gulvvarme
Fra : Klaus Krabbe

Dato : 04-01-02 14:57

Jeg skal have lavet nyt gulv i kælderen med varme i. Mureren henne ad gaden
siger, at han kun ville lægge fem cm flamingo, fordi jorden under kælderen
aldrig kommer under otte grader, så der er ingen grund til at isolere mere.
Hvor finder jeg alment godkendte retningslinier for, hvad der er det rigtige
at gøre med hensyn til konstruktion (afretningsgrus, flamingo, kejserkroner,
armering, varmerør) og dimensioner (5, 10 eller 15 cm flamingo). Det er
sateme svært at finde ud af, hvad der er det smarteste. Også hvor dybt jeg
kan tillade mig at grave ud. Jeg hører, at det er iorden at grave ned til
start af fundamentet. Og nogen vil lægge både lecanødder og flamingo andre
kun det ene.
Håber på svar
Klaus Krabbe

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-02 18:13

"Klaus Krabbe" <k.krabbe@computerworld.dk> wrote:

>Og nogen vil lægge både lecanødder og flamingo andre
>kun det ene.

En af vores naboer har et ret nyt hus på lidt over 150 kvm. Han har i
hele hytten gulvvarme med 30 cm flamingo under. Han bruger naturgas
for 5500,-/år.

Vi har et ret nyt hus på lidt over 150 kvm. Vi har gulvvarme i
badeværelser og entre/bryggers med leca under. Resten af huset varmes
op med brændeovn. Vi bruger naturgas for 5500,-/år.

Så man kunne jo godt forledes til den konklusion, at flamingoen varmer
lige så meget som en brændeovn...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kiksekage

Dato : 04-01-02 22:29

"Klaus Krabbe" <k.krabbe@computerworld.dk> skrev i en meddelelse news:FviZ7.23$nD2.35193034@news.orangenet.dk...
> [...]
> aldrig kommer under otte grader, så der er ingen grund til at isolere mere.

Mon ikke du kan finde en gør-det-selv hos Silvan eller hvad de nu hedder på dine kanter.
Minerfaring er, at varmerørene skal sikres mod kondens-kontakt med lecanødder - det gav akut springvand her.

Mh

Fra : Bo Jensen

Dato : 06-01-02 20:39

"Klaus Krabbe" <k.krabbe@computerworld.dk> skrev i en meddelelse
klip...
> [...]
> start af fundamentet. Og nogen vil lægge både lecanødder og flamingo andre

Hej.

Retningslinjerne findes i bygningsreglementet. Samt endvidere i et hav af
brochurer og småbøger til fri afhentning i stort set ethvert byggemarked.
For nye huse gælder det nu, at 160 mm flamenco ikke længere er nok. Din
murer er da en sjov een altså. Det er rigtigt nok med de 8 grader, men det
er der som minimum også i jorden højere oppe, når den ligger "indendørs".
Kræv derfor mindst som standard 160 mm. Kan lægges direkte på stampet sand
og altså dermed uden kapillærbrydende lag. Husk damp/radonspærre på mindst
0,15 mm ovenpå denne isolering, inden gulvet støbes. Gulvet skal bare støbes
i laveste slidklasse, hvis der skal noget ovenpå såsom klinker eller træ.
Jerngitteret, som varmeslangerne (i tilfælde af vandbåren varme) fæstnes
til, skal løftes mindst 2 cm op over dampspærren. Brug færdige plasticfødder
eller udlæg betonklatter. Selve det varmeførende betonlag skal være minimum
100 mm. Husk en kantisolering på minimum 10 mm langs væggene, så at varmen
ikke kan få direkte kontakt med disse og dermed "undslippe". Hvis
jerngitterert skal stykkes sammen af flere, er det meget vigtigt med ca. en
halv meters overlap, der bindes sammen. Ellers risikerer man, at betonen
revner på grænsestederne.

God fornøjelse. Resultatet står så rigeligt mål med anstrengelserne.

Mvh
Bo

Fra : Kiksekage

Dato : 08-01-02 23:31

"Bo Jensen" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:zF1_7.198$BT4.6359@news.get2net.dk...
>Husk damp/radonspærre på mindst
> 0,15 mm ovenpå denne isolering, inden gulvet støbes.

Hvilken betydning har det, om der er dette spærrelag eller ej???

Er det noget man altid har brugt - dvs. også i 60'erne.

MH

Fra : Stereocyclops

Dato : 13-01-02 17:27

"Kiksekage" skrev d. 08-01-02 23:31 dette indlæg :

> "Bo Jensen" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvilken betydning har det, om der er dette spærrelag eller ej???
>
> Er det noget man altid har brugt - dvs. også i 60'erne.
>

> MH

Inden du kaster dig ud i de store eksperimenter, vil jeg anbefale dig at
tage et kig på denne side. http://www.wirsbo.dk/
Jeg er selv blevet meget klog af de oplysninger, man kan hente her.

Claus

http://www.kandu.dk/