Ladning af mc batteri, igen-igen :-/
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 04-01-02 13:31

Hej NG.

På batteriet står der :
Charging Method
normal.: 0,9A X 5 ~ 10 h
Quick.: 4A X 1 h

Så er spørgsmålet som følger,
jeg _har_ er auto lader på 12 V- 4 A , er det så "godt nok" at lade på
batteriet en time inden at mc'en skal startes op ( snart - meget snart
-) ),

eller skal jeg motionere batteriet et par gange inden evt. ved at aflade
det,
( måske bare halvt afladet ,vi har en hjemmelavet aflader til knægtens
batterier til hans fjernstyrede biler, såmænd bare en 12V H4 pære med et par
kabelsko og et par næb), og så nøjes med at lade på batteriet en ½ time ?

Eller skal jeg få fat på en 12V lader der ikke lader med mere end ca. 1 A ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-01-02 15:16

Iflg. batt. så skulle det jo være ok at lade med 4A i en time. Men generelt
er det bedre at lade med en lavere strøm.

Jeg er begyndt at opbevare mine batterier ved stuetemperatur, siden har det
ikke været nødvendigt at oplade batt. inden MC'en skulle ud og kører.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-01-02 15:43

Hej,

> jeg _har_ er auto lader på 12 V- 4 A
[SNIP]
> en 12V H4 pære med et par kabelsko og et par næb.

Ud fra princippet om brugen-af-forhåndenværende-komponenter(tm) kunne du jo
sætte din H4 pære i serie med laderen. Den skal nok begrænse strømmen til
omkring en ampere (+/- hundrede procent eller noget ).

Så kan du bare lade laderen være tilkoblet i 5-10 timer. Pæren burde lyse
noget i starten og så blive svagere efterhånden som batteriet er ved at være
opladet.

Fra : Armand

Dato : 04-01-02 16:04

Dennis Hellan Pedersen <dhp@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> på batteriet en time inden at mc'en skal startes op?
> Eller skal jeg få fat på en 12V lader der ikke lader med mere end ca.

Den generelle regel er ladestrøm á 10% af batteriets kapacitet i Ah!

Steen Gruby's efterhånden gamle, og meget gennemdiskuterede råd er at
finde og bruge en strømforsyning på imellem 12,5 og 14,2 V (jo højere
indefor denne ramme, desto bedre!) blandt alle de der måtte forefindes i
husholdningen (Jeg har tre alene hér ved PC'en, et par fastmonterede
andre steder, samt indtil flere der er ladere til batteridrevet værktøj
á boremaskine, håndstøvsuger samt (især) Mobiltelefoner!). Ladestrømmen
på sådanne er oftest under 1 A (=1000 mA) og forøvrigt bedre ensrettet
end en alm. autoladers

Søg og du skal finde!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 04-01-02 16:53

> [...]
> á boremaskine, håndstøvsuger samt (især) Mobiltelefoner!). Ladestrømmen
> på sådanne er oftest under 1 A (=1000 mA) og forøvrigt bedre ensrettet

Der ka' man bare se, har allerede fundet 1' måske 2 '

1' er i brug til pc højtalerne :o/, det er måske den "bedste" ?
Output : 12 V - 1000 mA 12VA

2' er ikke i brug til noget, kan faktisk ikke huske hvad den er til :o/, men
den er jo _over_ 14,2 V ??
Output : 15 V - 1000 mA 15VA

Hwa' så' "kloge åge'er", )

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : molnit

Dato : 04-01-02 19:46

> Der ka' man bare se, har allerede fundet 1' måske 2 '
>
> 1' er i brug til pc højtalerne :o/, det er måske den "bedste" ?
> Output : 12 V - 1000 mA 12VA

For lav spænding.... :(

> 2' er ikke i brug til noget, kan faktisk ikke huske hvad den er til :o/,
men
> den er jo _over_ 14,2 V ??
> Output : 15 V - 1000 mA 15VA

Smid 2 dioder i serie med den, så vil de tage 1-1,4Volt fra de 15 Volt,
og derved er den ok...

Og en sidste ting... du må ALDRIG aflade dit MC batteri, eftersom
cellerne falder sammen og ødelægges.

VH
Lars Molnit

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-01-02 00:38

"molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> For lav spænding.... :(
8<--
På grund af de 12V ?, min auto lader giver jo ikke mere end 12V, men bare
lidt flere A ( 4 )

Hvad så med strømforsyningen til min, øøeææh! knægtens racer bane, vil
den være bedre ?
12 V - 1,6 A ( er det så = 1600 mA ? ) 16VA

> [...]
Volt,
> og derved er den ok...
>
> Og en sidste ting... du må ALDRIG aflade dit MC batteri, eftersom
Med hensyn til afladning, mente jeg ikke at aflade batteriet totalt, men at
sætte 12 V - H4 pæren til og så lade den "brænde"
et stykke tid , så man kunne se at den begyndte at tabe i lys styrke, altså
en slags motion for batteriet ?, og så sætte en lader på,
måske gøre det par gange hen over vinteren.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Moller

Dato : 05-01-02 01:30

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@tdcadsl.dk> wrote in message

> "molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> 8<--
> På grund af de 12V ?, min auto lader giver jo ikke mere end 12V, men bare
> lidt flere A ( 4 )

Din Autolader skulle gerne give 14-14,4Volt fra sig... jo, den er til
12Volts batterier, men det kræver en højere spænding fra laderen end selve
batteriet.

> Hvad så med strømforsyningen til min, øøeææh! knægtens racer bane,
vil
> den være bedre ?
> 12 V - 1,6 A ( er det så = 1600 mA ? ) 16VA

igen de 12Volt. hmm... du roder nu rundt i dine V , A og VA :) hæhæ...
hvis den er på 12Volt og 1,6A så er det altså mere de 19.2VA og ikke 16 :)
og jo 1,6A = 1600mA eftersom præfix m = 10^-3 men i dette tilfælde er der 2
ting der tæller... ladespændingen som skal ligge lidt mellem 12,5-14,4Volt
og ladestrømmen, som ikke må være for høj, når de kun er
vintervedligeholdelse... og der må jeg detsvære give Armand ret i at der er
fornuft i den 10% regel... så hvis du sider med et 7A batteri som fra min MZ
brug en lader ved 700mA eller mindre... bruger du et 11A som på min GT så
passer den 1-1,1A ok. men helt ærligt, er det lige meget.... brug 1A så er
man ikke helt galt der.

Indtil nu er din bedste løsning de 15V 1A og så med 2 dioder i serie...
2 dioder er jo kun 20øre... så mon ikke du kender en som forære dig dem :)
eller hvis du bor i nærheden Albertslund har jeg nok nogen ellers
alternativt, smid en modstand på 3ohm 3Watt i serie i stedet for dioderne...
:)

> [...]

altså
> en slags motion for batteriet ?, og så sætte en lader på,
> måske gøre det par gange hen over vinteren.

Motionere... hæhæ, gammel religion fra gamle typer batteri'er :) spring
det over, og opbevar dit batteri ved stuetemperatur, og lad det lade en gang
imellem :)

VH
Lars Molnit,
P.S. Jeg selv gider ikke det pjat, så begge mine ryger bare på
Autoladeren, og så er det bare det.... eneste batterier jeg har ødelagt er
dem på GT'en fordi laderelæet ikke var stillet korect af den tidligere ejer,
og derved lade med 17Volt... eneste jeg ser som batteridræber er
spændingen... men det er igen religion

Til sidst koster et nyt batteri 3-400Kr... så det er sku ikke døden at
skifte sådan en fætter hvis det engang blir slidt... og de får timer med
autoladeren mod de tæsk den for via laderelæet på maskinen når du køre er
peanuts.

Fra : Armand

Dato : 05-01-02 06:26

> [...]
bane, vil
> den være bedre ? - 12 V - 1,6 A ( er det så = 1600 mA ? ) 16VA

Motorens eget ladesystem lader med op til 14,2 Volt (nominelt), og det
er denne effekt du kan se når lyset bliver kraftigere ved gasgivning =>
ladespænding i forhold til tomgang => batterispænding!
For at kunne fylde et 12 Volts batteri nytter det ikke at lade med 11,5
volt, vel?
Og ejheller 11,95 Volt, vel?
11,95V og 12V kan i denne sammenhæng være næsten det samme!
Der skal en given overspænding til for at fylde på en akkumulator,
hvilket også er grunden til at man ikke kan lade en tom akkumulator op
v.h.a. en friskopladet ditto, og hvis man udnytter ladesystemets egne
grænser fuldt ud gør man ikke noget galt!

Jup!
Eller en enkelt given 12V pære (forsøg dig med div str. og mål efter med
et voltmeter!) i serie

> [...]
altså
> en slags motion for batteriet ?, og så sætte en lader på,
> måske gøre det par gange hen over vinteren.

H4'eren er unødig kraftig!
Eftersom at det er brugen/motionen der er væsentligst, kommer det ikke
an på om batteriet er afladet på 10 timer, så brug blot en (meget)
mindre pære, og hold dig fra total afladning!

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-01-02 18:23

> Søg og du skal finde!

Jeg købt en færdig lavet, med multistik til at mont på batteriet, den koster
ikke mere end 145 kr, så er den nem at slutte til ikke noget med batteriet
af og på

Mvh Jesper

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-01-02 00:20

"Jesper Pedersen" <duval@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købt en færdig lavet, med multistik til at mont på batteriet, den
koster
> ikke mere end 145 kr, så er den nem at slutte til ikke noget med batteriet
> af og på

Hvor henne ? ( forretning ) , og hvad hedder laderen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~

Dato : 05-01-02 00:55

http://www.harald-nyborg.dk/

Oplader Batteri Fra 5A til 200A

EINHELL BATTERILADER AFEN10

Til 12 Volt. Elektronisk ladning. Overladning umulig. Særlig velegnet
til vedligeholdelsesfri batterier. SKAL bruges til alle nyere biler. Med
elektronisk overbelastning- og kortslutningssikret.

Månedens Folder pris Katalog pris 449,00 Kr 249,00
(Eur 35,83)

Antal 123456789 Bestil nr 4572

Kaj Gasseholm
Stentofterne 19
7600 Struer

Tlf. 97 84 02 87
Mobil. 20 22 42 87
Email. gasse@get2net.dk
http://www.wildwildwest.dk
ICQ 12858929

Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : iluap

Dato : 05-01-02 12:05

"Dennis Hellan Pedersen" skrev d. 05-01-02 00:20 dette indlæg :

> koster

> Hvor henne ? ( forretning ) , og hvad hedder laderen

Jeg har for 5 år siden købt en "EMGO", tror jeg nok der står, hos
Roberts MC i Guderup...den kostede 125.-kr...den er på 500 MA og 12(6)
V...osse med "multi"stik, som jeg har monteret neden under det ene
sidedæksel...laderen har jeg placeret i et (elektronisk) tænd-og-slukur,
og indstillet det til at lade 2 x 1½ time hver uge, da jeg efter at have
haft 'cykel i 28 år ikke får kørt så meget længere...når jeg så kommer
hjem efter en tur, er det bare i med stikket, så er den altid frisk...

Med venlig hilsen

Hans
Suzuki 1100 EZ

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-01-02 11:10

> Hvor henne ? ( forretning ) , og hvad hedder laderen

Jeg købte den hos Harry´s Motorservice i Randers

Mvh Jesper

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-01-02 13:12

Armand wrote:

> [...]
> husholdningen (Jeg har tre alene hér ved PC'en, et par fastmonterede
> andre steder, samt indtil flere der er ladere til batteridrevet værktøj

Jeg har hentet adskillige strømforsyninger på div. kræmmermarkeder. Der er
altid nogen der har gamle strømforsyninger til mobiltelefoner, bærbare
PC'er, og mystisk elektronisk legetøj til salg. Spændingen og strømstyrken
står nprmalt på laderen, og finder man den rigtige, skal man bare igang med
at prutte om prisen

/Rune

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 13:47

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> står nprmalt på laderen, og finder man den rigtige, skal man bare igang

Var i går inde på 'Det blå marked' ( Haslev), for at se om jeg kunne finde
noget der var bedre egnet end det jeg selv havde,
der var godt nok mange gamle strømforsyninger, bare ikke lige nogen jeg
kunne bruge, der var faktisk ikke nogen over 12 V, og
dem der var røg så helt op på 18 ~ 24 V.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-01-02 21:48

On Sun, 6 Jan 2002 13:47:27 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Dennis.

> [...]
>kunne bruge, der var faktisk ikke nogen over 12 V, og
>dem der var røg så helt op på 18 ~ 24 V.

Du kan ikke regne alt for sikkert med den spænding sådanne smådimser
er påstemplet.
Det med de 12 volt kan dække over alt fra 11 til 18 volt.
Det kommer sig af at de fleste apparater de skal forsyne har en
indbygget stabilisering, så for dem er det ligegyldigt om der er en
stor spredning i den spænding der påtrykkes dem.
Jeg fiskede lige 4 forskellige småstrømforsyninger, alle påstemplet 12
volt 1 Amp, op af skuffen og målte dem.
17,23 V, 16.90 V, 15.88 V og 12,31 volt - det er virkelig noget af en
spredning.
Jeg belastede den der afgiver 17,23 V med 350 mA og så faldt
spændingen til 14,6 V.
Den vil altså kunne anvendes til at lade en akku med hvis den kun får
lov til at sidde i et begrænset tidsrum ca. 8-10 timer - sagt på en
anden måde: Indtil akku'en er fuldladet.
Strømmen ved fuld ladning er for stor til vedligeholdelsesladning.
Der er kun en sikker måde at udvælge en strømforsyning til
vedligeholdelsesladning på.
Du skal have et voltmeter med som "støttepedagog".
Mål spændingen strømforsyningen giver fra sig i ubelastet tilstand.
Ligger den mellem 14 og 15 volt er sagen klar - den er egnet til
vedligeholdelsesladning

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Niels S.

Dato : 05-01-02 13:10

> [...]

> Eller skal jeg få fat på en 12V lader der ikke lader med mere end ca. 1 A
?

Hej Dennis.

Hvad med at spørge en af dine køre-kammerater. Jeg erindrer at der i blandt
dem findes en el-ingeniør, der sikkert kan hjælpe dig med både stumper og
tips

Vi ses.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 13:56

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blandt
> dem findes en el-ingeniør, der sikkert kan hjælpe dig med både stumper og

Der ka' man bare se, det er ikke noget jeg vidste ?,
normalt går man jo ikke op i hvad ens køre-kammerater er af proffesion,
det er det bedste ved Mc interessen, ens bedste køre-venner kan være
Direktør eller 'Tisse mand' i Tivoli og det er faktisk lige fedt !

Fint nok , så må vi jo lige skrive sammen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels S.

Dato : 06-01-02 19:58

Dennis Hellan Pedersen skrev

> Der ka' man bare se, det er ikke noget jeg vidste ?,

Hukommelsen og diverse andre effekter har det med at blive tabt når du er på
farten hva'! )))

> normalt går man jo ikke op i hvad ens køre-kammerater er af proffesion,
> det er det bedste ved Mc interessen, ens bedste køre-venner kan være
> Direktør eller 'Tisse mand' i Tivoli og det er faktisk lige fedt !

*HAVE*

> Fint nok , så må vi jo lige skrive sammen

Jep. Jeg kigger lige i gemmerne først.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 21:11

> Hukommelsen og diverse andre effekter har det med at blive tabt når du er

> farten hva'! )))

*LOL* der gik lige lidt tid, så faldt 10'øren

> *HAVE*

Den fatter jeg til gengæld ikke :o/

> Jep. Jeg kigger lige i gemmerne først.

Fint, glæder mig

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels S.

Dato : 06-01-02 21:24

Dennis Hellan Pedersen skrev

> Den fatter jeg til gengæld ikke :o/

Jeg tror der er et par år siden at den blev opfundet her på dfm. Vistnok som
*HAVEGRILL* hvor den første del stod for:

Har Aldrig Været Enigere

og den sidste del er vist alle bekendt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-01-02 21:53

Niels S. wrote:

> Dennis Hellan Pedersen skrev

> Jeg tror der er et par år siden at den blev opfundet her på dfm. Vistnok
> som *HAVEGRILL* hvor den første del stod for:
>
> Har Aldrig Været Enigere

Det var mig der fandt på det med haven At det så var en anden der fandt
noget bogstaverne kunne stå for er en anden sag
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 08-01-02 17:21

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Det var mig der fandt på det med haven

"GRIL" og "GRILL" er opstået igennem en grundig brainstorming over et
alternativ til det engelske "LOL"!
Det skete i en forsamling hos MC Chaufførerne (FVAK-arbejdet),
hvoriblandt der var overtal af D.F.M. læsere/brugere!

--
Armand.