de _alt_ i stykker hvis de
> slipper ud af deres hønsegård.

Niks. Mine har ikke skrabet en eneste plet i haven - og der kunne vel nok
falde et par kyllinger af til næste sommer, hvis nogen er interesseret.

Mvh Maria

Fra : M@rk

Dato : 08-01-02 12:50

Fri, 04 Jan 2002 21:25:41 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>liggende som man kan gå ud og save i en frostklar vinterdag. Det giver
>varmen - og noget at lave.... jeg ville gerne have sådan en stak de

Hmmm, hvis du mangler noget at lave, så kig lige forbi - jeg har
rigeligt til en 3-4 mand ))

Tag bare Helle med, så har hun også lidt at rive i, mens hun venter på
tilstandsrapporten )

> [...]
>være lykkelige hvis de kunne skifte til elvarme... alle de stakler som
>får fjernvarme fra et såkaldt barmarksværk brokker sig da højlydt fra

Well, disse mennesker er velkomne til, at overtage en varmepumpe billigt

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-01-02 13:39

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> rigeligt til en 3-4 mand ))
>
> Tag bare Helle med, så har hun også lidt at rive i, mens hun venter på

Så er det derfor vi hører så lidt til dig. Jeg var efterhånden bange for, at
du havde futtet huset af med din nye brændeovn.

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 08-01-02 13:53

Tue, 8 Jan 2002 13:39:29 +0100, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så er det derfor vi hører så lidt til dig. Jeg var efterhånden bange for, at
>du havde futtet huset af med din nye brændeovn.

Næh nej, huset er ikke brændt ned (endnu) )

Der er bare gået lidt børn i den - rigelig travlt med forberedelserne
til den lille kommer )

Nå ja, så er der jo det sædvanlige bøvl med huset - men det er der jo
ikke noget nyt i

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-02 13:50

On Tue, 08 Jan 2002 12:50:25 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hmmm, hvis du mangler noget at lave, så kig lige forbi - jeg har
>rigeligt til en 3-4 mand ))

Jo, jeg mangler noget at lave - men det letter lidt nu hvor isen er
væk fra jorden, så kan man da i det mindste rydde lidt op udenfor. Der
er brænde som skal flyttes, belægning som skal ordnes osv.
Men så snart jeg er færdig, så skal jeg da gerne komme og ordne 3-4
mands arbejde Såfremt det altså har lidt med havearbejde at
gøre...

Nånå.. er brændeovnen så god?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 08-01-02 13:54

Tue, 08 Jan 2002 13:49:59 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men så snart jeg er færdig, så skal jeg da gerne komme og ordne 3-4
>mands arbejde Såfremt det altså har lidt med havearbejde at
>gøre...

Fedest - drikker du the eller kaffe?

>Nånå.. er brændeovnen så god?

Den er faktisk temmelig ok - vi har dog lidt problemer med sod og skævt
luftindtag, men det regner jeg med bliver løst, når jeg får tid til at
køre ud til leverandøren .....................

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-02 18:50

On Tue, 08 Jan 2002 13:54:00 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Fedest - drikker du the eller kaffe?

Der er jo lissom gået nytårsforsæt i den, så det kommer an på
tidspunktet... men mest kaffe

Og lad os så høre hvad du vil (have) lave(t)

>Den er faktisk temmelig ok - vi har dog lidt problemer med sod og skævt
>luftindtag, men det regner jeg med bliver løst, når jeg får tid til at
>køre ud til leverandøren .....................

Hvorfor er det dig som skal køre ud til ham? Det lyder da som om han
har gjort noget galt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-01-02 09:42

Tue, 08 Jan 2002 18:50:20 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Og lad os så høre hvad du vil (have) lave(t)

Hmmm, det er nu ikke så slemt endda - jeg skal bare have gravet ud til
en nedsænket terrasse, lagt sten i stisystemet til/fra terrassen, anlagt
bede omkring terrassen ................

>Hvorfor er det dig som skal køre ud til ham? Det lyder da som om han
>har gjort noget galt?

Fordelen ved, at køre ud til ham er blot, at så får jeg fat i den
"rigtige" mand i firmaet - jeg har nemlig ingen anelse om, hvad han
hedder ))

Jeg har som udgangspunkt ikke den store tvivl om, at firmaet nok skal
løse problemerne!

/Mark

Fra : H. Olesen

Dato : 16-01-02 23:22

On Tue, 08 Jan 2002 12:50:25 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Tag bare Helle med, så har hun også lidt at rive i, mens hun venter på
>tilstandsrapporten )

Helle har ikke været her i nyhedsgruppen de sidste 14 dage pga
formattering (sådan ca 20 gange) og en masse bøvl med installering af
XP. Men nu er jeg vendt frygteligt tilbage. Jeg bruger fløde i kaffen,
men ingen sukker

Fra : M@rk

Dato : 17-01-02 10:07

Wed, 16 Jan 2002 23:22:10 +0100, berigede H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Helle har ikke været her i nyhedsgruppen de sidste 14 dage pga
>formattering (sådan ca 20 gange) og en masse bøvl med installering af
>XP.

If it aint broke, dont fix it )

>Men nu er jeg vendt frygteligt tilbage. Jeg bruger fløde i kaffen,
>men ingen sukker

Jamen, det var da hyggeligt - har du fået købt dig et hus?

/Mark

PS
Tag selv fløde med - vi har kun mælk

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 05-01-02 17:04

Hej Helle

Jeg har et par generelle kommentarer; de er delvist afledt af egne
erfaringer og erfaringer gjort af venner og familie:
1) Ejendomsmæglere tænker kun på EEN person: Dem selv. Jeg vil gå så vidt
som til at sige, at de ikke engang er "sælgers mand". Det er ihvertfald de
oplevelser, vi har haft..
2) Husk, at jo mere glæde du udtrykker over en bolig i ejendomsmæglerens
påhør, jo sværere er det sidenhen at forsøge at trykke prisen. Det er efter
min mening bedre at beherske sig og bruge tid på at pirke til træværket med
en lommekniv, end at give udtryk for sin eufori mens ejendomsmægleren står
og gnider sig i hænderne..
3) Tilstandsrapporten kan i bedste fald give et fingerpeg (og ikke mere!) om
boligens generelle stand. Jvf. diverse facts der kom frem i fjernsynet
sidste år ("Rapporten" på DR1?!), skal man absolut kun regne med, at de mest
indlysende/fremtrædende forhold er taget med. Jeg opdagede med det samme, at
tilstandsrapporten for vores hus f.eks. lige havde glemt at bemærke, at der
ikke var/er elastiske fuger mellem gulv og væg i hverken badeværelse eller
gæstetoilet - det er så vidt jeg ved en klokkeklar K3, pga. de potentielt
meget store følger, en utæt fuge netop dér vil have! Derudover havde man
heller ikke lige opdaget et utæt tag (men det gjorde vi heldigvis selv, da
vi kravlede på loftet under en besigtigelse - FØR slutsedlen blev skrevet!
Så vi fik trykket prisen..)
4) Ud fra billedet af facaden på "dit" hus ser det ud til, at der kun er
ført én fase ind - dvs. der er ikke 3-fase (400 Volt) installationer. Noget
sådant ville jeg helt klart søge at undgå, da det begrænser én en hel del
mht. el-forbrug (ingen tørretumbler, ingen el-bageovn osv.). Bemærk, at det
er dyrt at få trukket ny stikledning, samt meget dyrt at få el-selskabet til
at øge det maksimale antal ampere (den maksimale strøm), man kan/må trække
fra nettet.
5) "..kun få km. fra motorvejstilkørsel" = ikke særlig langt til en ret
trafikeret vej..?!
6) Hvis det er det oprindelige tag, eller selvom det trods alt er blevet
skiftet én gang, så står det formentlig til snarlig udskiftning (= mindst
kr. 150.000,-).
7) Hvis man bosætter sig for "langt ude" (= et sted, hvor bussen - hvis der
er en sådan - kører max. 3 gange i døgnet), skal man desværre nok på sigt
være indstillet på 2 biler, for at få en husholdning til at hænge sammen.
Dvs. det, der er sparet på køb af boligen, bliver godt og vel brugt på øgede
udgifter til transport.

Håber, du kan bruge det til noget - og fortsat god jagt!
--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Kiksekage

Dato : 05-01-02 19:42

> [...]
> hus, primært for at få en helårshave, og så selvfølgelig lidt bedre
> plads, end hvad jeg har i en to-værelses lejlighed.

Jeg tror jeg ville lave en aftale med flere autoriteter om
at gennemgå ejendommen - og når jeg havde resultatet
ville jeg vurdere hvor mange af fejlene jeg ville acceptere.
En tilstandsrapport ville jeg ikke bruge til noget i min
beslutning - kun til at handle på prisen med:

Gas- vand- og kloakmester. Især kloakmester, for i 1900
havde man ikke kloak'er i det område. Jeg ville være
interesseret i, om det kloaksystem der er på stedet fungerer
eller om det er tjenligt til at blive renoveret.
Holdes regnvand og afløbsvand adskilt - og ender det i de rigtige brønde.
Er der vandværksvand - septiktank eller???

En aut.elektriker ville jeg få til at vse på ledningsnettet, så
jeg kan sikre mig at musene ikke har ædt isoleringen mv.
En anden har nævnt stærkstrømmen......

Dernæst ville jeg invitere en tømrer-snedkermester til
at se på de væsentlige trækonstruktioner - spær, tagudhæng
og andre dyyre indretninger.
Vinduer er nok forholdsvis billige enkeltvis - men skal man
have mange.. så løber det op.

Hvordan ser der ud under gulvene - der var garanteret ingen isolering i 1900..... men hvordan nu??

Hvis du ikke allerede har lagt et budget - så er det nu du virkelig
har brug for det. Afsæt penge til opsparing til uforudsete omkostninger. Der vil blive brug for dem.

Og sidst vil jeg invitere en forsikringsmand ud og give et tilbud på forsikring af hele dynen - incl. det der ikke er forsikret
idag - og bede ham give forslag til ændringer med henblik på at minimere præmien.

Jeg tror du vil blive bedst rådgivet på den måde. Min første undskydelse var at hyre en arkitekt eller 'bygningssagkyndig',
men deres rutine får dem måske til at undlade at pege på nogle ting, pga. "normalitet for husets alder".

Go' fornøjelse - huset ser jo charmerende ud........

Mh

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 05-01-02 22:04

Davs.

> [...]
> at kigge på annoncen og komme med jeres kommentarer. Meget gerne, hvad
> I synes der er vigtigt at være obs på ved dette hus og hvad det er

Prøv at se på billedet fra stue med brændeovn. Skorsten ser ikke køn ud.

Kommer du tilbage med info når der er sket et eller andet?
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : M@rk

Dato : 08-01-02 12:41

Fri, 04 Jan 2002 16:51:03 +0100, berigede H. Olesen
> [...]

>at kigge på annoncen og komme med jeres kommentarer. Meget gerne, hvad
>I synes der er vigtigt at være obs på ved dette hus og hvad det er

Jeg faldt umiddelbart over:

   Opvarmningsform: el og brænde .
   Ingen oplysninger om udgift til opvarmning.
   Ingen oplysning om isolering.

Jeg tror, at det ville være smart at udbede sig en tilstandsrapport -
ikke, at du kan bruge den til meget - den kan måske give et par

Held og lykke med projektet

/Mark