glat fortov - ansvar ?
Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 14:32

På min skole har de det med at være ganske forfærdeligt langsomme til at få
ryddet sne.
Da jeg i dag mødte efter ferien var der stort set is over det hele pga. tø
efterfulgt af frost (sneen fra ferien har ikke været ryddet overhovedet).

Hvis jeg glider på skolens fortov og f.eks. brækker et ben, er skolen så
erstatningspligtig over for mig ? - hvordan med fortov foran private
ejendomme ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Gevaldi

Dato : 03-01-02 15:13

"Mickey" <003@susie.dk> skrev i en meddelelse news:a11mvj$mc5$1@egon.worldonline.dk...

[snip]
> Hvis jeg glider på skolens fortov og f.eks. brækker et ben.....

Så slipper du for gymnastik/idræt

Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 16:53

"Gevaldi" <dynamolygte@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [snip]
>
> Så slipper du for gymnastik/idræt

det gør jeg i forvejen - har slet ikke den slags nymodens pjank ;)

Fra : Perfectionist

Dato : 04-01-02 15:58

"Mickey" <003@susie.dk> wrote in message
> "Gevaldi" <dynamolygte@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> det gør jeg i forvejen - har slet ikke den slags nymodens pjank ;)

Hold da op i to ;)
Idræt er da det eneste som dur!

--
/Perfectionist
It's got to be perfect

Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 15:45

"Perfectionist" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op i to ;)
> Idræt er da det eneste som dur!

yada yada man ;)
- på HTX er det et valgfag, gad vide hvorfor ? ;)

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-02 17:12

"Mickey" <003@susie.dk> wrote in message

[klip]

> Hvis jeg glider på skolens fortov og f.eks. brækker et ben, er skolen så
> erstatningspligtig over for mig ? - hvordan med fortov foran private
> ejendomme ?

Ja - ejeren er ansvarlig. Tabet er ikke noget at råbe hurra for. Så nogen
større forretning er det nu ikke. Se EAL §§ 1- 3.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : VisseVasse

Dato : 03-01-02 18:53

Til Mickey

Uddrag fra en af mine opgaver fra 1. semester på jura

"Indehavere af fast ejendom har en pligt til at vedligeholde ejendommen på
en sådan måde, at almenheden ikke som følge af ejendommens tilstand påføres
skade. Jævnfør "Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og
renholdelse af veje"[1] § 5 gælder normalvis en pligt til at rydde
ejendommens fortov for sne.

I § 5 fastslås grundejernes forpligtelser til at foretage foranstaltninger
med hensyn til offentlig vej og sti. Forudsætningen for at pålægge
grundejerne forpligtelser er dog, at der af vejbestyrelsen/kommunen træffes
bestemmelse om, at grundejerne skal foretage de respektive foranstaltninger,
og at beslutningen herom kundgøres efter reglerne i § 5, stk. 4.

Husejerne er i denne sammenhæng underlagt en streng culpabedømmelse, dvs.
husejeren har en skærpet påpasselighedspligt ved farer, der udgår fra hans
faste ejendom.

Dog kan en grundejer overdrage til en anden i vedkommende ejendom eller i
nærheden af ejendommen bosat person - eksempelvis en logerende eller en
nabo - at drage omsorg for opfyldelsen af de forpligtelser, der påhviler
grundejeren, jf. § 14. Herom gælder at aftalen skal være skriftlig og
skriftligt anmeldt til politiet, jf. § 14, stk. 3.

Desuden kan vejbestyrelsen/kommunen på foranledning af et grundejerønske
overtage forpligtelserne efter § 5 mod vederlag, jf. § 10. Såfremt
vejbestyrelsen overtager grundejernes forpligtelser, må det antages, at
vejbestyrelsen herved også påtager sig ansvaret for eventuelle følger af
forsømmelser med hensyn til foranstaltningernes gennemførelse i samme
omfang, som grundejerne efter dansk rets almindelige erstatningsregler vil
kunne gøres ansvarlige.

Det kan næppe antages, at vejbestyrelsen vil kunne fraskrive sig dette
ansvar, men vejbestyrelsen vil ved tegning af ansvarsforsikring kunne dække
sig ind mod risikoen for erstatningsansvar. Ud fra et
driftsomkostningssynspunkt vil præmieudgiften i givet fald kunne medregnes i
de udgifter, der kan pålægges grundejerne."
Ved skaden som følge af manglende snerydning kan bla kræves erstatning for
svie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste, jf. EAL §§ 2 og 3..

Venlig hilse

Jacob Gusnt

----

[1] LBK nr. 714 af 11/09/1997

Fra : VisseVasse

Dato : 03-01-02 18:59

Prøver lige igen...

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 20:29

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ved skaden som følge af manglende snerydning kan bla kræves erstatning for
> svie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste, jf. EAL §§ 2 og 3..

hmm, manglende arbejdstfortjeneste....

Hvordan vurderes den slags hvis f.eks. et brækket ben gør at jeg bliver nød
til at gå 3 år om på HTX ? - er det at siddestille med "tabt
arbejdsfortjeneste" ? - og hvad hvis jeg mister SU fordi jeg så dropper ud
af skolen ?

og nej, jeg har (endnu) ikke brækket benet ;)

Fra : VisseVasse

Dato : 03-01-02 21:01

> [...]
> til at gå 3 år om på HTX ? - er det at siddestille med "tabt
> arbejdsfortjeneste" ? - og hvad hvis jeg mister SU fordi jeg så dropper ud

Til Mickey

Uden nærmere kildeangivelse..
Retspraksis har i flere tilfælde statueret forlænget uddannelsesforløb, som
følge af personskade, som "tabt arbejdsfortjeneste" og tilkendt erstatning
til skadelidte.

Jacob Gunst

Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 23:35

> [...]

som
> følge af personskade, som "tabt arbejdsfortjeneste" og tilkendt erstatning

godt nok at vide hvis man sku gå hen og falde fordi pedellen ikke kan finde
sin spand med sand ;)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-01-02 19:11

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> "Mickey" <003@susie.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Ja - ejeren er ansvarlig. Tabet er ikke noget at råbe hurra for. Så nogen
> større forretning er det nu ikke. Se EAL §§ 1- 3.

Hvis nu et helt hus er udlejet, og ejeren altså ikke selv beboer huset, mens
lejeren bor alene, evt. med familie, i huset - hvem har så egentligt snerydnings-
pligten ?

Er det stadig ejeren, eller er det nu lejeren af huset der har overtaget den
forpligtelse?

Claus

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-02 20:00

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Er det stadig ejeren, eller er det nu lejeren af huset der har overtaget
den
> forpligtelse?

Så vidt jeg ved, har lejer aldrig ansvar for at rydde fortov mv. Andet kan
(vel) aftales.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : VisseVasse

Dato : 03-01-02 20:57

> den
>
> Så vidt jeg ved, har lejer aldrig ansvar for at rydde fortov mv. Andet kan
> (vel) aftales.
>
> /Peter

Til Peter og Claus

En grundejer kan overdrage til en anden i vedkommende ejendom eller i
nærheden af ejendommen bosat person - eksempelvis en logerende, lejer eller
en
nabo - at drage omsorg for opfyldelsen af de forpligtelser, der påhviler
grundejeren, jf. LBK nr. 714 af 11/09/1997 § 14. Herom gælder at aftalen
skal være skriftlig og
skriftligt anmeldt til politiet, jf. § 14, stk. 3. Dvs. under iagttagelse af
de forholdsvis strenge formkrav kan snerydningpligten ved aftale overdrages
til fx. lejer.
Som undgangspunkt/hovedregel påhviler snerydningspligten altså alene
udlejer/ejer.
Ligeledes er en venneaftale/tjeneste derfor ikke fyldestgørende for at
pålægge lejer forpligtigelsen. Ved vennetjenester gælder ydermere, at A ikke
forpligtes, hvis B forvolder skade under vennetjenesten, hvorfor analogien
må være, at B ikke forpligtes af sine undladelser.

Ovenstående fremgår delvist af mit tidligere indlæg..

Jacob Gunst

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-01-02 18:08

Mickey wrote:

> På min skole har de det med at være ganske forfærdeligt langsomme til at få
> ryddet sne.

Er det en kommunal eller amtskommunal skole skal du glemme alt om
erstatning.
Ellers skal du mindst til landsret / højesteret.

Grundreglen ved retsbedømmelsen vil være, om de politisk fastsatte
retningslinier er overholdt, og det bliver de normalt *altid*

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 19:47

"Erik G Christensen" <egc@post1DOTtele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en kommunal eller amtskommunal skole skal du glemme alt om
> erstatning.
> Ellers skal du mindst til landsret / højesteret.

det er en halvoffentlig - erhvervsskolen Hamlet, HTX i Hillerød

> Grundreglen ved retsbedømmelsen vil være, om de politisk fastsatte
> retningslinier er overholdt, og det bliver de normalt *altid*

hvordan er de, i korte træk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-01-02 20:06

Mickey wrote:
klip

> hvordan er de, i korte træk

Tja, jeg bor i anden del af landet, så da der er frihed til lokal
selvstyre, bør du nok kontakte nogle lokale,
hvad med at spørge skolen ?