Metallica live
Fra : Jacob Jensen

Dato : 04-01-02 14:08

Bare lige en lille spørgerunde for at høre hvordan landet ligger.
(vedrører kun folk der hører Metallica jævnligt, og som stadig er med efter
"Load"):

Hvad ville I sige, hvis Metallica på deres næste tour IKKE spillede "Enter
sandman", "Sad but true", "Seek and destroy", "Fade to black" osv. som altid
er med i deres setlist, men istedet spillede numre som "Orion",
"Sanitarium", "Trapped under ice", "Bad seed", "Slither" osv...

Altså nogle af de numre som de aldrig spiller live.. Jeg hørte James, udtale
at det godt kunne blive lidt trivielt i længden når de altid spiller det
samme, og de er jo kendt for ikke bare at give publikum det de vil have, men
istedet lave musik der er "less digestive" (citat fra "classic albums"), så
det er vel ikke helt utænkeligt.

Jeg synes selv ret godt om ideen.

MVH
Jacob Jensen
ba1oo@mail.dk

Fra : Michael Petersen

Dato : 04-01-02 15:12

> (vedrører kun folk der hører Metallica jævnligt, og som stadig er med
efter
> "Load"):

Jeg er til den del er syens at det sorte er lidt sløvt og Load og ReLoad er
total uacceptable men ellers hører jeg metallica jævnligt.

> [...]
> er med i deres setlist, men istedet spillede numre som "Orion",
> "Sanitarium", "Trapped under ice", "Bad seed", "Slither" osv...
God ide..

Lad mig tilføje private favoritter til setlisten

Creeping Death
Crash course in brain surgery
Call of Kthulu
Harvester of Sorrow
Metal Milita

Osse jeg

Fra : Jacob Jensen

Dato : 04-01-02 15:11

Det er helt fint med dine tilføjelser.
Jeg mente sådan set bare de numre de ikke spiller normalt.
Tak for svaret.

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 05-01-02 10:25

The weakest link "Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk>, dared to write this
anyway:

> [...]
>istedet lave musik der er "less digestive" (citat fra "classic albums"), så

Jeg ville nok være lidt skuffet hvis de ikke spillede de nævnte numre,
men på den anden side er jeg ret begejstret for Sanatarium og Trapped
under ice.

Men for mig er hovedsagen at de får fingeren ud af anus, ansætter en
bassist, indspiller en plade (med lyd fra før det sorte) og kommer på
landevejen igen.

Og: jeg ville gi' dobbelt billetpris hvis jeg var garanteret Creeping
Death

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-01-02 13:52

Ja.. Creeping Death er klart en oplevelse i særklasse.

De er jo igang med en pladeindspilning nu, så du behøver ikke vente så længe
som du har gjort. Du skal dog ikke regne for meget med at det bliver med lyd
før det sorte. Kirk er blevet mere og mere begejstret for "the jazz-feel" så
soloerne kommer nok til at bære præg af det, og resten af musikken vil jeg
gætte på bliver noget nær "load" med lidt mere swing-feel ala "2x4" og
"Wasting my hate".

Tak for indlægget.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 05-01-02 15:32

Umiddelbart ville jeg nok føle et vist savn ved ikke at høre fx Sad But True
& Until It Sleeps, de er jo for fed, men ellers synes jeg egentlig godt nok
om ideen. Call of the Kthulu, som Michael nævner er jo også total fed,
ligesom Creeping Death. Måske hvis de spillede en blanding, de fedeste nyere
(efter black) og de fedeste af de go'e gamle.

Og Thomas: Amen! Lad os snart få noget fra dem igen, noget der ikke lugter
for meget af kommerciel musik, men noget som jeg oprindeligt faldt for ved
Metallica.

Jonny.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-01-02 20:40

jo... en blanding bliver det jo nok også til hvis det bliver noget... lad os
nu se... det kunne være ret fedt synes jeg.

....ikke for at starte en lang diskussion, men mener i virkeligt at load og
reload er kommerciel musik? Er i gale... Hvor i er det kommercielle... Det
er noget af det mest unikke der er blevet lavet, og det er da i hvert fald
ikke "main-stream" musik... Tænd bare for MTV og The Voice og VH1 og så
videre... Hvor tit hører i den slags der?

Fra : Martin Helbo

Dato : 06-01-02 00:07

> [...]
> ikke "main-stream" musik... Tænd bare for MTV og The Voice og VH1 og så
> videre... Hvor tit hører i den slags der?

I forhold til de gamle Metallica albums er jo blevet lidt visne i det. Men
jeg mener heller ikke at Load eller reload er kommerciel musik. det er
stadig hård rock. og det lyder stadig so Metallica.
På en måde er jeg glad for at de ikke lyder som de gjorde for 15 år siden,
der skal være plads til udvikling.

/Martin Helbo

Fra : Jacob Jensen

Dato : 06-01-02 14:00

Ja... jeg synes bare de skal have lov at gøre som de nu har lyst til, og så
må man sgu vælge om man vil høre det eller ej.. jeg vil godt... jeg synes
bestemt ikke det er vissent... det er blevet mere og mere kompliceret musik
(teknisk set)

Fra : Leony

Dato : 07-01-02 10:26

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse

> Og Thomas: Amen! Lad os snart få noget fra dem igen, noget der ikke lugter
> for meget af kommerciel musik, men noget som jeg oprindeligt faldt for ved
> Metallica.

Jeg føler da ikke at Metallica er blevet mere kommerciel, det er
omgivelserne der er blevet mere minded overfor den hårde rock. Jeg har hørt
Metallica siden Justice og dengang var det ret utænkeligt at der blev
spillet en musikvideo (du ved - hvorfor lave en musikvideo, når den
alligevel ikke bliver spillet og det giver mere omtale ikke at lave en) med
et metalband på MTV udenfor headbangers' ball (glimrende program) sendetid
fra 0000 til 0200 søndag aften. I dag bliver der spillet limp bizkit, kid
rock, nirvana, pearl jam osv i den bedste sendetid både i radio og tv. Det
er jo ikke kommercielt at sende mange plader, det betyder bare at der er
mange mennesker der kan lide det du laver.
Personligt har jeg ikke noget imod lidt udvikling. Tag et band som ACDC (som
jeg absolut ikke har noget imod, de laver en stor gang rock'n'roll), men
deres udvikling kom aldrig videre fra det første album. Det er jo så et
betryggende element at man aldrig bliver skuffet, når man køber en ACDC
skive, da opskriften jo altid er den samme.

Leony

Fra : Martin Helbo

Dato : 08-01-02 19:05

> [...]
> betryggende element at man aldrig bliver skuffet, når man køber en ACDC
> skive, da opskriften jo altid er den samme.

AC/DC er også et godt eksempel hvor det lykkedes, da de har formået at holde
en nogenlunde ens kvalitet på deres albums, det er ikke alle "stillestående"
bands der har kunnet.

/Martin Helbo

Fra : Kong Kent

Dato : 05-01-02 16:46

> [...]
> er med i deres setlist, men istedet spillede numre som "Orion",
> "Sanitarium", "Trapped under ice", "Bad seed", "Slither" osv...

Det kunne da være vildt fedt. Jeg har aldrig forstået hvorfor sange som
Phantom Lord, Leper Messiah, Damage Inc., Fight Fire With Fire osv... det er
jo klassikere. For ikke at nævne The Call Of Ktulu, Dyers Eve, The Frayed
Ends Of Sanity og Orion.

> [...]
men
> istedet lave musik der er "less digestive" (citat fra "classic albums"),

Det kunne være 110% hvis de lavede en verdens-turné udelukkende med
ikke-radio-hits. Jeg har nemlig set dem spille den slags, og fik endda Jason
Newsteds og Lars Ulrichs autografer ved samme lejlighed. Så det kunne være
fedt at se dem spille noget af det 'glemte' stuff som vi hard-core
'tallica-fans elsker at høre om og om igen! :)

Jeg er iøvrigt stadig med efter 4 middelmådige skiver (Load, Reload, Garage
Inc. og S&M). Metallica FOREVER hos mig!!

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-01-02 20:43

Lige præcis mine ord... Forestil dig "to live is to die" live!!! Hvordan i
alverden kan du kalde load for middelmådig mand! Det er noget af det fedeste
de har lavet (nej... jeg er ikke "en af de nye".. Jeg var med fra første
gang jeg hørte "ride the lightning"). Reload er dog lidt tam set som
album... Den fungerer ikke helt så godt som en helhed som load gør.

Fra : Leony

Dato : 07-01-02 10:49

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> altid

Jeg har da ikke oplevet/hørt en koncert hvor der ikke er blevet spillet
Welcome home (sanitarium) og det er efterhånden nogle stykker. Okay måske
koncerter fra før '86.

> Det kunne da være vildt fedt. Jeg har aldrig forstået hvorfor sange som
> Phantom Lord, Leper Messiah, Damage Inc., Fight Fire With Fire osv... det
er
> jo klassikere.

Problemet er jo at der bliver flere og flere sange at vælge imellem, flere
af dem er store hits, så handler det jo om at give folk en oplevelse og det
får man ved at høre sange man kender.

> For ikke at nævne The Call Of Ktulu, Dyers Eve, The Frayed
> Ends Of Sanity og Orion.

De har jo også spillet deres lange instrumentale numre live, men dropper de
igen da de er for "kedelige", dette er bandet rimelig enige om.

Hvorfor starter I ikke en underskrift indsamling med overskriften: Metallica
på tur med de fede "ukendte" klassikere vi allesammen savner.
Jeg skal gerne skrive under og der er da en 5 andre der har deltaget i
debatten som også lyder til at være med på vognen.

Leony
(Bang the head that doesn't bang)

Fra : Jacob Jensen

Dato : 07-01-02 20:31

Grunden til at jeg ikke laver underskriftindsamling er at jeg mener
metallica skal gøre som de selv vil, og ikke hvad deres fans vil have de
gør... Jeg lytter til det de nu har tænkt sig at spille, og hvis jeg ikke
kan lide det lader jeg være. Det er dog aldrig sket :)

Fra : Martin Helbo

Dato : 05-01-02 17:25

Jeg er enig i at det kunen være fedt at høre de gamle numre igen live.
Men jeg tror grunden til at de ikk spiller alle de gamle numre mere er at de
er "vokset fra dem". Jeg hørte et interview med Lars Ulrich hvor han blandt
anden snakkede om bandets udvikling og om hvordan nogen af de gamle sange
ikke passede sammen med det nye Metallica. De kunne ikke se sig selv spille
disse numre igen da de havde udviklet sig siden de blev skrevet.
Men dette gælder naturligvis ikke alle de gamle numre. De spiller jo stadig
Am i evil, motorbreath, Fight fire with fire og ikke mindst seek & destroy.
Apropos Seek & destroy sagde LU i samme interview at de aldrig blev trær af
den sang, der var en tour hvor de ikke spillede den, og der savnede de den
meget.

Martin Helbo

mhj@mind-media.dk
www.mind-media.dk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-01-02 20:45

Ja... det interview har jeg også hørt...