GPRS eller Highspeed?
Fra : Lars Falch

Dato : 04-01-02 13:52

Hejsa,

Jeg går og venter på at få min Ericsson T68 - og så er jeg jo næsten nød til
at få mig et data abbonnement af en eller andet art. Jeg har TeleDanmark
abbonnement og skal derfor have enten deres GPRS eller deres Highspeed
løsning.

Med Highspeed vil jeg antage at man ringer op, ligesom når man bruger
almindelig data-opkobling på 9,6kbps, blot hurtigere - og linien er optaget?
Men hvordan fungerer GPRS i praksis, kan man modtage opkald imens man er på
med sin bærbare eller hvordan fungerer det? Mit behov er relativt lavt, men
det vil nok skulle bruges til at checke mail via min pc'er og til at wap'e.

Håber nogen kan kaste lidt lys over emnet.

Takker,
Lars

Fra : maxses

Dato : 04-01-02 14:25

"Lars Falch" skrev d. 04-01-02 13:52 dette indlæg :
> [...]
wap'e.

> Håber nogen kan kaste lidt lys over emnet.

Min forståelse af gprs er at man hele tiden er på, og at man ikke
optager linien...lidt ligesom med en mail pop3 konto...man modtager og
henter når man har brug for det...man skal jo bare betale for den mængde
man henter...(altså når/hvis de får lært at finde ud af hvor meget man
bruger det)

Mvh MAx

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Falch

Dato : 04-01-02 15:12

> Min forståelse af gprs er at man hele tiden er på, og at man ikke
> optager linien...lidt ligesom med en mail pop3 konto...man modtager og
> henter når man har brug for det...man skal jo bare betale for den mængde

Det er også mit indtryk - men det kunne være interessant at høre lidt om
hvordan det fungerer i praksis.

> man henter...(altså når/hvis de får lært at finde ud af hvor meget man
> bruger det)

Ja, det er jo lige det. Gælder dette iøvrigt både teledanmark og sonofon?

Mvh,
Lars

Fra : alwresuihalert

Dato : 04-01-02 16:13

snip

> Det er også mit indtryk - men det kunne være interessant at høre lidt om
> hvordan det fungerer i praksis.

Man kan ikke både køre GPRS eller tale, men: Man optager ikke linien hvis
man bruger GPRS på den måde, at man sagtens kan ringe til telefonen, men når
man taler, stopper GPRS overførslen og går i gang når samtalen er slut.

Med GSM opkald optages linien som med fastnet modem.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 16:45

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> skrev i en meddelelse
> [...]
men når
> man taler, stopper GPRS overførslen og går i gang når samtalen er

Standarden giver mulighed for simultan overførsel
Selve data-kanalerne er ikke identiske

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Lars Falch

Dato : 04-01-02 17:10

> [...]
> man taler, stopper GPRS overførslen og går i gang når samtalen er slut.
>
> Med GSM opkald optages linien som med fastnet modem.

Hvad sker der så hvis man er i gang med at hente post fra sin pc'er eller
wap'e og så telefonen ringer? Bliver dataoverførslen så stoppet i det man
svarer opkaldet og genoptaget efter samtalen er færdig?

Mvh,
Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 16:42

"maxses" <maxses.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Min forståelse af gprs er at man hele tiden er på, og at man ikke
> optager linien...

Det afhænger af terminalen.
http://www.comsoc.org/livepubs/surveys/public/3q99issue/bettstetter.html
giver et ret godt overblik

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Peter Rongsted

Dato : 05-01-02 19:52

"Lars Falch" <larsf@germs.net> wrote:

> [...]
>det vil nok skulle bruges til at checke mail via min pc'er og til at wap'e.

High Speed Data virker ligesom et modem opkald. Så linjen er optaget,
når du er på.

GPRS terminaler (telefoner) opdeles i tre klasser. Klasse A kan være på
og være aktiv på både GPRS og GSM delen af nettet samtidig.. Jeg har
endnu ikke hørt om nogen klasse A terminaler på markedet. De fleste
terminaler er Klasse B. De kan være tilsluttet både GSM og GPRS, men kan
kun være aktiv på den ene del. Dvs at hvis du taler i telefonen, kan den
ikke samtidig overføre data på GPRS. Hvis den var aktiv på GPRS, da
samtalen startede, stoppes dataoverførslen. Når samtalen afsluttes
genoptages dataforbindelsen automatisk. En klasse C terminal kan kun
være tilsluttet enten GPRS eller GSM.

Peter

Fra : Lars Falch

Dato : 06-01-02 00:48

> High Speed Data virker ligesom et modem opkald. Så linjen er optaget,
> når du er på.

Det var også min overbevisning.

> [...]
> samtalen startede, stoppes dataoverførslen. Når samtalen afsluttes
> genoptages dataforbindelsen automatisk. En klasse C terminal kan kun

Jeg har i dag fået min T68'er, som jeg vil antage er en klasse B
terminal(?). Jeg valgte ligeledes et GPRS abbonnement, da det forekom som
det mest interessant at rode med .. Men det er noget med at de endnu ikke
kan måle hvor meget man overfører (TDC)?

Tak for den gode og simple beskrivelse, iøvrigt.

Mvh,
Lars