Ansgar Nyhedsbrev, dec. 2000 /
www.ansgar.dk
1. Skal kristne være lykkelige?
I den såkaldte fremgangsteologi er det idéen at man skal bruge bibelen
til at få succes i livet. En tilsvarende lære kan findes i visse
katolske kredse, hvor man ligefrem kan høre præster hævde, at det er
"en synd ikke at være lykkelig". Men hvor godt stem-mer disse
forestillinger med den kristne tro? Var Jesus lykkelig? Var Jomfru
Maria lykkelig? Ja, det afhænger nok af hvilket tidspunkt af deres liv
vi snakker om. I hvert fald tror jeg ikke, at Jesus glædede sig til
korset, eller at Maria var lykkelig, da hun stod foran hans afsjælede
legeme. Men betyder det så, at Jesus og Maria syndede? Nej, det gjorde
de ikke, for de vidste nemlig, at der ingen synd er i at lide og at
synd i det hele taget slet ikke har at gøre med, hvor lykkelig eller
ulykkelig man er. Synd er at gøre skade mod næsten og ikke at følge
Guds vilje, som du kender den gennem din egen samvittighed. Det er
netop det, som adskiller den kristne tro fra psykologien og den
moderne hedenskab. Kristne er frie, fordi vi kan være som vi vil.
Psykologer og lykkeridderer venter bare på, at illusionerne brister,
og på at deres jagt efter lykken fører til det modsatte. Og så har de
intet våben mod det de er havnet i, for de tror jo selv på, at lidelse
og ulykke er bevis på at de er dumme eller syndige, og dermed
ud-sættes de naturligvis for afvisning og foragt fra deres
ligestillede. Lidelsen bliver alt-så dobbelt for de hedenske, og netop
derfor foretrækker det frihedselskende menne-ske den kristne tro frem
for psykologi og lykkereligion.
2. Humanisme kontra kristendom
Vi har i aviserne i den sidste tid kunnet læse en række artikler,
hvori repræsentanter for den danske folkekirke har gjort rede for den
modsætning, de mener der er mellem humanisme og kristendom.
Tankegangen er den, at de kristne bliver reddet af Jesus gennem "troen
alene", og at der derfor ikke er grund til at opstille moralske
værdier, der gælder for mennesker i almindelighed. Humanisme og
menneskeret er derfor - for lutheranismen - modstridende størrelser.
Det er dog ikke alle grundtvigianere, der er begejstrede for denne
tankegang. Grundtvig mente jo, at man var "menneske først og kristen
derefter", så han var faktisk kætter. Hvis man rigtig skal bekende sig
til den i DK-grundloven foreskrevne lutheranisme, så er mennesket
intet, hvis det ikke er kristent. Netop dette, er jo en af
hovedforskellene mellem den europæiske, katol-ske kristendom, og den i
Danmark dominerende særudgave af samme religion. Er mennesket noget i
sig selv, eller er det intet? Tror du det første, hører du ikke
hjem-me i den danske folkekirke.
3. Nye artikler på Ansgar.dk
Der er kommet flere interessante nye artikler på Ansgar.dk. De findes
især under om-råderne med politik og Europa/EU. Dels drejer det sig om
en artikel af Uffe Øster-gård, hvor han redegør for vores situation
efter nej-sigernes sejr den 28. september. Dels drejer det sig om en
artikel af den tidligere formand for Kristeligt Folkeparti, Jens
Møller, der han reflekterer over Europas situation før Anden
Verdenskrig, sam-menlignet med i dag. Så er der en artikel af Merete
Skov-Hansen om de vestlige lan-des forhold til Israel, hvor man
accepterer den israelske stats umenneskelige og uret-færdige
undertrykkelse af palæstinenserne og overtrædelse af gældende
FN-resolutioner, samtidig med at man kræver at andre lande (Irak,
Serbien etc.) overhol-der international ret. Til sidst er der - under
Kristendom - en lille gennemgang, som undertegnede har lavet af
Pinsebevægelsen, dens teologi og arbejdsmetoder.
4. Folkekirke og menneskeret
De danske politikere er under pres fra EU, hvor man i forbindelse med
den kommen-de Nice-traktat vil underskrive et regelsæt om forbud mod
diskrimination af religiøse minoriteter. Men de danske politikere
mener, at man gerne må have særbehandling af én religion i forhold til
andre, hvis altså denne