hvad er D20 systemet?
Fra : damn

Dato : 04-01-02 15:35

Hvad betyder dette logo?

Fra : Rasmus Keil

Dato : 04-01-02 16:12

d20 systemet er lavet af Wizards of the Coast, og er et open gaming license
system, som 3. parter må skrive regler til.

Det er det system Dungeons & Dragons 3rd edition kører med nu.

http://www.wizards.com/D20/main.asp?x=welcome,3

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-01-02 05:39

"Rasmus Keil" wrote:
> d20 systemet er lavet af Wizards of the Coast, og er et open gaming
license
> system, som 3. parter må skrive regler til.

Japs.

> Det er det system Dungeons & Dragons 3rd edition kører med nu.

Mere eller mindre. Der er efterhånden ved at være nogle forskellige
systemer der alle opererer under d20. Sådan lidt groft sagt så betyder
det at alle de grundlæggende regel-mekanismer er ens. Der er seks
attributter, enhver form for test bliver klaret ved at rulle 1d20 og
lægge nogle modifiers (f.eks. skill) til og sammenligne med et target
nummer (eller difficulty class). Hvordan systemet ellers hænger sammen,
er der spells eller ej - eller er det psionics, har man hit points eller
wounds og hvad har vi ellers af forskelle. Lige på siddende mås kan jeg
komme i tanke om D&D, Starwars, Wheel of Time og snart Call of Cthulu
som forskellige D20 produkter. Men ellers kan jeg anbefale at læse det
link Rasmus gav med.

Og som jeg beholdte:
> http://www.wizards.com/D20/main.asp?x=welcome,3

Peter

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-01-02 15:01

"Rasmus Keil" <rasmus@SPAMOFFkongkeil.dk> writes:

> d20 systemet er lavet af Wizards of the Coast, og er et open gaming license
> system, som 3. parter må skrive regler til.

Der er dog nogle grimme restriktioner, der gør at jeg har svært ved at
acceptere licensen som "åben". Forlag, der bruger licensen har f.eks.
ikke lov til at angive regler for at lave figurer eller for at lade
figurer stige i niveau eller på anden måde blive mere kompetente.

Tanken er selvfølgelig, at spillere, der vil bruge et andet d20 spil
end dem udgivet af WotC, er tvunget til også at købe et WotC d20 spil.
Og WotC udgiver ikke d20 grundreglerne separat, man skal købe et
komplet spil (f.eks. D&D 3e).

Desuden har WotC givet sig selv lov til at omgå restriktionerne i
licensen og uden varsel at ændre på betingelserne for licensen. Det
gør andre brugere af licensen essentielt retsløse.

Tanken om at lave et sæt grundregler, der kan bruges som grundlag for
en lang række produkter fra forskellige firmaer og amatørudgivere er
fin, men jeg mener ikke dette er den rigtige måde at gøre det på. En
sådan licens burde kun stille betingelser, der sikrer kompatibilitet
mellem produkter, der bruger licensen, sådan at en kunde kan føle sig
sikker på, at produktet opfylder hans forventninger på dette punkt.

d20 licensen gør dette til en vis grad, men dens primære formål er
ikke at beskytte kunden, men at give penge til WotC. På den måde
minder den lidt om Microsofts licensbetingelser, der på trods af
erklæringer om at de er til for at sikre kunderne en ensartet
oplevelse ("The Windows Experience"), primært har til formål at sikre
Microsofts monopol.

Jeg kunne dog godt tænke mig at se WotCs reaktion på følgende
hypotetiske situation: Et forlag udgiver en bog under d20 licensen.
Denne bog indeholder ikke regler for at lave figurer osv, men der er
en reference til firmaets hjemmeside, hvor man kan downloade sådanne
regler. Da disse regler er et separat produkt, kan de laves uden brug
af d20 licensen og dermed uden dennes restriktioner.

En mulig konsekvens er at WotC ændrer licensbetingelserne, så man ikke
må referere til andre figurkreationsregler end dem, der står i WotC's
egne bøger.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)