Visdommens Bog
Fra : ssm

Dato : 10-12-00 01:36

Jeg forstår ikke hvorfor Visdommens Bog ikke blev accepteret i Biblen.
Den gør et stort indtryk på mig..

S.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-12-00 01:50

ssm <cfp13653@vip.cybercity.dk> mælte sligt:

>Jeg forstår ikke hvorfor Visdommens Bog ikke blev accepteret i Biblen.
>Den gør et stort indtryk på mig..

Kriteriet for medtagelse af skrifter var et andet end "hvad, der gør
stort indtryk på folk".

--
-=-=-=-=-=-= The stylus is more potent than the claymore =-=-=-=-=-=-
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Lyrik

Dato : 10-12-00 01:55

"ssm" <cfp13653@vip.cybercity.dk> wrote in message
: Jeg forstår ikke hvorfor Visdommens Bog ikke blev accepteret i Biblen.
: Den gør et stort indtryk på mig..
:
: S.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Som den Katolske kirke meget rigtigt ytrer:

apokryfer. (gr. skjulte ting). Betegnelse for visse jødiske og kristne
skrifter, som Kirken har udelukket fra den hellige Skrifts kanoniske bøger.
Nogle få skrifter, de "deuterokanoniske bøger", som ikke er taget med i den
hebraiske bibel og som heller ikke accepteres af anglikanerne og
protestanterne, er kanoniske for den katolske og de østlige Kirker (f.eks.
Tobias' Bog, Visdommens Bog og de to Makkabæerbøger). Ethvert skrift, der
ikke er autentisk mht. forfatter eller indhold, kan siges at være apokryft;
men sådanne skrifter er ikke nødvendigvis uden historisk eller anden værdi.

Derfor kan det godt have en værdi for dig og andre.
Jeg synes for eksempel at finde oprindelsen til nogle fine udtalelser af
Jesus i Thomasevangeliet, selv om det virker noget inspireret af
erkendelsesfilosofi-gnosticisme.

Visdom er jo også en erkendelse i et intellekt, så den der hælder til vise
ord vil søge visdommens erkendelse.

Det er der jo ikke noget forkert i idet Paulus taler om at visdom taler man
iblandt fuldvoksne(kristne) og ligeledes at -når det stykkevise forsvinder
skal vi se ansigt til ansigt.

Det er i frelseperspektiv at man ser det apokryfe, nemlig at den vise er
nærmere frelse end den enfoldige.
Det kan jo ikke være tilfældet, idet der siges at Gud har åbenbaret frelsens
vej for de somikke er regnet for noget i verden.
Og at denne verdens vise er gjort til skamme.
Nu er det jo heller ikke denne verdens visdom vi søger, men Guds visdom som
kan få den Helligånd som er os givet til endog at ransage Guds dybder.
Men ydmyghed må følge den vise, så visdommen ikke bliver hans snare.

mvh
Jens Erik Bech

--
<Er der beviser på Guds eksistens, eller må vi nøjes med at tage Jesu Kristi
ord for gode varer?>

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-12-00 18:32

"ssm" <cfp13653@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår ikke hvorfor Visdommens Bog ikke blev accepteret i Biblen.
> Den gør et stort indtryk på mig..
>
> S.

Hvad årstal er den skrevet ??

Erik