Lovligt telefonsalg ?
Fra : Thomas Hyldgaard

Dato : 03-01-02 16:35

Hvad er det egentlig lovligt at forsøge at sælge via uopfordret opringning
(telefonsalg) ?
Jeg kender til et firma der scorer kassen på at sælge fiktive "tv-annoncer"
der angiveligt skulle køre i bowlingcentre over hele landet.
Er det ikke kun avis- og bladabonnementer der må sælges via telefon eller er
det en gammel lov ?

Hilsen

Thomas Hyldgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-02 17:47

Thomas Hyldgaard skrev:

>Hvad er det egentlig lovligt at forsøge at sælge via uopfordret opringning
>(telefonsalg) ?

Alt muligt til et firma.

>Er det ikke kun avis- og bladabonnementer der må sælges via telefon eller er
>det en gammel lov ?

Det gælder ved henvendelse til forbrugere der ikke har et notat
ved deres registrering i folkeregisteret.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-02 18:15

"Thomas Hyldgaard" <thomas@klassisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der angiveligt skulle køre i bowlingcentre over hele landet.
> Er det ikke kun avis- og bladabonnementer der må sælges via telefon eller

Reglerne om telefonsalg er kun gældende for henvendelser til privatpersoner.
I forhold til firmaer er der ikke begrænsninger på indholdet, men kun på
metoden (Markedsføringsloven SVJH).

Derfor er der principielt ikke noget i vejen for at sælge skærmannoncer i
bowlingcentre til firmaer.

/per

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-02 18:41

Scripsit "Thomas Hyldgaard" <thomas@klassisk.dk>

> Hvad er det egentlig lovligt at forsøge at sælge via uopfordret opringning
> (telefonsalg) ?

Dørsalgslovens §2:

> [...]
| stk. 1, litra a, og stk. 2, samt §13 kan sælges ved omførsel,
| 2) bestilling af bøger,
| 3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
| 4) tegning af forsikring eller
| 5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller
| sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken een eller flere
| kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og
| slukningsarbejde ved ildebrand.

> Jeg kender til et firma der scorer kassen på at sælge fiktive "tv-annoncer"
> der angiveligt skulle køre i bowlingcentre over hele landet.

Så længe henvendelsen sker til en erhvervsdrivende er selve
henvendelsen vist ikke forbudt.

Men svindel med salg af ikke-eksisterende ydelser vil naturligvis
medføre privat ansvar (offeret kan kræve beløbet tilbagebetalt), og
hvis den udøves systematisk må den kunne straffes som bedrageri.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra