select casesætning med to tekstbokse
Fra : Tina Hoffmann

Dato : 03-01-02 19:25

Jeg forsøger at lave en select case-sætning således at når man skriver et
bestemt tal i tekstboks1 og et bestemt tal i tekstboks2, så kommer
fremkommer et tal i tekstboks3. Dette skal så kunne gøres med forskellige
kombinationer af tal som så udløser forskellige tal i tekstboks3. Ved kun en
tekstboks skriver man jo:
select case text1.text
case 1
text3.text = 2
end select
Hvad skriver man så ved en kombination af to?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-01-02 20:11

"Tina Hoffmann" <tina@archmail.com> wrote in message
> [...]
> text3.text = 2
> end select
> Hvad skriver man så ved en kombination af to?
Hej Tina

Du kan skrive noget ala:

Select Case text1.text
Case 1
Select Case text2.text
Case 1
text3.text = "1+1 = 2"
Case 2
text3.text = "1+2 = 3"
End Select
End Select

Dette bliver dog noget rodet, så jeg ville nok foretrække en if
elseif
konstruktion.

If betingelse Then
[sætninger]
[ElseIf betingelse-n Then
[elseifsætninger] ...
[Else
[elsesætninger]]
End If

Men hvad er du prøver at lave, det kan være, at der findes en
smukkere løsning .
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-01-02 22:40

Tina Hoffmann skrev:
> select case text1.text
> case 1
> text3.text = 2
> end select
> Hvad skriver man så ved en kombination af to?

Du berører en helt generelt mangel ved alle de programmeringssprog,
som jeg kender: Manglen på muligheden for en generel metode til at
kombinere to variabler eller udtryk i en betingelsessætning.

Det kan f.eks. være smart, hvis man har tre heltalsvariabler b1, b2 og
b3, at man kunne kombinere dem som:

Select Case b1, b2, b3
Case 1, 27, 5
'Gør noget
Case 0, 500, 33
'Gør noget andet
Case Else
'Gør noget tredie
End Select

Men det kan man ikke... man er i stedet nødt til i hver enkelt
tilfælde at se på hvad der er bedst/smartest/nemmest - det afhænger
helt af den enkelte situation!

Hvis man absolut VIL bruge en case-sætning, kan man benytte et lille
trick - se nu denne omskrivning af ovenstående select-sætning:

Select Case True
Case b1 = 1 And b2 = 27 And b3 = 5
'Gør noget
Case b1 = 0 And b2 = 500 And b3 = 33
'Gør noget andet
Case Else
'Gør noget tredie
End Select

Det svarer naturligvis præcis til følgende if-sætninger:

If b1 = 1 And b2 = 27 And b3 = 5 Then
'Gør noget
ElseIf b1 = 0 And b2 = 500 And b3 = 33 Then
'Gør noget andet
Else
'Gør noget tredie
EndIf

Hvorved man kan se at der, i dette tilfælde, ikke rigtig er noget
sparet ved at bruge en case-sætning fremfor if-sætninger.

Helt afhængig af HVAD det egentlig er, at du ønsker at gøre, kan det
dog være at der findes en bedre løsning for dig. Du må derfor uddybe
nærmere hvad det er, at du vil, hvis vi skal komme med et bedre bud.

-------
Tomas

Fra : Carsten Suurland

Dato : 04-01-02 09:40

Hej Tomas

Den Select Case du skitserer er faktisk helt almindelig syntax...

Gyldig Select Case syntax inkluderer:

* Case 1
* Case 1, 2
* Case 2 to 5
* Case Is ...
osv, osv.

Så det du efterlyser er absolut muligt...

/Carsten Suurland

Fra : Carsten Suurland

Dato : 04-01-02 09:45

Hej Tomas... igen

Jeg har vist misforstået dit indlæg...
Ved endnu en læsning kan jeg godt se, at det jeg skitserede ikke var det du
efterlyste...
Så du har ret... det kan ikke lade sig gøre direkte, men det kan dog lade
sig gøre ved at kombinere en funktion i dine case-sætninger, med f.eks en
Select Case True.

Select Case True
Case... Funktionskald der returnerer Sand eller Falsk, Funktionskald...
Case...
End Select

/Carsten Suurland

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-01-02 12:49

Carsten Suurland skrev:

> Jeg har vist misforstået dit indlæg...

Det vil jeg ubetinget give dig ret i.

> [...]
> Så du har ret... det kan ikke lade sig gøre direkte, men det kan dog
> lade sig gøre ved at kombinere en funktion i dine case-sætninger, med

....som jo netop er det, som jeg viste et eksempel på... ???

-------
Tomas

Fra : Harald Staff

Dato : 04-01-02 11:54

Hei Thomas

Jeg pleier å løse dette -om forholdene er kontrollerte med definerede
maxverdier- ved å multiplisere dem sammen efter viktighet. F.eks. la os si
at A,B og C er i prioritert rekkefølge:

Kriterium = A*10000+B*100+C
Select case kriterium
case 1 to 99 (a og b er 0)
case 100 to 9999(a er 0, kontroller b og c)
case else (kontroller alle)
End select

Meget enklere er det med boolske variabler -de kombineres til et desimaltal
fra binært:
1101 (=13) betyr at A,B og D er sande, C er usand.

Beste hilsen Harald

Tomas Christiansen <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i

Fra : Tina Hoffmann

Dato : 05-01-02 15:36

Tak for hjælpen, jeg har fået det til at virke med variabler