Ringenes Herre - skuffet
Fra : Lars J.

Dato : 03-01-02 12:06

Jeg kan slet ikke tilslutte mig det kæmpe hysteri, der har været
omkring denne film. Jeg er dybt skuffet.

Måske hvis man er 12-14 år, er det en spændende film, men nu om dage
forlanger jeg mere af en film. Tag ham Elf´en, han er måske det mest
anonyme, der har været i en film, hvornår så unuanceret? Hvorfor ikke
få en ordentlig personskildring. Dværgen er også bare en idiot, der
siger nogle dumme ting en gang i mellem.

Og så handlingen, den kører frem, og så kommer der det ene monster
efter det andet, og er man i problemer, så kan man kaste en "spell".
Og selvfølgelig klarer den gode hobbit sig, selvom man skal tro at han
dør 2 gange. Og Gandalf skal vel også dø et par gange mere, så ham ser
vi nok også igen.

Det er simpelthen for kedeligt, hvis man ikke er AD&D spiller.

Fra : Søren Vestergaard

Dato : 03-01-02 12:40

Jeg ved ikke, hvilken film, du har set, men jeg tror ikke, det er FOTR.
Måske, du har set Harry Potter eller noget. Hvor i FOTR ser du Gandalf smide
en spell for at klare monstrene? Eller noget problem? Den er jeg ikke lige
med på. Og så synes jeg da egentlig også, du skulle have markeret din indlæg
med SPOILERSPACE, for det er måske ikke alle, der ved det, du skriver om
Gandalf.
Sådan her:

Lars J. <largo@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dge83usjpjak78mb739rae9coemksgrh2b@4ax.com...

Fra : Lars J.

Dato : 03-01-02 13:41

On Thu, 3 Jan 2002 12:39:47 +0100, "Søren Vestergaard"
<4555017m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, hvilken film, du har set, men jeg tror ikke, det er FOTR.
>Måske, du har set Harry Potter eller noget. Hvor i FOTR ser du Gandalf smide
>en spell for at klare monstrene?

Vil du benægte at der bliver smidt spell i filmen?
Jeg har aldrig sagt at det var Gandalf, der smed den.

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-01-02 13:28

Overdrivelse fremmer forståelsen eller hvad? Jeg var også skuffet over LOTR,
men det er da på ingen måde en dårlig film. Den er bare over-hyped. Jeg så
den en gang til og anden gangn var den faktisk næsten bedre, da jeg da ikke
havde nogle forventninger, der skulle indfries.

Fra : Sune Engsig

Dato : 03-01-02 14:21

Hej Lars

Jeg synes den var i topklasse!

Men må jeg spørge: Har du læst bøgerne?

Der er nogen der mener, at man burde kunne se filmene uden at have læst
bøgerne. Personligt mener jeg ikke det er tilfældet her, hvad din
umiddelbare holdning bekræfter.

/Sune

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 03-01-02 14:46

"Sune Engsig" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er nogen der mener, at man burde kunne se filmene uden at have læst
> bøgerne. Personligt mener jeg ikke det er tilfældet her, hvad din

Jeg er mewget enig i din holdning. Jeg har ikke læst bøgerne og synes filmen
var OK, men absolut ikke det den er gjort til. Der er i mine øjne klart
overeksponeret i forhold til den historie den har at byde på.

Men det skyldes i mine øjne ikke at historien er dårlig - det skyldes at jeg
ikke har læst bøgerne. Hvis jeg havde det tror jeg at jeg havde fået mere ud
af at se landskaberne, slottene, herredet osv. Det der i filmen bruges meget
tid på at beskrive vha. billeder osv.

I bund og grund - som det blev påpeget tidligere i denne tråd - så er
handlingen ikke ret meget andet end end vandre tur i nogle forskellige
miljøer, hvor forskellige monstre og andre forhindringer skal overvindes.

Derfor tror jeg også at det er rigtigt når det er blevet sagt, at denne film
først kunne realiseres nu pga. de muligheder man har for effekter. Havde det
ikke været for de imponerende effekter så havde den i mine øjne tynde
handling ikke kunnet bære tre gange tre timer. Det skyldes udlukkende at det
man ser er folt og imponerende lavet.

I en bog kan man bedre tillade sig at bruge meget tid på beskrivelser, hvor
vi forventer noget mere i en film. Min pointe er altså at det er os der ikke
har læst bøgerne der har forkerte forventninger til filmen, hvis vi bliver
skuffede.

Dem der så har læst bøgerne kan sikkert også blivbe skuffede over
personernes udssende eller et landskab eller et slots udssende, fordi det
ikke matcher det man havde i hovedet da man læste - men sådan er det jo med
filmatiseringer - de giver på nogen områder fantasien fri, så man ikke
behøver at lave billederne selv.

På trods af at jeg er skuffet over selve handlingen er effekterne og måden
den trods alt er fortalt på alle tre timer værd. Og jeg mener stadig den er
et "must see".

Kåre

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 03-01-02 14:21

"Lars J." <largo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske hvis man er 12-14 år, er det en spændende film,

Øh javel ja...

men nu om dage
> forlanger jeg mere af en film.

Lad høre !?

Det er simpelthen for kedeligt, hvis man ikke er AD&D spiller.

Javel ja. Jeg har sjovt nok aldrig spillet AD&D, og fandt filmen afsindigt
underholdende, og ganske fantastisk.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-01-02 19:22

> Javel ja. Jeg har sjovt nok aldrig spillet AD&D, og fandt filmen afsindigt
> underholdende, og ganske fantastisk.

Og du er jo ellers svær at imponere

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 03-01-02 15:53

<Snip en masse>
> Jeg er dybt skuffet.

Skal lige høre - er tilfældet ikke nærmere at du ikke er til fantasy-genren
som sådan?

--
'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'
Jakob Medgyesi

"All your base are belong to us"
'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'

Fra : Lisa Andersen

Dato : 03-01-02 17:34

Med fare for at få bidt hovedet af her i gruppen, så må jeg tilslutte mig
Lars J.´s mening om filmen....
Nu har jeg både læst bøgerne og spillet en smule AD&D, og plejer
sædvanligvis at være til fantasigenren men jeg synes også filmen var noget
tam....
Jeg regner med at se de kommende, til dels i håbet om at de bliver bedre, da
"The Fellowship of the Ring" såvidt jeg husker er den mest ....tamme,
barnlige, let at så til (take your pick) af bøgerne....

Jeg var især skuffet over de forskellige monstre...Jeg ved godt at det er
Tolkien og hans Beastarium der har sat standarden for hvordan mange
fantasimonstre ser ud idag, men kunne man så ikke have moderniseret lidt på
dem i filmen?

SPOILER

Jeg var heller ikke specielt begejstret for de forskellige specialeffects og
CGI ting i filmen. Især Galadriels forvandling, og Boromirs horn der lød
mest som et halvkvalt brunsthyl fra en elgtyr der fik n* i klemme....*S*
Ian MacKellan var god som Gandalf, men kunne man forvente mindre? Han er jo
trods alt en af den engelske teaters store skuespillere idag....
Jeg synes ikke trolden er så dårlig, det er vel meget troldeagtig at komme
med dumme bemærkninger ind imellem, men ja, Legolas var kønsløs.
Såvidt jeg husker skulle Frodo være ældre end den andre hobitter, i filmen
mindre han mest om en hundehvalp med våde øjne og blank snude!
og RingWraiths? Skulle det nu være uhyggeligt at pakke nogel mennesker ind
i 50 meter mørk stof og lade den ride rundt på sorte heste?
Når vi nu er ved uhyrerne: orcerne er set mere uyhggelige i BBC´S krimiserie
"Silent Witness", Bjergtrolden var lidt mere snavset og lidt sværere at slå
ihjæl end den i harry Potter, ikke mere og den der tingest der er en
krydsning mellem en orc og en bjergtrold, ligner mest af alt en
negerhøvding på speed......
Så jeg holder ikke vejret mens jeg venter på fortsættelsen, men ser den
formodentlig i håbet om at blive positivt overrasket......
Mvh Lisa

Fra : Magnus

Dato : 04-01-02 11:31

"Lisa Andersen" <lisa@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "The Fellowship of the Ring" såvidt jeg husker er den mest ....tamme,
> barnlige, let at så til (take your pick) af bøgerne....

Jeg må give dig ret i, at Fellowship er den af bøgerne, hvor der sker mindst
'spændende' i. Hvilket vel også er derfor at de har valgt at lægge kampen
med Isildur ind i starten, istedet for at lade det være noget Gandalf bruger
tre minutter til at fortælle om. I de næste film, er der tilgengæld et par
kampscener, som kan stille actionfansne tilfredse. Blandt andet slaget ved
Helm kløft, i 'The two towers' og kampene omkring Gondor i 'Return of the
King'.
Og jeg glæder mig som et lille barn til at læse om hjemkomsten til Shire.

mvh Magnus

Fra : Frost

Dato : 03-01-02 19:42

"Lars J." <largo@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vi nok også igen.
>
> Det er simpelthen for kedeligt, hvis man ikke er AD&D spiller.

Så må jeg vel være en af de få der ikke har læst bøgerne, og alligevel nød
filmen. Jeg havde godt nok tænkt mig at købe bøgerne på et tidspunkt, men
jeg blev ret imponeret over filmen, og dermed blev købsdatoen fremskyndet
(dvs. til en halv time efter filmen var slut... :).
Jeg har nu læst omkring de første 60 sider af bog nr. 1, og IMHO følger
filmen bogens stemning ret nøje indtil videre. Jeg mangler en del før
handlingen virkeligt kommer i gang, men her fik I så mine 2 cents....

Fra : Bo Kristensen

Dato : 04-01-02 00:19

"Frost" <hondazerus9@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> filmen bogens stemning ret nøje indtil videre. Jeg mangler en del før
> handlingen virkeligt kommer i gang, men her fik I så mine 2 cents....

Helt enig - Jeg havde ikke læst et drøjt Tolkien inden jeg så filmen. Jeg
havde ellers besluttet at jeg ville læse The Hobbit og LOTR 1-3 inden jeg så
filmen, men studiet gav mig ikke lige tid til dette. Så selvom jeg ikke
havde læst noget af bøgerne, var jeg yderst tilfreds med filmen, så tilfreds
at jeg nu har læst The Hobbit og FOTR - og går snart igang med TTT. En
Tolkien fan er født!

Jeg er faktisk blevet mere imponeret over filmen efter jeg læste bogen
(bøgerne), utroligt at PJ når så meget af bogen på så kort tid, og så
grundigt

Nå, jeg må hellere bestille billetter til Imperial igen

Bo