hovedet mod J
Fra : ssm

Dato : 06-12-00 22:17

Måske skulle man vende hovedet mod Jerusalem når man beder?
2 krønike kap. 6..

Fra : YEAH !

Dato : 06-12-00 23:03

"ssm" <cfp13653@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Måske skulle man vende hovedet mod Jerusalem når man beder?
> 2 krønike kap. 6..
---------------------
Hvor man vender hovedet er ikke så vigtigt når man beder, men det er
hjertets stilling Gud ser efter. Ofte beder jeg når jeg ligger i sengen.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 06-12-00 23:32

ssm wrote:

> Måske skulle man vende hovedet mod Jerusalem når man beder? 2 krønike
> kap. 6..

Som muslimene vender hodet mot Mekka?

Kjellemann

Fra : ssm

Dato : 07-12-00 00:23

Nemlig Hr. Kjellemann...og hvorfor ikke

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 12:45

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 10-12-00 12:45

Olav Grimdalen wrote:

> Men det var ikke det Jesus sa til den Samaritanske Kvinne.
>
> Olav

Skrumpffff!!, Olav. Les det første- og de påfølgende innleggene i tråden,
før du blander deg.

Kjellemann

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 10-12-00 19:22

On Sun, 10 Dec 2000 12:45:18 +0100, "Kjell I. Johnsen"
<kjell.i.johnsen@online.no> wrote:

>Skrumpffff!!, Olav. Les det første- og de påfølgende innleggene i tråden,
>før du blander deg.
>
>Kjellemann

Like hyggelig som vanlig. Forøvrig var det riktig det jeg skrev, men
det gikk over din forstand.

Olav

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 10-12-00 19:28

Olav Grimdalen wrote:

> Like hyggelig som vanlig. Forøvrig var det riktig det jeg skrev, men
> det gikk over din forstand.
>
> Olav

Det gikk nok over min forstand. Er det frustrerende for deg at det går over min
forstand?

Kjellemann

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 10-12-00 19:22

On Sat, 09 Dec 2000 17:54:26 GMT, Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net>
wrote:

>Men det var ikke det Jesus sa til den Samaritanske Kvinne.
>
>Olav

JOH 4,20 Våre fedre tilbad på dette fjellet, og dere sier at Jerusalem
er stedet hvor en skal tilbe.
JOH 4,21 Jesus sier til henne: Tro meg, kvinne! Den time kommer da
dere verken skal tilbe Faderen på dette fjell eller i Jerusalem.
JOH 4,22 Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner,
for frelsen kommer fra jødene.
JOH 4,23 Men den time kommer, og er nå, da de sanne tilbedere skal
tilbe Faderen i ånd og sannhet. For det er slike tilbedere Faderen vil
ha.
JOH 4,24 Gud er ånd, og de som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.

Olav

Fra : Niels Steg

Dato : 07-12-00 00:54

M1-.@1ity.dk...
> Måske skulle man vende hovedet mod Jerusalem når man beder?
> 2 krønike kap. 6..

Læs det igen, der står "mod dette sted" og det sted var hvor Gud befandt
sig dengang, nemlig i Templet.

den anden ting de skulle gøre var at vende om fra deres synd

Niels

Fra : kij@statoil.com

Dato : 07-12-00 08:11

Niels Steg wrote:

> [...]
> sig dengang, nemlig i Templet.
>
> den anden ting de skulle gøre var at vende om fra deres synd

Befinner Gud seg der fortsatt, i Tempelet ?

Kjellemann

Fra : Niels Steg

Dato : 07-12-00 12:40

<kij@statoil.com> skrev i en meddelelse

> Befinner Gud seg der fortsatt, i Tempelet ?

Nope

Niels

Fra : kij@statoil.com

Dato : 07-12-00 16:10

Niels Steg wrote:

> <kij@statoil.com> skrev i en meddelelse

> Nope
>
> Niels

Hvorfor vende hodet dit, om han ikke er der? Dessuten, hva vet du om
hvor han befinner seg?

Kjellemann

Fra : N/A

Dato : 07-12-00 17:59

Fra : Bjarne Krog

Dato : 07-12-00 17:59

On Thu, 7 Dec 2000 16:43:11 +0100, "Niels Steg"
<niels.steg@get2net.dk> wrote:

>Du kritiserer hele tiden de kristne, men hvor er dit grundlag?
>
>Uden et rimeligt kendskab til skriften, har du ingen mulighed for at
>forstå Gud bare nogenlunde, og hvis du ikke kender Guds handlemønstre i
>fortiden, hvordan skal du så kunne bedømme Hans folk nu?
>
>Læs Johannes Evangeliet for at finde ud af forskellen på GT tiden og vor
>tid, set med Guds øjne!
>
>Niels

Hvor mange af dem der var med til at kalde "vandre mod lyset" for
satans værk og deslign. har eller havde nogen kendskab til vml. ???
Kærlig VML hilsen fra Bjarne,
Som anbefaler folk der også tror på reinkarnation, at kigge ind på.
http://www.geocities.com/Athens/Forum/2064/index.htm eller
http://www.vandrer-mod-lyset.dk/vmldk.htm

Fra : Niels Steg

Dato : 07-12-00 21:04

"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 7 Dec 2000 16:43:11 +0100, "Niels Steg"

> Hvor mange af dem der var med til at kalde "vandre mod lyset" for
> satans værk og deslign. har eller havde nogen kendskab til vml. ???

Hmm,
hvor mange fra vml kender Jesus Kristus som deres frelser?

Niels

Fra : Bjarne Krog

Dato : 07-12-00 23:55

On Thu, 7 Dec 2000 21:03:54 +0100, "Niels Steg"
<niels.steg@get2net.dk> wrote:

>"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Hmm,
>hvor mange fra vml kender Jesus Kristus som deres frelser?

1. Hvem er "fra vml" ?? det er ikke en trossamling.

2. Hvad mener du med frelser ?? I vml står der at Jesus er Guds søn,
og han er den største forkæmper for at føre meneskene til deres fader
(Gud), så det kan vel også betegnes for at være en slags frelse.

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 22:22

Fra : YEAH !

Dato : 08-12-00 22:22

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Og faktisk leder Jesus ikke folk til Ham, i følge Bibelen beder han ikke
> engang for de ufrelste, men kun for sit eget folk.. så det med at lede
> går altså igennem det folk, som han allerede har.
----------------
det er jeg uenig i, jeg mener at Helligånden drager på alle mennesker til at
komme til Jesus.

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 08-12-00 23:12

"YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ----------------
> det er jeg uenig i, jeg mener at Helligånden drager på alle mennesker

Jeps - men bogstaveligt - er det som jeg siger

Joh 17,9
Jeg beder for dem; ikke for verden beder jeg, men for dem, du har givet
mig, for de er dine;

Jesus HAR sendt Helligånden, men vi er Hans legeme her på Jorden, og
Jesus arbejder gennem os!

Niels

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 09-12-00 18:54

On Fri, 8 Dec 2000 22:21:50 +0100, "YEAH !"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>----------------
>det er jeg uenig i, jeg mener at Helligånden drager på alle mennesker til at

Jørgen.

Det har du helt rett i. Les misjonsbefalingen som Jesus ga like før
han vendte tilbake til Himmelen. Og, velkommen tilbake.

Olav

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-00 19:06

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

>Hmm,
>hvor mange fra vml kender Jesus Kristus som deres frelser?

Hvor mange fra Bibelen er født på ny?

--
-=-=-=-=-=-= The stylus is more potent than the claymore =-=-=-=-=-=-
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Niels Steg

Dato : 08-12-00 21:46

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:pr823tokdpsoba70li2tsj54f8f2288roj@4ax.com...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

> Hvor mange fra Bibelen er født på ny?

I GT : Ingen
I NT : Alle de der har taget imod Kristus som deres frelser jvf. Joh 3,
16 og Rom 10,9

Niels

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 18:44

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-00 18:44

Bjarne Krog <b.krog@get2net.dk> mælte sligt:

>Jeg læser hans indlæg som værende "hvad er det her for noget" og
>"hvorfor vende hovedt, hvis der ikke er nogen grund dertil??"

Diskussionen her udspringer af, at der i GT findes en række forskellige
opfattelser og teologier, der kommer til udtryk i forskellige og nogle
gange modstridende udsagn. Mest markant er det den såkaldt præstelige og
den deuteronomistiske teologi, og det er da også dem, der er årsag til
forvirringen her.

Den præstelige teologi optræder hovedsageligt i visse dele af
Pentateuken (de fem Mosebøger) og er hovedsageligt beskæftiget med det
rent kultiske, med ofringerne, med renhedsloven, med tempeltjenesten
osv. Ifølge den præstelige opfattelse *bor* Jahve i hans tempel, nærmere
bestemt i det allerhelligste (templets "adyton"), og folk drager derfor
op til templet for at tilbede ham. For den præstelige teologi er
kategorien "Israel" som sådan ikke voldsomt relevant, både israelitter
og ikke-israelitter kan deltage i kulten.

Den deuteronomistiske teologi kommer hovedsageligt til udtryk i
Deuteronomium (dvs. Femte Mosebog), men går også som en linie gennem en
lang række af de historiske skrifter i GT og er den teologi, der har
været mest brugbar for teologien og derfor kendes bedst. Den
deuteronomistiske teologi fokuserer på historien, på kategorien "Israel"
og dermed på forskellen mellem Israel og de omgivende folkeslag, på
forjættelserne og på Jahves pagttroskab. Ifølge den deuteronomistiske
teologi bor Jahve i himlen og templet er blot et sted, hvor man dyrker
ham. Templets funktion er primært som et sted, hvor man kan kommunikere
med Jahve, der befinder sig i himlen, men udviser speciel bevågenhed på
netop dette sted.

Fra : YEAH !

Dato : 07-12-00 16:45

> <kij@statoil.com> skrev i en meddelelse

> Nope
--------------
Gud er allestedsnærværende

Fra : kij@statoil.com

Dato : 08-12-00 15:30

"YEAH !" wrote:

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> --------------
> Gud er allestedsnærværende

Takk for opplysningen. Men hvorfor da vende hodet mot Tempelet?

Kjellemann

Fra : YEAH !

Dato : 08-12-00 22:18

> Takk for opplysningen. Men hvorfor da vende hodet mot Tempelet?
---------------
Det er der heller ingen der siger vi skal. Der er forskel på den gamle og
den nye pagt.

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 09-12-00 01:22

YEAH ! <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:90rj6s$7hj$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> ---------------
> Det er der heller ingen der siger vi skal. Der er forskel på den gamle

Kan man sige det sådan, at Gud i GT boede i et tempel, bygget med
hænder, som dog kun bliver en skygge af det åndelige tempel, hvori han
bor i NT? - Os!

Mr. D

Simon Griis

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-12-00 12:05

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:

>Kan man sige det sådan, at Gud i GT boede i et tempel, bygget med
>hænder, som dog kun bliver en skygge af det åndelige tempel, hvori han
>bor i NT? - Os!

Man kan i hvert fald ikke sige, at Gud i GT entydigt bor i et tempel.
Begge opfattelser findes også der.

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 01:23

Fra : Mr. D

Dato : 09-12-00 01:23

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A3172CE.157D7BE4@online.no...

> Joda, det er det noen som sier. SSM sa det, som startet denn tråden
med
> ordene: 'Måske skulle man vende hovedet mod Jerusalem når man beder?

Hvem siger det ellers, ud over SMS?

Mr. D

Simon Griis

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 09-12-00 01:59

"Mr. D" wrote:

> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en
> [...]

Jeg vet at det er mange kristne som bestemt mener det ikke er forskjell på
den gamle- og den nye pakt. Men her er det kanskje kun ssm. Følgelig kan
jeg kun forholde meg til hva han sier, hvilket jeg også gjør.

Kjellemann