Formattering,- haster lidt..
Fra : Per Madsen

Dato : 03-01-02 17:19

Jeg har lige taget back-up af alle mine filer (bare jeg nu har fået alt
det vigtigste med :-/ ), og skal nu til at formattere. I den
forbindelse ville jeg lige høre, om I efter formatteringen kører
DiskWarrior eller lignende,- eller det er måske ikke nødvendigt. Evt.
gode råd...

Jeg lægger MacOS 9.1 UK ind istedet for MacOS 9.1 DK, da jeg har haft en
del gnøf med det danske OS.

Tak for hjælpen.

Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 18:05

Per Madsen <dsl52828@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har lige taget back-up af alle mine filer (bare jeg nu har fået alt
> det vigtigste med :-/ ), og skal nu til at formattere.

Husk at partitionere hvis det skal gøres det ordenligt! Det vil fremover
spare dig for en lang række ærgelser.

én stor partition til alt hvad du hidtil har brugt inkl. systemmappen.
én lille partition til VM + en minimal systemmappe samt Diskværktøjer.

Den lille partition kan således bruges til at boote et minimalt system,
når der skal køres Disc Warrior eller Plus Optimizer etc. - Det er langt
lettere at boote fra HD end at grave den rette CD-ROM frem fra
rodebunken. Hvis du skal eksperimeneter fordi der er gået "gnof" i dit
system, er det også rart at have en ekstra bootbar partition ved hånden.

Når jeg anbefaler dig at lægger VM storage (virturel hukommelse) på en
seperat partion, er det fordi der giver marginelt bedre ydelse og større
stabilitet. (du definerer hvilken partition der bruges til VM i
kontrolpanelet "Hukommelse")

Partition skal være lidt større end den mængde RAM du har instaleret
(hvis du påtænket at købe mere RAM, skal du selvfølgelig tage højde for
det når du laver partitionen). Her er mit forslag til partitionens
størrelse:

64MB Ram installeret partition på ca 350MB (sæt VM til 128MB)
128MB Ram installeret partition på ca 350MB (sæt VM til 129MB)
256MB Ram installeret partition på ca 500MB (sæt VM til 257MB)

> I den forbindelse ville jeg lige høre, om I efter formatteringen kører
> DiskWarrior eller lignende,- eller det er måske ikke nødvendigt. Evt. gode
> råd...

nej.

<icq:131382336>

Fra : Per Madsen

Dato : 03-01-02 18:12

> [...]
>
> én stor partition til alt hvad du hidtil har brugt inkl. systemmappen.
> én lille partition til VM + en minimal systemmappe samt Diskværktøje

VM bruger jeg som reglen ikke, men jeg vil lave en minimal partition til
systemmappe + diskværktøj. Hvor stor plejer du at lave den? HD'en er
forresten kun på 6 gb,- det er den originale der sad i (iMac 333 mHz,
160 mb ram)

Tak for det hurtige svar!!

Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 18:33

Per Madsen <dsl52828@vip.cybercity.dk> wrote:

> VM bruger jeg som reglen ikke, men jeg vil lave en minimal partition til
> systemmappe + diskværktøj. Hvor stor plejer du at lave den?

Jeg plejer selv at lave den på 6-700Mb (CD-ROM størrelse)

Du bør mindst lave den på ca 200MB, derfra er der ikke stor forskel på
at lave den på 400MB, så den evt kan bruges til VM - eller måske en hel
systemmappe + et par programmer hvis man har behov for at eksperimentere
med det nyeste system.

> HD'en er forresten kun på 6 gb,- det er den originale der sad i (iMac 333
> mHz, 160 mb ram)

som sagt om du laver en ekstra partition på 200MB eller 400MB betyder
ikke nok ikke det store for dig.

Har du iøvrigt aldig problemer med at kunne afvikle flere programmer
samtidig under Mac OS 9.1, når du kun har 160MB? - Du vil kunne udnytte
din hukommelse langt bedre hvis du bruger VM.
Er du aldrig nød til at genstarte, fordi du ikke kan åbne programmer
pga. fragmenteret hukommelse - det slipper du for med VM

<icq:131382336>

Fra : Per Madsen

Dato : 03-01-02 18:59

?

> [...]
> at lave den på 400MB, så den evt kan bruges til VM - eller måske en hel
> systemmappe + et par programmer hvis man har behov for at eksperimentere

Så tror jeg jeg laver den på 400, så jeg, som du siger, kan bruge den
til VM

> [...]
> Er du aldrig nød til at genstarte, fordi du ikke kan åbne programmer
> pga. fragmenteret hukommelse - det slipper du for med VM

Jeg har ikke oplevet ikke at kunne starte programmer, men jeg har haft
en del problemer med ustabile programmer (hovedsageligt IE og OE, -
påtrods af ekstra tildeling af hukommelse til programmerne). De sidste 3
uger har jeg flere gange oplevet at Finder crasher ved noget der vel
nærmest kan beskrives som et "selvsvingshelvede" (Finder dukker op,
forsvinder, dukker op, forsvinder etc., indtil den crasher totalt). Har
smidt preferencer ud, men det har ikke hjulpet, og da jeg har hørt meget
dårligt om MacOS DK, tænkte jeg at det var tiden at skifte OS og
samtidigt få ryddet op.

Jeg bruger mest Mac'en til internet, mail, mp3 samt til at skrive
speciale på, dvs. ingen store tunge programmer. Jeg har en del nyttig
shareware, som jeg dog først forhører mig grundigt om inden jeg
installerer. Men de kan selvfølgeligt godt have drillet systemet. Hd'en
har ikke været formateret i laaang tid (18 måneder siden!), men jeg har
vedligeholdt den med DiskWarrior mindst en gang om måneden.

Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 20:10

> [...]

> nærmest kan beskrives som et "selvsvingshelvede" (Finder dukker op,
> forsvinder, dukker op, forsvinder etc., indtil den crasher totalt).

Formegenmlig en korrupt Finder (og muligvis systemkuffert samt
preferences) - Det er ikke nødvendigt at formatere, bare skift Finder ud
med en ny fra en backup, installer evt en frisk systemmappe.

> Har smidt preferencer ud, men det har ikke hjulpet, og da jeg har hørt
> meget dårligt om MacOS DK, tænkte jeg at det var tiden at skifte OS og
> samtidigt få ryddet op.

En oprydning er er altid godt, men den slags vil et engelsk system ikke
hjælpe på. Korrupering af filer er et generelt problem på Systetem 7.x,
mac OS 8.x og mac OS 9.x

> [...]
> har ikke været formateret i laaang tid (18 måneder siden!), men jeg har
> vedligeholdt den med DiskWarrior mindst en gang om måneden.

Det er en misforståelse, som mange desværre tror på, at det er
nødvendigt at formatere en disk.
Det er _kun_ nødvendigt for almindelige brugere hvis man vil
repartitionere, har bad blocks, eller hvis man har rodet med diskdrivere
- Især når man bruger Disk Warrior, som genskaber hele partitionens
struktur så den fremtræder som ny. "Special -> Erase disk" er rigeligt
for de fleste brugere.

Man kan normalt nøjes med at slette systemmappe og usynlige filer på en
problematisk partition og kopiere systemmappen tilbage. Endnu en god
grund til at have flere partitioner, da man let kan flytte sin
systemmappe, slette alle filer (evt. Special -> Erase disk), og kopiere
systemmappen tilbage.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-02 17:14

Hej Per

Hvis du vil have hele din normale systemmappe på den lille partition, bør du
sætte den til 1gb, så vil der også være plads til at installere programmer,
der kræver installation på aktivt system.

Per Madsen wrote:

> [...]
> systemmappe + diskværktøj. Hvor stor plejer du at lave den? HD'en er
> forresten kun på 6 gb,- det er den originale der sad i (iMac 333 mHz,

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-01-02 18:05

> [...]

> forbindelse ville jeg lige høre, om I efter formatteringen kører
> DiskWarrior eller lignende,- eller det er måske ikke nødvendigt. Evt.

Nej - DiskWarrior bruges kun når man kan 'mærke' at mac'en trænger til
en tur... - eller når/hvis man kommer i alvorlige problemer.

Så: formatér, så installér!

> Jeg lægger MacOS 9.1 UK ind istedet for MacOS 9.1 DK, da jeg har haft en
> del gnøf med det danske OS.

God idé!

--
mojn, Jesper