Filmusik?
Fra : Per Kristensen

Dato : 03-01-02 15:54

Er der andre der, som jeg, er helt vild med filmmusik? Det er stort set det
eneste musik jeg gider at høre. Jeg købte for nyligt sountracket til Harry
Potter og den kører hele tiden. Kanon musik af John Williams. Findes der
hjemmesider om filmmusik alá IMDB?

Nogle af de mine yndlingskomponister er John Williams, John Barry, James
Horner og Jerry Goldsmith (spooky at de alle starter med J :)

Klassikere er Braveheart, Dances With Wolves, Titanic, The Rock, Saving
Private Ryan, Harry Potter and the Philosopher's Stone. Hvad er dine
favoritter?

PS. er der nogen der har titel nummeret fra Band of Brothers?

Fra : Zeki

Dato : 03-01-02 15:45

Må jeg lige påpege at jeg også er vild med den legendariske John Barry. Hvad
havde Bond-filmene fx været uden ham?

Derudover kan nævnes David Arnold, som også laver ganske gode soundtracks
(Godzilla, James Bond, Independance Day)

Zeki

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 10:33

Det er altså ikke John Barry, der har lavet Bond temaet. Det er lavet af
Monty Norman http://www.filmmusic.dk/hotnews.html

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-01-02 14:04

> Det er altså ikke John Barry, der har lavet Bond temaet. Det er lavet af
> Monty Norman http://www.filmmusic.dk/hotnews.html

Øh, det bekræfter da bare endnu engang at det *rent* faktisk
er John Barry, der har skrevet det. Men Monty Norman
bliver crediteret for det.

Intet nyt under solen dér.

Mark

There's a new medical crisis. Doctors are reporting
that many men are having allergic reactions to latex
condoms. They say they cause severe swelling.
So what's the problem? -Jay Leno

Fra : Brian Nielsen

Dato : 04-01-02 14:22

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Det er altså ikke John Barry, der har lavet Bond temaet. Det er lavet af
> Monty Norman http://www.filmmusic.dk/hotnews.html

Fra ovennævnte link:
"John Barry arrangerede kun temaet, ifølge Monty Norman - og gjorde det
godt."
Dette fremgår også af det ekstramateriale der ligger på en af de første Bond
DVD'er.

Personligt synes jeg, at det er Barrys fortjeneste at temaet idag er
udødeligt, da det i høj grad er
hans "jazzede" arrangement der gør det så fedt. Blot min holdning.

/Brian

Fra : Martin Møller

Dato : 03-01-02 16:08

"Per Kristensen" wrote:

> Nogle af de mine yndlingskomponister er John Williams, John Barry, James
> Horner og Jerry Goldsmith (spooky at de alle starter med J :)

Og ikke at forglemme Hans Zimmer, som bl.a. har stået for musikken til
Gladiator, The Rock og Lion King og mange andre.

http://us.imdb.com/Name?Zimmer,+Hans

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 03-01-02 16:09

> Og ikke at forglemme Hans Zimmer, som bl.a. har stået for musikken til
> Gladiator, The Rock og Lion King og mange andre.

Nu må man jo ikke glemme Danny Elfman!

Jakob

Fra : Uffe Paulsen

Dato : 03-01-02 16:47

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)" wrote:

> Nu må man jo ikke glemme Danny Elfman!

Eller Bernard Hermann (Psycho, Vertigo osv....)!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-01-02 14:05

> Nu må man jo ikke glemme Danny Elfman!

Må jeg godt? Jeg har det ikke så godt med hans musik.

--
Mark Thomas Gazel
I've been looking for af savior in these dirty streets

Fra : Tina

Dato : 03-01-02 17:10

>klip<

Hvad er dine
> favoritter?

Scoren til American Beauty med Thomas Newmans musik. Scoren til M:I:2, lavet
af Hans Zimmer

Tina

Fra : Jakob Madsen

Dato : 03-01-02 16:41

> Hvad er dine

Tjaa... egentlig hører jeg aldrig filmmusik, men da jeg læste dette indlæg
kunne jeg alligevel ikke lade være med at trække mit gamle Jurassic Park
soundtrack frem, det er sgu stadig dejlig musik

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 03-01-02 16:41

Per Kristensen skrev:
> Hvad er dine favoritter?

Købte engang cd'en med musikken fra Das Boot, skulle bruge den til et
projekt med noget 3D, men selve musikken er genial - ligesom filmen.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : zcully

Dato : 03-01-02 17:14

Uha uha ja. Soundtracket til the Rock kan ikke fremhæves nok.
Og mit nok yndlings er til Black Rain. Mener også det er Hans Zimmer...

/Zcully

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-01-02 19:28

> Uha uha ja. Soundtracket til the Rock kan ikke fremhæves nok.
> Og mit nok yndlings er til Black Rain. Mener også det er Hans Zimmer...

Det er Ryuichi Sakamoto.

Hvis jeg ramte rigtig med det fornavn er der noget galt med
min hjerne.

Mark

"After The Matrix, I cannot wear sunglasses. As soon as I put them on,
people recognise me."
Carrie Anne Moss

Fra : Jebir

Dato : 03-01-02 17:15

Well... Nu hører jeg ikke det store i soundtracks mm. men jeg kan da sige så
meget som at det er Michael Kamen der har lavet musikken til Band of
Brothers - og det er _for_ godt musik!

Mikkel Skou

Fra : Anders Nielsen

Dato : 03-01-02 18:07

Per Kristensen <pzk@crayon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c34706c$0$62854$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> favoritter?
>
> PS. er der nogen der har titel nummeret fra Band of Brothers?

Må man godt snakke film musik uden at nævne Ennio Morricone ?
Måske mest kendt for musikken til Leone's westerns... men manden har lavet
uendeligt antal markante musik stykker
Leone westerns, en række gialli, the untouchables, the thing osv osv....

vh Anders

Fra : Morten DH

Dato : 03-01-02 19:30

> [...]
> uendeligt antal markante musik stykker
> Leone westerns, en række gialli, the untouchables, the thing osv osv....

Puha var lige ved at tro jeg var den eneste, hans musik kan være genial til
tider... Der er faktisk en del billig CD'er i omløb med EM...

John Carpenter komponerer vist også noget af hans musik selv, men kan ik
huske om han har lavet fx Halloween temaet...

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 03-01-02 20:05

Morten DH wrote:

> John Carpenter komponerer vist også noget af hans musik selv, men kan ik
> huske om han har lavet fx Halloween temaet...

Han har i hvert fald lavet det udødelige tema til Escape From New York,
som til fulde lever op til filmens kvalitet

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-01-02 22:21

> Leone westerns, en række gialli, the untouchables, the thing osv osv....

Hans musik til The Thing er lige så undervurderet som filmen.

Meget uhyggelige sager.

Mark
His ass is so tight, when he farts only dogs can hear it.
Lenny Nero "Strange Days"

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 09:17

Ja men Carpenter laver jo også kun god musik ;)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-01-02 14:11

> Ja men Carpenter laver jo også kun god musik ;)

Vi kan hurtigt blive enige om, at meget af det, han har lavet
stinker, men the Thing er en dejlig undtagelse. Og en del af
grunden er Morricones dystre musik.

Mark

See the loving gaze of Mother Earth
still flirting with the universe

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 09:16

Ja og muisiken til The Mission har Morricone også lavet og det er også godt.

Fra : GIZMO

Dato : 03-01-02 19:48

Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev:

> Findes der hjemmesider om filmmusik al á IMDB?

Der findes masser af hjemmesider om filmmusik. Du kan jo starte på...

www.filmmusic.dk

....der er det officielle link til Det Danske Filmmusik Selskab (en absolut
herlig forening for soundtrack-nørder).

Ellers kan man f.eks. kigge på:

www.filmscoremonthly.com
www.musicfromthemovies.com
www.filmtracks.com
www.filmmusic.com
www.cinemusic.de
www.scorereviews.com

....hvor det naturligvis vrimler med links til endnu flere sider. Jo,
filmmusik er en herlig (og meget dyr) hobby.

--
Gizmo

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 03-01-02 20:21

On Thu, 03 Jan 2002 19:48:17 +0100, NoSpam@post6.tele.dk (GIZMO)
wrote:

> [...]
[snip - links til sider om soundtracks]

Jeg vil lige fremhæve
http://www.filmtracks.com
Jeg syntes den er rigtig god og de har såkaldte "tributes" til nogle
af de største (Williams, Goldsmith osv)
Min yndlingskomponist er Jerry Goldsmith og Air Force One skiven er
altså en af de bedste actionscores nogensinde IMHO. Om man så kan lide
filmen eller ej.
Ellers ville jeg også bare lige nævne Eric Serra, som jeg også godt
kan lide. Det Femte Element soundtracket er altså sejt

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 09:17

Jeg har også Air Force One på original CD :)
Den er fed.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 03-01-02 19:55

Per Kristensen wrote:

> Nogle af de mine yndlingskomponister er John Williams, John Barry, James
> Horner og Jerry Goldsmith (spooky at de alle starter med J :)

Du glemte vist lige Bernard Hermann

Ulrik Magnusson

Fra : nikolaj borg

Dato : 03-01-02 20:01

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
> Er der andre der, som jeg, er helt vild med filmmusik? Det er stort set
det
> eneste musik jeg gider at høre.

Bare for at være modsat vil jeg udbasunere, at jeg stadig ikke kan forstå at
man udgiver soundtracks uden tilhørende film. Soundtracks er en uhyre
væsentlig del af filmen, og deres primære værdi ligger i deres underbygning
af filmen og samspillet mellem musikken (eller manglen på samme) og filmen.

jo, jeg kan da sagtes se, at der er blevet skrevet en spandfuld fremragende
musik til film, men så synes jeg da, at man skal udgive det som selvstændig
musik, ikke som "soundtracket fra den og den film". Har John Williams ikke
udgivet "rigtige" plader?

/Nikolaj

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 09:20

Ofte bliver musikken jo bedre ved at man bliver mindet om filmen når man
hører den. F.eks. kan jeg godt lide soundtracket til Saving Private Ryan
bl.a. fordi jeg bliver mindet om den geniale film (bedste film nogensinde?).

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-01-02 11:01

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>
> Soundtracks er en uhyre
> væsentlig del af filmen, og deres primære værdi ligger i deres underbygning
> af filmen og samspillet mellem musikken (eller manglen på samme) og filmen.

Ja, og det er også med det hovedformål, musikken er skrevet, men
som denne tråd er et bevis på, er musikken også for mange
mennesker en nydelse i sig selv uden billedside til. Og som så meget
andet musik fungerer den bedste filmmusik også på egne vilkår
- med lytterens fantasi som en væsentlig medspiller.

> jo, jeg kan da sagtes se, at der er blevet skrevet en spandfuld fremragende
> musik til film, men så synes jeg da, at man skal udgive det som selvstændig
> musik, ikke som "soundtracket fra den og den film".

Musikken er vel skrevet med det udgangspunkt, at det skal være
et lydspor til en bestemt film, og derfor synes jeg ikke, der er noget
galt med at udgive musikken som soundtracket til filmen. Det er jo
det, det er.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Kaas

Dato : 04-01-02 16:49

> Hvad er dine
> favoritter?

Den bedste filmkomponist er nok John Williams. Star Wars er IMO det bedste
filmmusik der nogen sinde er komponeret. På én gang vældig kompliceret og
let at huske.
Værd at nævne i min samling af soundtracks er især også Wojciech Kilars
musik til "Bram Stoker's Dracula" af Fancis Ford Coppola. Dét er nok noget
af det mest stemningsfulde musik jeg har hørt. - Det er den eneste CD i min
samling jeg helst ikke vil høre alene i mørke...
Så er der jo altid Mark Knopflers udmærkede og meget afslappede filmmusik -
især "Cal" og "The Princess Bride". Knopflers musik er dog lidt anderledes
end "almindelig" filmmusik, i og med der ikke er nogle store symfoniorkestre
og storslåede temaer.

Andre filmkomponister (som allerede er nævnt) er Danny Elfman, Hans Zimmer
og Ennio Morricone.

> PS. er der nogen der har titel nummeret fra Band of Brothers?

Jeg ved sådan set ikke om der er et egentlig titelnummer, jeg tror bare den
hedder "Main Theme" el. lign. Jeg ved dog at det er Michael Kamen, der er
komponisten. Er der i øvrigt nogen der ved, om dette soundtrack kan fås
herhjemme (endnu)?

Mvh
Peter

Fra : Kas

Dato : 05-01-02 14:31

Fire ord: Vangelis og Blade Runner!

Mvh. Kasper

Fra : Per Kristensen

Dato : 07-01-02 15:08

2 ord, ja og?

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-01-02 21:53

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste filmkomponist er nok John Williams. Star Wars er IMO det bedste
> filmmusik der nogen sinde er komponeret.
John Williams er en af de bedste rigtig nok. Men man må ikke glemme James
Horner, som har lavet det mest stemmningsfulde musik til en film nogensinde:
soundtracket til Braveheart!!!
Det er da den bedste!!

"Every man dies - but not every man really lives"

Søren Christensen

Fra : Peter Kaas

Dato : 11-01-02 07:56

> John Williams er en af de bedste rigtig nok. Men man må ikke glemme James
> Horner, som har lavet det mest stemmningsfulde musik til en film
> [...]

Ikke enig (jeg har selv bemeldte soundtrack) og Williams er stadig IMO den
bedste. Et af de eneste soundtracks, hvor man virkelig kan huske hovedtemaet
er da Star Wars. For ikke også at nævne alle de forskellige mindeværdige
temaer, som "Imperial March". Willams er mesteren i at lave let genkendelige
temaer, der samtidig er utroligt flotte og smukke, men det så bare mine to
cents.

I øvrigt har jeg lige købt soundtracket til "Lord of the Rings" og dét er nu
også god musik.

Mvh
Peter