HP printere og MacOS X
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-01-02 13:51

Jeg har to printere, som begge er sat op i netværk.

Den ældste printer er en HP DeskWriter 560C. Det vil sige at den er
forbundet i netværk [PhoneNet], som så igen gennem en bro er forbundet
med en hub til 10BaseT. Jeg kan skrive ud på den fra Windows og MacOS 9
[og tidligere], men ikke fra MacOS X. Som angivet er der tale om en
farveprinter.

Er der nogen der kender til en MacOS X driver til printeren?

Derudover har jeg en nyere LaserJet 4050N med duplexenhed. Den kan jeg
udsrive fra med alle systemer - men dog ikke fra terminalpromptet. Er
der nogen der har erfaringer hermed?

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 13:01

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Derudover har jeg en nyere LaserJet 4050N med duplexenhed. Den kan jeg
> udsrive fra med alle systemer - men dog ikke fra terminalpromptet. Er

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010204071837531>

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 06:33

> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010204071837531>

Der er nu noget, der ikke stemmer:

Den angivne side siger:
==============
A while ago someone asked about how to configure osx for printing from
the command line.

If you have a postscript printer in your network, this is actually
pretty simple. Create a printcap file (named "myprintcap" for example)
with jEdit, or vi or emacs or any other text editor:

lp:\
:lp=:rm=<printer ip or name>:rp=lp:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:ty=PostScript:
Save this file somehere in your directory. Note: there should be
backslashes terminating the first two lines. They were consumed by the
scripts processing this hint, I guess. [Editor's note: Backslashes get
stripped out, unless you enter in HTML mode, and use the character code
'&#092;' for a backslash ... I've added them to the above lines.

Next you load this printcap into netinfo (line 1 below) and create the
spool directory (line 2). Open a terminal and connect as root ("su"),
then type:

niload printcap / < path/to/myprintcap
mkdir /var/spool/lpd/lp
Now you can print ps files from the command line by typing:

lpr file.ps
I should note that this hint is originally from the TeXshop readme.

Have fun,
Sven
==================

Og jeg gør så:

==================
[localhost] per% su root
Password:
[localhost:/Users/per] root# ls
..CFUserTextEncoding .saves-416-localhost~ Music
..DS_Store .tcsh_history Pictures
..FBCIndex Desktop Public
..FBCLockFolder Documents School uniforms
..Maelstrom-data Library Sites
..Trash Movies myprintcap
[localhost:/Users/per] root# cat myprintcap
lp:\
:lp=:rm=<printer ip or name>:rp=lp:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:ty=PostScript:[localhost:/Users/per] root#
[localhost:/Users/per] root# niload printcap myprintcap
niload: can't connect to server for domain myprintcap
usage: niload [opts] format domain [mountmap]
opts:
-d delete (override) existing entries from NetInfo
when the input contains a duplicate name

-m merge new values into NetInfo
when the input contains a duplicate name

Note: only one of -d or -m may be used.
If neither is given, existing entries in NetInfo will
be unchanged if there are duplicate names in the input

-v verbose
-p prompt for password
-u <user> authenticate as another user (implies -p)
-P <password> password supplied on command line (overrides -p)
-T <timeout> read & write timeout in seconds (default 30)
-t domain specified by <host>/<tag>
[localhost:/Users/per] root#
=================

Men jeg har bestilt et par MacOS X bøger fra amazon.com. »Mac OS X, the
missing Manual« og »Mac OS X Unleashed«. Den sidste på 1500 sider. Jeg
har ganske simpelt aldrig tidligere skullet til at installere en printer
på et UNIX-system - bortset fra min LaserJet 4050, der fungerer "næsten"
perfekt, når der ses bort fra funktionaliteten som linieskriver til
UNIX-promptet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-02 07:51

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Men jeg har bestilt et par MacOS X bøger fra amazon.com. »Mac OS X, the
> missing Manual« og »Mac OS X Unleashed«. Den sidste på 1500 sider. Jeg

Den sidste kan du godt glæde dig til, for den er virkelig grundig og
forklarer alt lige fra opbygningen af OS X til brugen af Unix programmer
i terminalen. Den gennemgår også alle de medfølgende programmer i
detaljer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen