Købsbetinget konkurrence
Fra : Stofanet

Dato : 03-01-02 17:48

Hmmmm. Undertegnede er ny i denne NG, så jeg prøver forsigtigt at spørge
(subj. har sikkert været oppe at vende tidligere):

Når der laves konkurrencer, hvor deltagelse er betinget af (ref. Go'Aften
Danmark) at man foretager et opkald på sin telefon til kr. 4,25 (eller noget
der ligner), vil jeg mene det er købsbetinget. Jeg tvinges til at bruge
penge på mit tlf.-abonnement for at deltage i konkurrencen i modsætning til,
hvis jeg kunne aflevere (ikke sende - der er jo portoen at tænke på) en
kupon et eller andet sted.

Er et opkald til overpris (hvis det da stadig er at betragte som værende
overpris med den udvikling 90-numrene har fået) ikke at betegne som værende
købsbetinget???

Just wondering!

Eliasen - Århus

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-01-02 17:55

On Thu, 3 Jan 2002 17:48:03 +0100, "Stofanet"
<eliasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er et opkald til overpris (hvis det da stadig er at betragte som værende
>overpris med den udvikling 90-numrene har fået) ikke at betegne som værende
>købsbetinget???

Jeg kender ikke til praksis, der skulle støtte den opfattelse.

Forbuddet mod købsbetingede konkurrencer har til formål at undgå, at
"svage sjæle" køber et bestemt produkt (fra udbyderen af konkurrencen)
blot for at deltage.

Det er ikke det, der sker ved telefonkonkurrencer - omend det kan
diskuteres, om metoden (i hvert fald ved høje overtakseringer) ikke
formelt er omfattet.

--
Jakob Paikin

Fra : Christian Schmidt

Dato : 03-01-02 21:19

Stofanet wrote:

> Er et opkald til overpris (hvis det da stadig er at betragte som værende
> overpris med den udvikling 90-numrene har fået) ikke at betegne som værende
> købsbetinget???

Det mener Forbrugerombudsmanden ikke, det er:

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb96/96020601.htm#1

Christian

Fra : Thor Larholm

Dato : 04-01-02 15:38

"Christian Schmidt" <christian@schmidt.net> wrote in message

> Det mener Forbrugerombudsmanden ikke, det er:
>
> http://www.fs.dk/jura/fjura/jb96/96020601.htm#1

"Efter bekendtgørelsen om service 900 numre vedrørende overtakserede numre, er
det blevet muligt for blandt andre godgørende institutioner at udbyde
konkurrencer på disse numre."

Er "Go' Aften Danmark" eller TVDanmark/BigBrother godgørende institutioner,
eller har jeg blot overset den fulde lovtekst ?

Fra http://www.fs.dk/kg/kg0695.htm#9 kan der læses

"Hvis konkurrencen går ud på at trække lod blandt deltagerne eller at trække lod
blandt alle, der svarer rigtigt på et spørgsmål, må der ikke stilles krav om, at
forbrugerne skal købe noget eller på anden måde betale vederlag for at deltage i
lodtrækningen eller præmiekonkurrencen."

--
Thor Larholm

Fra : Eliasen

Dato : 04-01-02 17:43

SNIP
> [...]
deltage i
> lodtrækningen eller præmiekonkurrencen."

Så synes jeg det er let at komme i tvivl om hvorvidt definitionen på
vederlag i "anden måde betale vederlag" kan smides ind under en opkrævning
på et telefonabonnement. Nogle forslag???

Er der nogen der ved om der er afsagt kendelser der understøtter det ene
eller andet?

---
Eliasen - Et uvidende ekspemplar af homo sapiens når det kommer til jura!