Video redigering
Fra : Jan Vesterlund

Dato : 03-01-02 16:33

Hej

Jeg vil gerne høre hvad der skal til for at jeg kan lægge video fra Super
VHSC over på computeren.

Det er vigtigt at billedkvaliteten holdes bedst muligt.

Hvilken hardware / software kræves der ?

Hilsen Jan

Fra : Daniel

Dato : 03-01-02 17:06

Hej!
Jeg vil gerne følge op på dit spørgsmål, og yderligere spørge om et Asus
V8200 Gerforce3 Ti200 Deluxe vil kunne løse problemet. Selv skal jeg
overføre videooptagelser til computeren og konvertere dem til MPEG4.
Kvaliteten skal helst ligge tæt på SVHS.
M.v.h. Daniel

Fra : TBC

Dato : 05-01-02 03:44

"Daniel" <news@loka-web.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> overføre videooptagelser til computeren og konvertere dem til MPEG4.
> Kvaliteten skal helst ligge tæt på SVHS.

.....Jeg har samme intentioner som du. - Jeg har en MASSE musikvideoer på
S-VHS (helt tilbagefra 1988 og opefter) som jeg rasende gerne vil have
overført digitalt før de forvitrer.

Jeg har også et Asus V8200 Deluxe (dog er det et Geforce 3 Ti500) som jeg
det andet kort jeg har købt netop mhp at prøve på netop det.

- Jeg vil sige at der er potentiale i V8200, men jeg har det problem at
ligeså snart jeg bruger et Y/C signal, ja så overstyrer videoniveauet det
meste af tiden (særligt hvis der er et højt overall videonivea) hvilket
hindrer en ordentligt overførsel. Det er PISSE ærgeligt eftersom man kan
grabbe præsis i den kvalitet der modtages på kortet (desværre inkluderer
dette også overstyringen). Jeg bruger Wincoder som jeg syntes er et ULTRA
sejt program. Der grabbes real-time til MPEG2 efter egne mangfoldige
præferencer - Bl.a. Op til 14600 kbit/s. Spor af pixelering forsvinder dog
allerede fra 7000-12000 kbit/s. Og overraskende har jeg med lige netop
Wincoder, ALDRIG oplevet problemer med at harddisken skulle følge med (det
var der f.eks med WinTV-PVR i 12000 kbit/s under Win ME)

- Det hører måske med at jeg nu bruger WinXP ATA100 og DMA med en Athlon
XP1800@2000 på KT266A, hvor det med PVR kortet var WinME ATA66 DMA og Athlon
1G.

- Asus V8200 (og andre GF3 med Video In) er der altså potentiale i hvis du
kan få det til at samarbejde med dine videokilder (Det kan jeg ikke)

Jeg har også et Hauppauge Win-TV PVR, og om det kan jeg kun sige en ting: -
Det er ok at SE tv på, men hardware encodningen til MPEG-1 & 2 er der ikke
så meget ved. - Det KUNNE have stået ganske pænt hvis ikke det var fordi at
der er nogle irriterende pulserende "farve-distortions" i særligt de stærke
farver.
Ellers var der en pæn opløsning og dybde i optagelserne. (som kunne laves
BÅDE interlaced og deinterlaced). V8200 har et mere pænt med "pudset" og
støjfrit interlaced signal, men med deinterlaceingen en smule mindre dybde.

Begge kort KUNNE have stillet mig tilfreds med den kvalitet de POTENTIELT
tilbyder (hvilket potentielt er bedre en S-VHS kvalitet), men desværre har
begge kort de her beskrevne bugs hvilket ødelægger det hele ....Så jeg
ser mig IGEN om efter et 3 alternativ)

Ps. Det er dog ingen problemer med at bruge composite med V8200, - Men hvem
F****n med en S-VHS kan stille sig tilfreds med det ???
-- Det ser ud af helvede til som Composite nu en gang gør, og det er faktisk
sådan at man ligefrem kan fortrække den overstyring der er med Y/C

Er det nogen der kender et kort der ikke overstyrer Y/C som man kunne bruge
sammen med VDM drivere og WinCoder ? .....Så må det være DET jeg mangler.

TBC

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 13:57

Hej Jan

Det er vigtigt at du har et videograbbekort der kan lægge billederne i max
opløsning, som for PAL er 768 x 576 pixels, 720 og 704, stadig x 576 er
acceptabelt.

Hvis du vil gemme det i AVI (ukomprimeret) så skal du have en ekstrem hurtig
harddisk og masser af plads. Bedre er det at have et tv kort der kan
komprimere i MPEG2 (stadig mindst 704 x 576). Det kræver enten en løs MPEG
encoder, (Marvel400, WinTV PVR) eller en god cpu (>=1 GHz) og et Marvel 450
(m.fl) kort.
Pinnacle har også løse kort, men tjek lige om de har DV (digital) eller
S-Video (analog).

Jeg har gode erfaringer med Marvel 450 kortet, som giver flotte billeder og
en alm hurtig ATA100 harddisk kan lige akkurart følge med. Du bør have en
tom harddisk (evt bare første partition) til optagelsen.

De populære Grafik/tv-kort fx Asus GeForce har typisk ikke den maximale
opløsning, men typisk 704 x 480 eller lavere.

Der findes masser af billige kort der kan optage i flot kvalitet, men
harddisken kan ikke følge med og så dropper den billeder, og det ser dumt.

Formater (fx)
MPEG1 352 x 288 pixel - ca VHS kvalitet, ca 1½ GB/time *)
MPEG2 352 x 576 pixel - ca SVHS kvalitet, ca 3 GB/time *)
MPEG2 480 x 576 pixel - SuperVCD
MPEG2 720 x 576 pixel - næsten DVD kvalitet, ca 4½ GB/time *)

*) under optagelse med Marvel 450 - efterfølgende kan de renderes til
mindre, men det tager lang tid.

Til Marvel 450 kortet medfølger VideoStudio 4, som kan bruges, men 5'eren er
meget bedre og koster ikke ret meget at opgradere til.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : F.Larsen

Dato : 04-01-02 16:39

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> wrote in message
> [...]
>
> Til Marvel 450 kortet medfølger VideoStudio 4, som kan bruges, men 5'eren er
> meget bedre og koster ikke ret meget at opgradere til.

Jeg har en AMD 1400MHz med 512MB RAM og Asus GF2 med video in og WD 100GB. I
windows XP kan jeg maksimalt grabbe i 352x288 30FPS 24BIT ukomprimeret unden at
der tabes frames. Endvidere er der problmer med at optage lyden - der kommer klik
lyde ved 44100/16bit/stereo (via chipset og SB Live!). Maximum er her
22050/16Bit/Mono.

CPU og harddisk har ikke problemer med at følge med, men kombinationen af Asus
drivere og Windows XP er ikke god.

Hvor meget er der at hente hvis man købet et seperat kort ? Jeg har egentligt ikke
brug for at grabbe i meget højere end til SuperVCD :=)

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 17:29

> [...]
egentligt ikke
> brug for at grabbe i meget højere end til SuperVCD :=)

Med fx et Marvel 450 kort (TV kort plus graffirkort) burde du kunne køre 704
x 576 med lyd uden problemer. Er harddisken godt fyldt og fragmenteret vil
du tabe frames, men ryd første partition og optag løs. Marvel understøtter
ikke SVCD så du må optage i 704 x 576 eller 352 x 576 og renderer. Det
første giver det bedste resultat, men det andet bliver også ganske godt.
Eneste problem er at rendere - det tager meget lang tid, og du skal have
softwaren. VideoStudie 5 kan gøre det, men jeg ved ikke hvilke freeware
programmer der også kan gøre det.

Jeg vil ikke tilråde dig at købe et TV kort og bruge sammen med dit
eksisterende TV/grafikkort, det er ikke sikkert det går godt.

Jeg regner med at udskifte mit Marvel kort med et løst grafikkort og et
videograbbe kort (WinTV PVR eller et Pinnacle (jeg har bestilt et par
stykker til prøve)), men indtil da er jeg godt tilfreds med Marvel kortet.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Klaus

Dato : 07-01-02 08:56

"Michael Lund Sørensen" wrote:
> Jeg regner med at udskifte mit Marvel kort med et løst grafikkort og et
> videograbbe kort (WinTV PVR eller et Pinnacle (jeg har bestilt et par
> stykker til prøve)), men indtil da er jeg godt tilfreds med Marvel kortet.

Hvilket Pinnacle kort har du i kikkerten? Jeg kiggede lidt på DC10Plus
og så bruge min video som ekstern TV tuner, men efter hvad jeg kunne se
på diverse hjemmesider, kan DC10Plus kun gå op til 640*480 (måske fordi
de ikke har haft PAL i tankerne da de lavede specifikationerne).
Har WinTV PVR support for NICAM mono/stereo (på hjemmesiden står der
dbx-Stereo)?

/klaus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 23:42

Jeg optog lige et minut i ren AVI - den fylder 1,2 GB !!

(Det burde faktisk være 704 * 576 * 3 * 60 * 25 /1024 / 1024 / 1024 = 1,7
GB, så der har været lidt mængde rabat (pakning).)
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk