Drop-down menuer
Fra : rondo

Dato : 03-01-02 10:13

Jeg er ved at udvikle en hjemmeside for en folkeskole. Jeg har i menuen i
venstre side valgt at benytte drop-down menuer i stedet for almindelige
links til de andre sider på sitet. Jeg har dog problemer med at få punkterne
i menuerne til at linke til en ny side. Er der en venlig sjæl, der kan
fortælle mig, hvordan jeg gør. Sitet bliver efter ønske fra skolen udviklet
i FrontPage 2000, og jeg har lagt et screendump af den første side i
dk.binaer, hvis I er i tvivl om hvad jeg mener.

Med venlig hilsen

Ronnie

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-01-02 22:07

"rondo" <rondo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i FrontPage 2000, og jeg har lagt et screendump af den første
side i
> dk.binaer, hvis I er i tvivl om hvad jeg mener.

¨
Det kan gøres på flere måder - men du kommer ikke uden om at
skulle lave nogle scripts.

Du kan f.eks. gøre følgende: Lad os sige, at du skal lave en
drop-down-liste (=rullemenu), hvor rullemenuen står på test 1
når du åbner for hjemmesiden.
Derpå skal brugeren af hjemmesiden kunne klikke på rullemenuen
og finde den næste side, der så automatisk går over til den
ønskede side, lad os kalde den test 2.
Endelig skal det tredie valg i rullemenuen føre over til en ny
side, lad os kalde den test 3.

Du har nu følgende situation: du åbner skolens hjemmeside og
finder en rullemenu, der står på test 1. Når man vælger næste
henvisning i drop-down-menuen, får du automatisk mulighed for at
vælge test 2 eller test 3.

Lad os sige at du ønsker at test to skal henvise til side 2 på
din skoles hjemmeside: http://www.dinskole.dk/side2.htm

Nu kan fremgangsmåden være følgende:

brug (i FP 2002 - noget lignende kan vist gøres i FP 2000, men
menuerne sidder en smule anderledes.) følgende:

1.Indsæt | formular | rulleliste.
2.dobbeltklik på selve rullelisten i FrontPage (ikke på
knappen) - nu kommer der en boks op, der i FP2002 hedder
egenskaber for rulleliste.
3.Giv rullelisten et navn, f.eks. testside eller lignende.
4.Klik på tilføj
5.under valg skriver du så test 1 og sætter markering i
"markeret" - det betyder at det første valg på hjemmesiden
kommer til at hedde test 1. (Du kan godt ændre valget ´til test
2, men så er det det valg, du skal angive.)
Under "værdi" kan du så skrive http://www.dinskole.dk/side1.htm
(der jo er den side, din rullemenu ligger på, og som du så kan
vende tilbage til.
6.Klik atter på Tilføj-knappen, ogskriv nu test 2, angiver
værdien http://www.dinskole.dk/side2.htm , men du skal her sørge
for at "Ikke markeret" er valgt (for ellers ved browseren jo
ikke, hvilken der skal være det første valg)
7. Klik atter på Tilføj-knappen, skriv "test 3, angiv værdien
http://www.dinskole.dk/side3.htm , og gem den på serveren.

Nu er du færdig med at lave tilføjelserne.

Men desværre står der nogle knapper for send og nulstil. Dem
fjerner du blot. Dernæst skal du angive at der skal ske en
automatisk overførsel til den side, du vælger når du er på
hjemmesiden. Dette skal desværre gøres med et script, som
samtidig betyder at du skal ændre på nogle html-kodninger, for
at de også skal kunne ses i Netscape.

Du vil nu have følgende html-koder inden i Body-delen:

<form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--">
<!--webbot bot="SaveResults"
u-file="_private/form_results.csv"
s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><p><select
size="1" name="D1">
<option selected value="http://www.dinskole.dk/side1.htm">test
1</option>
<option value="http://www.dinskole.dk/side 2.htm"> test
2</option>
<option value="http://www.dinskole.dk/side 3.htm"> test
3</option>
</select></p>
</form>

Du gør derpå følgende: fjern følgende (som du ser ovenover):
<form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--">
<!--webbot bot="SaveResults"
u-file="_private/form_results.csv"
s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><p><select
size="1" name="D1">

Du har nu tilbage disse linier:
[...]

Du tilføjer så følgnede html-kodning og script:

<form method="GET">
<select
onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_t
op')"
size=1 name="testside">
[...]
</select></form>

<option selected value = det valg, beskueren af hjemmesiden
først ser - dernæst er de øvrige valg de valg beskueren kan
foretage, hvis han/hun ønsker det.

Det nemmeste du kan gøre er at kopiere ovenstående script fra
<form method= "GET"> til </form>, sætte dem ind i html-visningen
i FrontPage, og rette dine valg i html-visningen, således at
="http://www.dinskole.dk/side1.htm"> ændres til de relevante
data . Dernæst gemmes dine nye oplysninger i FrontPage på
serveren, og du vil kunne se virkningen af dem (forudsat at du
har opdateret din hjemmeside, serveren har FrontPage extensions
på - (er dog ikke nødvendigt i denne situation)

Men det er vigtigt at du har <form method ="GET"> med for at du
kan se det hele - også i Netscape.

Er der problemer, så skriv igen.

--
ahw