VPC 5/Win95 problemer
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 03-01-02 18:57

Hej alle!

Nå, nu har jeg fået købt VPC 5 til OS X, og det ser jo fint ud.

Nu er der bare det, at jeg ikke kan installere min kopi af Windows 95 på
den. Ikke sådan uden videre, i hvert fald. Jeg starter VPC op, den sorte
skærm kommer frem og fortæller mig, at der ikke er installeret noget OS
- hvad jeg jo godt ved. Så indsætter jeg windows-cd´en, genstarter
virtual machine - og det samme sker, stik imod hvad manualen fortæller.
Er det muligt, at der skal bruges et disk image af en opstartsdiskette
til Windows, hvis 95 cd´en ikke er bootable? Og i fald: Hvor f..... får
man sådan én fra?

Erfaringer modtages med kyshånd...

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : MacMan

Dato : 03-01-02 19:15

I brevet "1f5g6wh.1p0gl4j1cqmg9iN%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk" skrev
Lars Kristian Sørensen (lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk) den 03/01/02
18:56:

> [...]
> Er det muligt, at der skal bruges et disk image af en opstartsdiskette
> til Windows, hvis 95 cd´en ikke er bootable? Og i fald: Hvor f..... får

Den følger med.
Se:
"Virtual PC 5: Extras: Installing Other OSes: PC DOS Boot Disk"

Den installerer minimalt DOS system med CD-ROM support så du kan installere
fra Win 95 CD'en.

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 20:34

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Er det muligt, at der skal bruges et disk image af en opstartsdiskette
> til Windows, hvis 95 cd´en ikke er bootable? Og i fald: Hvor f..... får

Windows 95 CD'en ikke boot-able, det første CD fra MS der er boot-able
er Win98 SE.
Du skal have lagt PC-DOS ind på C drevet før du kan boote. Connectix
medleverer et disk image af en PC-DOS boot floppy, der gør dit C drev
boot-able. (version 5 opgraderingen inkluderer vist ikke dette image,
men så har du det fra din version 2.x, 3.x eller 4.x)

'/Virtuel PC 5.0/Extras/Installing Other OSes/PC DOS Boot Disk'

1) Boot din PC (du har sikkert allerede oprettet en HD container)
2) Træk imaget over på floppy ikonet
3) Reboot din PC (så starter den fra imaget)
4) skriv "y", når DOS spørger om du vil fortsætte.
5) Eject dit floppy image
6) Genstart, så booter du PC-DOS fra C drevet.
7) Sæt win95 CD'en i.
8) skriv "e:"
9) skriv install

> Erfaringer modtages med kyshånd...

Må jeg gerne slippe? jeg ved jo ikke hvor kyshånden sidst har været...

<icq:131382336>

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-01-02 21:01

> [...]
> boot-able. (version 5 opgraderingen inkluderer vist ikke dette image,
> men så har du det fra din version 2.x, 3.x eller 4.x)

Kan man i teorien lægge wirusXP ind på virtual PC ?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 21:19

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Kan man i teorien lægge wirusXP ind på virtual PC ?

Det skulle der ikke være problemer med. Du kan også lægge Linux eller
Openstep på VPC.

<icq:131382336>

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 03-01-02 23:37

> Du skal have lagt PC-DOS ind på C drevet før du kan boote. Connectix
> medleverer et disk image af en PC-DOS boot floppy, der gør dit C drev
> boot-able....(klip)

Nej, hvor pragtfuldt! Nu kører det jo. Underligt nok har jeg ikke
umiddelbart forbindelse til Stofanet, selvom jeg har logget på i OS X.
Skal man foretage særlige indstillinger i Windows for det?

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Zorilla

Dato : 04-01-02 00:20

On 03/01/2002 23:36, in article
1f5gk5j.22emw1srvsmiN%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk, "Lars Kristian
> [...]

> umiddelbart forbindelse til Stofanet, selvom jeg har logget på i OS X.
> Skal man foretage særlige indstillinger i Windows for det?

Et tillægsspørgsmål: Jeg går selv og overvejer at anskaffe mig VPC5 men har
flere steder læst at den er utrolig langsom. Er der overdrevne rygter, eller
hvordan synes du det kører?

Peter

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 04-01-02 00:56

Zorilla <zorilla@mac.com> wrote:

> Et tillægsspørgsmål: Jeg går selv og overvejer at anskaffe mig VPC5 men har
> flere steder læst at den er utrolig langsom. Er der overdrevne rygter, eller
> hvordan synes du det kører?

Tja, umiddelbart er mine erfaringer lidt begrænsede, da jeg først lige
nu har fået det til at køre. Men jeg synes nu ikke, at det virker så
ringe. Jeg vender tilbage, når jeg ved lidt mere. Indtil da kan andre
sikkert svare lidt mere fyldestgørende.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 00:59

> [...]

> flere steder læst at den er utrolig langsom. Er der overdrevne rygter, eller

Fint under Mac OS 9, 20% langsomere på Mac OS X.

Min preference er VPC 3.x på 292MHz beige G3 samt henholdsvis 466 og
500MHz iBook. Jeg har ikke prøvet VPC3 på min 400Mhz G4 eller VPC5 på
min iBook. Men der er ikke den store forskel, det er under alle
omstændigheder for langsomt til at jeg kan bruge det til andet end yde
tlf. support på venner og families PC'ere.

NB. jeg synes at livet er for kort til VPC.
På en 300Mhz G3 opnår man end ikke Pentium@60 eller 486@100ydelse. Jeg
vil skyde på at min 400Mhz G4 ligger nogenlunde på nivau med en
Pentium@60 når VPC afvikles under Mac OS 9.

Selvom om man kører VPC/win95 på en dual800 er det betydeligt
langsommerere end en en P100, 4*400MHz regnestykket duer ikke, da VPC's
problem ikke er emulering af CPU'en, det er emuleringen af grafikkort og
disk in/out.

VPC egner sig kun til at afvikle DOS programmer, teste hjemmesider,
homebanking og opkobling på database servere der ikke duer under Mac
OS... glem alt om de "fede PC programmer"

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-01-02 07:08

> VPC egner sig kun til at afvikle DOS programmer, teste hjemmesider,
> homebanking og opkobling på database servere der ikke duer under Mac
> OS... glem alt om de "fede PC programmer"

VPC er et must når det drejer sig om:

1. Home banking.

2. Ordbøger, der typisk kun findes til Windows. Eksempelvis Vinterberg
& Bodelsen [Gyldendal da-en], Oxford English Dictionary og diverse
ordbøger mellem dansk og andre sprog end engelsk.

Derudover er der en række andre opslagsværker, der kræver brug af
Windows. Som Schulz' lov- og regelsamlinger.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Karl Antz

Dato : 04-01-02 08:39

> [...]
> homebanking og opkobling på database servere der ikke duer under Mac
> OS... glem alt om de "fede PC programmer"

.... jaja

Spil vil jeg ikke drømme om at bruge den til på min 2x450MHz G4. Men
Officepakken, som jeg laver det neste af mit pengearbejde i, samt
begrænsede grafikprogrammer såsom PaintShop Pro ("pro"-delen af navnet
er næsten en fornærmelse kører fuldtud tilfredsstillende.

Jeg plejer at arbejde med manuskripter på 64-80 sider med masser af
linket grafik der skal skaleres osv, og dér har jeg ingen tempoproblemer
overhovedet.

Rent teknisk er det sådan at på en dual maskine køres emuleringen af
grafikken på en egen processor, så dér betyder det faktisk en hel del
for hastigheden - hvilket jeg umiddelbart kunne konstatere da jeg gik
over fra den dual-ignorante VPC-testdrive til VPC 5.

Så lad mig ændre Mortens udsagn: glem alt om fed PC-multimedia; men
skaæl du bruge den til kontorarbejde kører det fint.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 13:45

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Så lad mig ændre Mortens udsagn: glem alt om fed PC-multimedia; men
> skaæl du bruge den til kontorarbejde kører det fint.

Det gør de ca. 30 Tullip'er, med cyrix 586 og ISA bus, der er kastet
tilfældigt rundt på seminariert også

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 04-01-02 23:00

> [...]
> langsommerere end en en P100, 4*400MHz regnestykket duer ikke, da VPC's
> problem ikke er emulering af CPU'en, det er emuleringen af grafikkort og

Det mener du altså ikke det der! Min G3/266 kører VPC 5/win95 osr2 på
linie med en Pentium 90. Tro mig, jeg har arbejdet med Win95 på mange
mange PC'ere, og min vurdering omkring de 90 er ret præcis.

Jeg har prøvet VPC 5/Win98 på en G4/466 og der taler vi Pentium 200
hastighed.

Hvis en Dual 800 kører VPC så ringe som du siger, mangler den RAM eller
Windows er sat helt galt op.

Mojn, Thomas

Se i øvrigt: http://www.wired.com/news/technology/0,1282,48964,00.htm

--
"Usenet is like a herd of performing elephants with diarrhea:
Massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-01-02 13:57

> [...]

> flere steder læst at den er utrolig langsom. Er der overdrevne rygter, eller

Under OS X kører det temmeligt trægt på min Cube 450 Mhz. Maskinen har
512 MB RAM og VPC får tildelt 128 MB RAM, så det er ikke der, at
problemet ligger.

Jeg må tilstå at jeg ikke har fået prøvet det under Mac OS 9 endnu, men
som det kører under OS X, så var VPC 3 og 4 væsentligt hurtigere på min
gamle PowerCenter Pro m. 420 Mhz G3!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-02 15:24

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Under OS X kører det temmeligt trægt på min Cube 450 Mhz. Maskinen har
> 512 MB RAM og VPC får tildelt 128 MB RAM, så det er ikke der, at
> problemet ligger.

På en international nyhedsgruppe anbefaledes det at sætte 258 af til
VPC5 - og det hjalp. På min G4/876.

> Jeg må tilstå at jeg ikke har fået prøvet det under Mac OS 9 endnu

Efter sigende skulle VPC5 køre 80% /langsommere/ under MacOS X end under
MacOS 9.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-01-02 16:28

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> På en international nyhedsgruppe anbefaledes det at sætte 258 af til
> VPC5 - og det hjalp. På min G4/876.

Det skal jeg have prøvet, tak!

> Efter sigende skulle VPC5 køre 80% /langsommere/ under MacOS X end under
> MacOS 9.

Det har jeg også læst og det har selvfølgelig noget at gøre med, at VPC
ikke sådan lige kan overtage hele maskinen under OS X. Her er det OS'et
der bestemmer farten og det kan mærkes på ydelsen.

Jeg skal dog have afprøvet det ved lejlighed, når maskinen på et eller
andet tidspunk skal genstartes...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-02 17:38

> Det skal jeg have prøvet, tak!

Jeg kan se at jeg kom til at skrve galt. 256 M RAM var det rigtige.

I øvrigt kører min maskine med 640 M RAM.

> [...]
> der bestemmer farten og det kan mærkes på ydelsen.

> Jeg skal dog have afprøvet det ved lejlighed, når maskinen på et eller

Ja, UNIX kan jo kører i årevis uden at man behøver at genstarte .

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-01-02 17:48

> Jeg kan se at jeg kom til at skrve galt. 256 M RAM var det rigtige.

Det havde jeg næsten regnet ud!

> I øvrigt kører min maskine med 640 M RAM.

Jeg har også stadig en slot ledig, så måske man skulle have 512 MB
mere...

Yeps, det er rigtigt rart!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-02 18:46

> Yeps, det er rigtigt rart!

Både og. Jeg arbejdede engang på DTU. På et tidspunkt var der én der
lænede sig op ad en kontakt - og kom til at slukke UNIX-serveren.

Da den blev genstartet dukkede der pludselig et halvt års e-mails op,
som var gået tabt i systemet ;-(.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 19:33

In article <1f5jvy2.p75hv31f2pz7yN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> [...]
> lænede sig op ad en kontakt - og kom til at slukke UNIX-serveren.
>
> Da den blev genstartet dukkede der pludselig et halvt års e-mails op,

Begge dele er et udtryk for inkompetence hos BOFH'en - ikke en svaghed i
UNIX.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-02 20:28

> Begge dele er et udtryk for inkompetence hos BOFH'en

BOFH ?

> - ikke en svaghed i UNIX.

Selvfølgelig ikke.

I øvrigt mener jeg at det tastatur, der fulgte med min G4/867, er
elendigt. De mere oprindelige store ADB-tastaturer var langt bedre [men
mangler dog nogle nu nødvendige tasster].

Tit bliver <space> ikke registreret. Tænk hvis vi snart fik et
trediepartsprodukt.

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-01-02 20:33

> BOFH ?

Bastard Operator From Hell...

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 22:10

In article <1f5jz09.xs6pdb1avt5jyN%serse@diku.dk>,

> BOFH ?

Bastard Operator From Hell, med andre ord: personen, der styrer showet.
I den forbindelse er
<http://www.theregister.co.uk/content/30/index.html> abefalesesværdig
læsning.

> Selvfølgelig ikke.
>
> I øvrigt mener jeg at det tastatur, der fulgte med min G4/867, er
> elendigt. De mere oprindelige store ADB-tastaturer var langt bedre [men
> mangler dog nogle nu nødvendige tasster].

Brug en USB-ADB converter. Hvilke taster mangler?

> Tit bliver <space> ikke registreret.

Byt skidtet.

> Tænk hvis vi snart fik et trediepartsprodukt.

Det har vi da haft længe.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-01-02 07:56

fMartin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Brug en USB-ADB converter. Hvilke taster mangler?

De tre taster vedrørende lyd + den der åbner/lukker for CD-ROM drevet.
Ligger alle øverst på det numeriske tastatur.

I øvrigt mener jeg med "oprindelige" Apple Extended Keyboard II.

> Byt skidtet.

Tak for rådet.

> Det har vi da haft længe.

Hvordan er så kvaliteten?

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-01-02 14:35

In article <1f5km8p.7jk1du1brv8l8N%serse@diku.dk>,

> De tre taster vedrørende lyd + den der åbner/lukker for CD-ROM drevet.
> Ligger alle øverst på det numeriske tastatur.

Lyd-tasterne er vel ikke direkte nødvendige, og taten til åbning af
CD-drevet kan man vel finde en erstatning for.

> I øvrigt mener jeg med "oprindelige" Apple Extended Keyboard II.

Sådan et sidder jeg skam selv og hakker på, og det fungerer fint på en
converter (det er nu ikke sådan det er tilsluttet hos mig, men jeg har
brugt den løsning til nogen på arbejdet).

> Tak for rådet.

Tjoe, jeg har et liggende på arbejdet hvor det er shift, der ikke altid
bliver registreret, og det ryger samme vej, så svaret lå lige for

> Hvordan er så kvaliteten?

De første mange af dem (MacAlly iKey) der kom på markedet havde
problemer med USB-porten, og jeg synes umiddelbart at de virker som
noget skrammel, men adskillige af brugerne på arbejdet er lykkelige for
dem.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-01-02 22:45

> Tjoe, jeg har et liggende på arbejdet hvor det er shift, der ikke altid
> bliver registreret, og det ryger samme vej, så svaret lå lige for

Jeg tror faktisk at der er flere af tasterne er der noget galt med.

Nogle gange kommer tegnet ikke med, og nogle gange kommer de dobbelt
med. Gælder også <space>.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-01-02 23:40

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg tror faktisk at der er flere af tasterne er der noget galt med.
>
> Nogle gange kommer tegnet ikke med, og nogle gange kommer de dobbelt
> med. Gælder også <space>.

Det der med dobbelt space kender jeg godt. Møj irriterende i MacSOUP, da
den lige skøjter over et indlæg eller to, inden man får dem læst!

Jeg troede dog, at det var et problem i Classic, men det er nok fordi
jeg ikke bruger space så vildt meget i OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 07-01-02 06:57

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg troede dog, at det var et problem i Classic, men det er nok fordi
> jeg ikke bruger space så vildt meget i OS X.

Bare i ovenstående to linier bruger du nu space hele 23 gange .

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-02 07:29

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Bare i ovenstående to linier bruger du nu space hele 23 gange .

Hmm... ja, men problemet opstår kun når jeg skal skifte indlæg... det er
måske en bug så!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-02 21:53

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

[om ikke at genstarte UNIX]

> Begge dele er et udtryk for inkompetence hos BOFH'en - ikke en
> svaghed i UNIX.

Der er i øvrigt en del af præsteskabet der mener, at et kommerciel
UNIX system der ikke har været genstartet efter et antal måneder, er
et UNIX system der ikke er blevet patched med de senester
sikkerhedsupdates.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 22:17

In article <m3zo3s1pvt.fsf@localhost.localdomain>,
Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> UNIX system der ikke har været genstartet efter et antal måneder, er
> et UNIX system der ikke er blevet patched med de senester

Det er jo ikke alle patches der kræver en genstart at maskinen. Oftest
kan man nøjes med at genstarte daemonen. Kernen er ikke den der findes
flest sikkerhedsfejl i.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-02 22:21

> [...]

> Det er jo ikke alle patches der kræver en genstart at maskinen. Oftest
> kan man nøjes med at genstarte daemonen. Kernen er ikke den der findes

</administrator for IRIX>

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 22:32

In article <m3vgeg1oky.fsf@localhost.localdomain>,
Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> </administrator for IRIX>

Det vil du garanteret fortælle et eller andet med, jeg er bare ikke helt
klar over hvad.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-02 22:44

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Det vil du garanteret fortælle et eller andet med, jeg er bare ikke helt
> klar over hvad.

Undskyld, den var lidt indforstået. IRIX var eksemplet på, at UNIX
også kan være en katastrofe. Visse version frøs pludseligt efter
20-30 dages oppetid. Jeg havde en studiekammerat der var sysadmin som
sagde: man har ikke lyst til at være root på IRIX, men hvis man har er
det også nemt nok at blive det.

Andre UNIX varianter har bestemt også deres svagheder, Mac OS X er
ingen undtagelse. Se også ISBN 1-56884-203-1.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-01-02 23:24

In article <m3r8p41nj9.fsf@localhost.localdomain>,
Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Undskyld, den var lidt indforstået.

Det må jeg sige ja til.

> IRIX var eksemplet på, at UNIX også kan være en katastrofe. Visse
> version frøs pludseligt efter 20-30 dages oppetid.

Den slags bliver man meget hurtigt korthåret af. Det gør også at man
ærgrer sig over at det ikke altid er lige til at skifte OS på den
kummefryser man har givet en formue for.

> Jeg havde en studiekammerat der var sysadmin som sagde: man har ikke
> lyst til at være root på IRIX, men hvis man har er det også nemt nok
> at blive det.

Lokalt eller remote?

> Andre UNIX varianter har bestemt også deres svagheder, Mac OS X er
> ingen undtagelse.

Alle OS'er har deres svagheder - *nix'er har det bare med at have et
brugerniveau, hvor kendskab til og forståelse af systemet gør at man har
en mulighed for at forebygge eventuelle problemer.

> Se også ISBN 1-56884-203-1.

Lyder som sådan en papirdimmer.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-01-02 00:02

> Den slags bliver man meget hurtigt korthåret af. Det gør også at man
> ærgrer sig over at det ikke altid er lige til at skifte OS på den
> kummefryser man har givet en formue for.

Nu drejede det sig om et par klassesæt arbejdsstationer, men ja

> Lokalt eller remote?

Hvad har du mest lyst til?

> Alle OS'er har deres svagheder - *nix'er har det bare med at have et
> brugerniveau, hvor kendskab til og forståelse af systemet gør at man har
> en mulighed for at forebygge eventuelle problemer.

Så det du siger er, at når ERS kommer i nærheden af Mac OS X har jeg
root på alle de maskiner han sætter op? Spøg til side, det er da
rigtigt nok, at der traditionelt blandt unix admins har været et vist
minimum af kompetance, men det afhjælper jo ikke de helt fundementale
problemer der er i UNIX. Hele koncepter om root-or-nothing giver
anledning til et utal af problemer i flerbruger systemer, specielt når
der er flere personer der skal fungere som admins.

Hmm, dk.edb.mac er vist ikke lige gruppen til den diskussion

> Lyder som sådan en papirdimmer.

Der følger en brækpose med, ja.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-01-02 01:00

In article <m3heq01jxm.fsf@localhost.localdomain>,

> Hvad har du mest lyst til?

Lyder alvorligt.....

> Så det du siger er, at når ERS kommer i nærheden af Mac OS X har jeg
> root på alle de maskiner han sætter op?

Hvis de overhovedet booter, ja.

> Spøg til side, det er da rigtigt nok, at der traditionelt blandt unix
> admins har været et vist minimum af kompetance, men det afhjælper jo
> ikke de helt fundementale problemer der er i UNIX.

Næh, men det gør da at man kan begrænse virkningerne af dem. Det er
noget lidt andet med en NT-boks, hvor man med lidt flittig klikken kan
sætte en server op på ingen tid, uden egentlig at vide hvad man gør,
hvorimod en manuel editering af fx binds konfigurationsfil enten giver
en hår på brystet (uanset køn) eller en enkeltbillett til en etværelses
med væg til væg madrasser.

> Hele koncepter om root-or-nothing giver anledning til et utal af
> problemer i flerbruger systemer, specielt når der er flere personer
> der skal fungere som admins.

Som min gamle værkfører sagde, når han endnu en gang havde overtaget en
slemt skadet bil fra et andet værksted, der havde givet op: Problemer er
til for at løses, kan du så komme i gang.

> Hmm, dk.edb.mac er vist ikke lige gruppen til den diskussion

Med indførslen af OS X vil jeg da mene at det er helt on-topic.

> Der følger en brækpose med, ja.

Hmm, Unix Haters Handbook - ikke alle er lige begejstrede

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-02 01:10

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> [...]
> anledning til et utal af problemer i flerbruger systemer, specielt når
> der er flere personer der skal fungere som admins.

Der er naturligvis problemer med dette, da den oprindelige formodning
om ganske få viceværter ikke holder i praksis.

Problemet er at der ikke har været Unix-varianter som har slået an med
en bedre implementation, og som har gået hen og blivet defacto
standard. Hvis "nogen" lavede en Open Source implementation til Linux
(eventuelt inspireret af
http://www.sun.com/software/solaris/trustedsolaris/) kunne det have
momentum nok til at fænge resten også.

sudo giver mulighed for at begrænse de kommandoer som root en given
bruger kan benytte. Det er et brugbart kompromis, og også det som
Apple tilsyneladende har valgt (der er ikke megen snak om den slags
ting).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-01-02 07:56

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Hmm, dk.edb.mac er vist ikke lige gruppen til den diskussion

tja, vi må vist erkende, at dk-hierarkiet efterhånden har fået hele /to/
unix-grupper:

dk.edb.system.unix
dk.edb.mac

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-01-02 16:45

> Der følger en brækpose med, ja.

Det må i såfald være "Fra Socialstat til Minimalstat". Men jeg forstår
ikke sammenhængen.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-02 22:47

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> </administrator for IRIX>

Er det stadig lige galt? Dengang jeg var i den boldgade, shippede
Irix med "xhost +" som standard (af hensyn til GL programmer) og en
konto uden password (så man kunne printe fra andre maskiner)...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-02 22:18

> [...]
> UNIX system der ikke har været genstartet efter et antal måneder, er
> et UNIX system der ikke er blevet patched med de senester

Det interessante i dén sammenhæng, er hvor meget af kernen man kan
skifte ud, uden at behøve at trække den ned og op igen.

Det varierer i sagens natur særdeles meget, men ting der ligger i
moduler i Linux og Solaris, kræver ikke en reboot for at blive
skiftet. Man skal muligvis have visse dele af systemet trukket ned
for at kunne skifte, men man behøver ikke genstarte.

Mach skulle også være særdeles modulært opbygget, og som følge deraf
også en mulig kandidat til disse ting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-01-02 16:23

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Mach skulle også være særdeles modulært opbygget, og som følge deraf
> også en mulig kandidat til disse ting.

Hvilket kan give anledning til stor undren, når man installere updates
(via Software Update) i OS X. Typisk bliver man prompte tvunget til en
genstart.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-01-02 17:47

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Hvilket kan give anledning til stor undren, når man installere updates
> (via Software Update) i OS X. Typisk bliver man prompte tvunget til en
> genstart.

En genstart giver også anledning til at verificere at alle
start-scripts virker. Tro mig, når det virkeligt brænder på, kan et
ikke fungerende script være lige den dråbe der får dig til at gå over
i tomat-avler branchen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-02 21:39

> Hvilket kan give anledning til stor undren, når man installere updates
> (via Software Update) i OS X. Typisk bliver man prompte tvunget til en
> genstart.

At man _kan_ noget, er ikke ensbetydende med at man _goer_ noget.

Det kraever meget mindre test og infrastruktur hos udviklerne, bare at
genstarte efter opdateringer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk